Bank till företag

BernT

Trådstartare
Har startat mitt ab nu och ska ordna ett bankintyg. Har swedbank nu till mitt företag (ef) och tänkte fortsätta med det, ringde därför och bad om hjälp att få ett bankintyg för att slutföra registreringen av mitt AB.

Döm om min förvåning när jag fick ett sjukt otrevlig bemötande, helt ointresserade av att hjälpa till och påstod först att jag hade fel och att de inte alls kan (eller ska) ordna bankintyg osv :confused: fick till slut tag på en som mailade över vad jag skulle ha med till banken, men jag fick inte boka något möte för ''så gör man inte'' fine men jag vill gärna ha en bokad tid så att jag inte behöver vänta en timme på banken pga noll tid för sånt.

Jag antog att detta skulle ta max någon dag att ordna, det går ju att skicka in elektroniskt till Bolagsverket, dvs går ju att ordna på omgående. Men nä det skulle ta 3-4 veckor? Och under den tiden är såklart aktiekapitalet låst. Ja det finns andra pengar i företaget så det är okej men att det tar så lång tid att få klart registreringen är ju otroligt. Känns inte förtroendeingivande att de inte ens vet vad bankintyg är O_o

Finns det andra banker med snabbare handläggningstid? Har läst en del om Danske Bank att de är mycket snabbare, någon som använder de? Är faktiskt lite besviken på Swedbank, de känns helt ovilliga till att hjälpa till. Visst mitt lilla företag omsätter inte 100 miljoner direkt men har bra kassaflöde och bra omsättning/resultat.
 
Har startat mitt ab nu och ska ordna ett bankintyg. Har swedbank nu till mitt företag (ef) och tänkte fortsätta med det, ringde därför och bad om hjälp att få ett bankintyg för att slutföra registreringen av mitt AB.

Döm om min förvåning när jag fick ett sjukt otrevlig bemötande, helt ointresserade av att hjälpa till och påstod först att jag hade fel och att de inte alls kan (eller ska) ordna bankintyg osv :confused: fick till slut tag på en som mailade över vad jag skulle ha med till banken, men jag fick inte boka något möte för ''så gör man inte'' fine men jag vill gärna ha en bokad tid så att jag inte behöver vänta en timme på banken pga noll tid för sånt.

Jag antog att detta skulle ta max någon dag att ordna, det går ju att skicka in elektroniskt till Bolagsverket, dvs går ju att ordna på omgående. Men nä det skulle ta 3-4 veckor? Och under den tiden är såklart aktiekapitalet låst. Ja det finns andra pengar i företaget så det är okej men att det tar så lång tid att få klart registreringen är ju otroligt. Känns inte förtroendeingivande att de inte ens vet vad bankintyg är O_o

Finns det andra banker med snabbare handläggningstid? Har läst en del om Danske Bank att de är mycket snabbare, någon som använder de? Är faktiskt lite besviken på Swedbank, de känns helt ovilliga till att hjälpa till. Visst mitt lilla företag omsätter inte 100 miljoner direkt men har bra kassaflöde och bra omsättning/resultat.

Som företagare har jag haft med både Handelsbanken, SEB och Danske Bank att göra och tycker Handelsbanken varit överlägsna i form av upplevd service, tillgänglighet och förmåga att snabbt lösa eventuella problem / oklarheter.

Swedbank har jag bara haft att göra med privat och de ger mig magsår varannan gång man måste vara i kontakt med dem.
 
Som företagare har jag haft med både Handelsbanken, SEB och Danske Bank att göra och tycker Handelsbanken varit överlägsna i form av upplevd service, tillgänglighet och förmåga att snabbt lösa eventuella problem / oklarheter.

Swedbank har jag bara haft att göra med privat och de ger mig magsår varannan gång man måste vara i kontakt med dem.

Handelsbanken ska jag nog testa, men det tar emot lite att byta då jag haft Swedbank sen start och tänker att om jag skulle behöva finansiering senare så är det bättre om jag haft en längre relation med banken. Eller bryr de sig inte om sånt? Swedbanks bemötande i det här gör mig dock jävligt sur...
 
Handelsbanken ska jag nog testa, men det tar emot lite att byta då jag haft Swedbank sen start och tänker att om jag skulle behöva finansiering senare så är det bättre om jag haft en längre relation med banken. Eller bryr de sig inte om sånt? Swedbanks bemötande i det här gör mig dock jävligt sur...
Har bara hört positivt om Handelsbanken på Lilla Bommen (både för privata och företagare). Varje kontor på Handelsbanken är fristående från andra kontor så det kan skilja mycket från bank till bank. Jag har dock bara haft erfarenhet från den på Lilla Bommen så jag vet inte hur andra Handelsbanker är.

(Jättevimsig förklaring men jag hoppas du förstår vad jag menar :o)
 
Vi kände likadant när bi tog kontakt med dom för o skaffa bolån. Väldigt ointresserad o engagerad personal o inga bra räntor, trots att vi båda hade Swedbank o ville va kvar!

Vi bytte till Handelsbanken istället och vi har inte ångrat oss :up:
 
Min erfarenhet att ringa till Swedbank är dålig, att gå dit och prata bättre
Tror inte det hjälper, ringde (och mailade) med det aktuella kontoret och de hade ju ingen aning om nånting. Ska testa Handelsbanken imorgon, är de likadana i bemötande kan jag lika gärna ta Swedbank men värt ett försök iaf.

@Tora ska knalla dit imorgon, är supernära mig så värt ett försök.
 
För min del har jag haft ganska genomgående goda erfarenheter av Swedbank (ex Sparbanken, ex Föreningssparbanken, ex Föreningsbanken) som privat- och företagskund under... tja, sammanlagt 35+ år. Mitt intryck är att skillnader i bemötande och servicegrad kan vara större mellan olika kontor inom samma bank än mellan olika banker. Bäst kundupplevelse har jag dock haft av min nuvarande huvudbank, en fristående lokal sparbank med kopplingar till Swedbank. Jag upplever att de flesta andra småföretagare jag känner säger ungefär samma sak - jobba med en lokal bank. Enklast kommunikation, man känner till varandra etc.
 
Tror inte det hjälper, ringde (och mailade) med det aktuella kontoret och de hade ju ingen aning om nånting. Ska testa Handelsbanken imorgon, är de likadana i bemötande kan jag lika gärna ta Swedbank men värt ett försök iaf.

@Tora ska knalla dit imorgon, är supernära mig så värt ett försök.
Jag hade för mig att du bodde inte långt därifrån :)
 
Jag säger som @Snubbelfot det handlar mer om det lokala kontoret än om hela koncernen, vi har en fristående Sparbank (som använder Swedbank till internetbank osv) till företaget, privat och till föreningen. Superbra att ha med att göra och ser till att lösa allt som står i deras makt att lösa. Det lokala Nordea är som ett stort skämt och när jag skulle lära mig deras internetbank när jag var med i en annan föreningen som hade den så visade det sig att jag fick lära banktjänstemannen hur det fungerade trots att det var jag som var där på utbildning. :meh: Otroligt sega att ha med att göra och mycket misstag.
 
Jag säger som @Snubbelfot det handlar mer om det lokala kontoret än om hela koncernen, vi har en fristående Sparbank (som använder Swedbank till internetbank osv) till företaget, privat och till föreningen. Superbra att ha med att göra och ser till att lösa allt som står i deras makt att lösa. Det lokala Nordea är som ett stort skämt och när jag skulle lära mig deras internetbank när jag var med i en annan föreningen som hade den så visade det sig att jag fick lära banktjänstemannen hur det fungerade trots att det var jag som var där på utbildning. :meh: Otroligt sega att ha med att göra och mycket misstag.
Är tyvärr lokala Swedbank jag haft kontakt med. Så jag testar Handelsbanken, känns det inte bra där får jag väl ta Swedbank ändå men retar mig fortfarande på att de påstod att jag hade fel haha.
 
Är tyvärr lokala Swedbank jag haft kontakt med. Så jag testar Handelsbanken, känns det inte bra där får jag väl ta Swedbank ändå men retar mig fortfarande på att de påstod att jag hade fel haha.
Det är skillnad på lokalt Swedbank och Sparbank kopplad till Swedbank. ;) Men på större orter så tror jag inte att det finns så många lokala Sparbanker kvar. Vår lokala går med bra vinst men delar samtidigt ut stora summor till föreningslivet i närområdet, och de gör som sagt allt och lite till för att hjälpa till. Men Swedbank är mer toppstyrt och de får inte göra vad de vill med pengarna på samma sätt.
 
Handelsbanken ska jag nog testa, men det tar emot lite att byta då jag haft Swedbank sen start och tänker att om jag skulle behöva finansiering senare så är det bättre om jag haft en längre relation med banken. Eller bryr de sig inte om sånt? Swedbanks bemötande i det här gör mig dock jävligt sur...

Tror inte swedbank bryr sig om du haft dom hela tiden även om du behöver hjälp med finansiering längre fram. De verkar ha gått på kurs i otrevligt bemötande. Byt bank!
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Har startat mitt ab nu och ska ordna ett bankintyg. Har swedbank nu till mitt företag (ef) och tänkte fortsätta med det, ringde därför och bad om hjälp att få ett bankintyg för att slutföra registreringen av mitt AB.

Döm om min förvåning när jag fick ett sjukt otrevlig bemötande, helt ointresserade av att hjälpa till och påstod först att jag hade fel och att de inte alls kan (eller ska) ordna bankintyg osv :confused: fick till slut tag på en som mailade över vad jag skulle ha med till banken, men jag fick inte boka något möte för ''så gör man inte'' fine men jag vill gärna ha en bokad tid så att jag inte behöver vänta en timme på banken pga noll tid för sånt.

Jag antog att detta skulle ta max någon dag att ordna, det går ju att skicka in elektroniskt till Bolagsverket, dvs går ju att ordna på omgående. Men nä det skulle ta 3-4 veckor? Och under den tiden är såklart aktiekapitalet låst. Ja det finns andra pengar i företaget så det är okej men att det tar så lång tid att få klart registreringen är ju otroligt. Känns inte förtroendeingivande att de inte ens vet vad bankintyg är O_o

Finns det andra banker med snabbare handläggningstid? Har läst en del om Danske Bank att de är mycket snabbare, någon som använder de? Är faktiskt lite besviken på Swedbank, de känns helt ovilliga till att hjälpa till. Visst mitt lilla företag omsätter inte 100 miljoner direkt men har bra kassaflöde och bra omsättning/resultat.

Swedbank är ett j-la skämt. Pga det helkassa bemötandet när jag startade mitt företag har jag SEB till företaget. Alltid trevliga och med bra bemötande. Särbon har Handelsbanken till det mesta och är nöjd.

Det lokala kontoret hade en bra chef och det är därför jag har huslånet där (plus att jag fick bra ränta). De övriga i personalen har inte varit lika bra... när han frågade varför jag inte hade företaget hos dem också när jag fixade med banklånet berättade jag att jag blev så arg på ointresset och bemötandet när jag startade företaget att jag helt enkelt sket i det och gick till en trevlig bank blev han alldeles tyst. Skräcködlan som jobbade där tidigare var allmänt ökänd på byn :D
 
Jag har danske bank privat och är jättenöjd! Min fd sambo och hela hans familj är företagskunder i danske bank och var också väldigt nöjda.
Swedbank verkar vara otrevliga och osmidiga överallt..
 
Upplever att Swedbank blir mer och mer centraliserat och toppstyrt. Dvs de lokala konotoren är helt bakbundna och kan inte göra något själva.

Valde att byta till LF (ftgkund). Stor skillnad. Som tidigare nämnts i tråden känns det som att det med fristående lokala kontor är att föredra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp