Balsammetoden/no poo

Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Klick är vattenbaserat, det är därför det är okej.

Och på tal om att tvätta håret varje dag. Mitt hårliv ser ut ungefär så här;
Dag 1: tvätt med tvättbalsam
Dag 3: Sköljer håret i samband med dusch, i med vårdande i längderna
Dag 5: Samma som dag 3
Dag 7: Tvätt med tvättbalsam

Så jag tvättar typ en gång i veckan men blötar betydligt oftare, ibland blir det oftare om jag typ har stökat en massa i stallet och fått skitigt hår efter det, men annars gör jag så här.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Det finns både vattenbaserad och oljebaserad Klick. Den vattenbaserade är bra och kan användas, med jäkligt najs resultat faktiskt!
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Hoppar in från ÄU.
Har ett tag varit väldigt intresserad av att prova balsammetoden men har inte vågat pga mitt extremt tjocka hår som lätt blev skitigt. Nu har jag klippt det så det är kort och så är det uttunnat.
Läste denna tråden igår lite och blev lite sugen på att prova.
Tog barnängens aloe vera yogurt balsam som tvättbalsam och barnängens volym som vårdande. Det var det jag hade hemma ^^
Och jag märkte stor skillnad när jag tog bort handduken. Håret kändes lättare, fluffigare och renare på någotvis.
Men så undrar jag om barnängen är godkänt balsam? :) Om jag kan fortsätta med dem jag provade igår.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Ska du följa metoden strikt ska du börja med att tvätta ur håret med ett schampo som finns på produktlistan. (Jag använde euroshopper för normalt hår, en stor flaska för 8.95:D).

Vad gäller barnängen hittar jag två på listan: Barnängen Creme Volym Balsam och Barnängen Creme Vårdande Q10 Balsam. Tror att jag såg någon uppgift nånstans att det åtminstone på det första ska stå the new formula på flaskan.

Men om ditt hår känns bra, gör det som funkar.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Tack för svar :D
Du menar den länken som finns i tråden, sidan 3 eller något?
Jag kollade i den men fattade ingenting typ xD

Ska man bara tvätta ur håret en gång i så fall?
Jag gillar barnängen så vad bra att det gick att köra på det med, då ska jag bara skaffa in Q10 oxå ^^
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Såvitt jag förstår ska det räcka med en gång (jag tog två tvättar eftersom jag var i simhallen den dag jag började = en extratvätt).

KL

Med glidmedel kändes håret stelt och äckligt när det torkade men resultatet blev nog ännu bättre än med mousse:

9b863166.jpg
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Okej, jag gick in på lockig.se, någon som rekomenderade den sidan. Och enligt den sidan om jag förstod rätt så kunde jag använda barnängen creme volym som sista schampo(har det schampot hemma) då det innerhåller sulfater, inga mineral oljor. Jag bli rätt förvirrad av allt läsande så jag förstår inte riktigt allt ^^
Men så borde jag ju sedan, om jag försått rätt, kunna använda barnängen creme volym som tvättbalsam och sen barnängen creme Q10 som vårdande då?

Sen skriver ni något om klick glidmedel. Vad har det för fuktion? Eller är det bara för er med lockar? Jag har rakt hår ^^
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Ska man bara tvätta ur håret en gång i så fall?
Eller så många gånger som behövs tills håret känns strävt och "gnissligt". För mig tog det fem schamponeringar (på en och samma tvätt). Efter frisörbesök eller färgning brukar det krävas två schamponeringar.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Och enligt den sidan om jag förstod rätt så kunde jag använda barnängen creme volym som sista schampo(har det schampot hemma) då det innerhåller sulfater, inga mineral oljor. Jag bli rätt förvirrad av allt läsande så jag förstår inte riktigt allt ^^
Men så borde jag ju sedan, om jag försått rätt, kunna använda barnängen creme volym som tvättbalsam och sen barnängen creme Q10 som vårdande då?
Skriv av innehållsförteckningarna (hela! Bokstavligen! Inget fusk!) här så är det lättare att svara. Alt. ta bild på innehållsförteckningarna och lägg ut här (förutsatt att det blir läsbart).
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag kan på rak arm svara att sistashampot är ok iaf, det använder jag. Angående balsamen så gör som imzork skriver så är det lättare att svara. Eller kolla själv innehållsförteckningen mot förbjudna ämnen.

Tänk också på att du kan behöva byta ut stylingprodukter och tvätta örngott, mössor och annat du har i/mot håret. :)
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag var inne på lockig.se igen och hittade en lista på "sista schampot" och där stod bl.a barnängen creme volym med så då är det ju okej =)
Och jag kan använda dem balsamen från barnängen som jag skrev i senaste inlägget, volym och Q10 enligt en lista från lockig.se ^^

=)
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Ja det var bra att du tipsade om det, byta örngott m.m.
Stylingprodukterna jag hade var inte godkända :( Har trésemme volym hårspray. Dock inte mycket kvar så den kan kastas =)
Men jag rider ju. Och inte kan jag köpa en ny hjälm xD Skadar det på någotvis om jag har kvar samma hjälm? ^^
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Undrade jag med men tänkte att ja, det kanske man får göra då xD


Kl*

Om man använder balsammetoden, blir håret mer lockigt då? Såg bilder och de som haft rakt hår fick lockigt hår.
 
Senast ändrad:
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Fast om man använt mkt sådant och sen sover med det i håret och i mössorna osv så blir det nog en del skit som sen kan "kladda ihop" håret igen.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag förstår naturligtvis att det är tanken, men det är just det jag tycker låter överdrivet. Blir nog en del skit som kan kladda ihop - det låter lite gissningsartat i mina öron:D
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Om håret är lockigt eller inte beror på hur hårsäckarna ser ut. Sen kan starka, uttorkande shampoon m m göra att håret ändå inte orkar locka sig, det blir för torrt och för stelt. (Det här är dock min förklaring, balsammetoden har säkert en annan:laugh:)

Gynnsammast för lockat skulle jag säga är naturligt fall på håret, uppklippt frisyr och produkter som inte torkar ut eller tynger ned.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

*kl*

Jag har använt balsammetoden i cirka ett år och jag är väldigt nöjd. Jag märkte dock att vissa balsam var rena fettbomben och andra fungerar riktigt bra.

Men ett tips är späda ut balsamet. Jag har ungefär en femtedel balsam och fyra femtedelar vatten i flaskan och då bir iaf mitt hår helt perfekt.

Det blir både rent och mjukt och det naturliga fallet kommer fram. Jag använder L'Oreals lila flaska utan silkoner.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Men - är inte det lite överdrivet :confused:
Örngott tvättar man förhoppningsvis relativt regelbundet ändå.

Kammar, borstar och mössor kan vara bra att rengöra. Har sett resultatet av att kamma med icke rengjord kam och det är inte vackert (dock lätt att åtgärda).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp