Bankgarantier vid konkurs

sjoberga

Trådstartare
För företag, som mitt eget, som erbjuder en kombination av minst två av övernattning, aktivitet eller resa, krävs enligt resegarantilagen att vi ställer en bankgaranti för att skydda våra kunder vid en ev. konkurs. Det är olagligt att driva sådan verksamhet utan att ställa ut en resegaranti.

(Vi erbjuder inga resor men däremot övernattning i stuga eller rum i kombination med hyra av häst eller turridning, vilket gör att vi omfattas av denna lag).

För företag som driver skolor för elever - finns inga sådana krav. Det vore en ganska enkel väg för att eleverna ska slippa risken att stå utan skola för att företaget som driver skolan går i konkurs. Det vore en ganska enkel väg för att skydda skattebetalarnas pengar i de enstaka fall som skolor går i konkurs.

Pengarna som garantin utgör används sedan antingen av konkursförvaltaren eller av kommunen för att kunna driva skolan vidare, tills det går att göra en mer kontrollerad förflyttning av elever som fått avsluta lämpliga delar av sin utbildning i lugn och ro.

Finns det något politiskt parti som driver en sådan linje för privata välfärdsföretag?
 
För företag, som mitt eget, som erbjuder en kombination av minst två av övernattning, aktivitet eller resa, krävs enligt resegarantilagen att vi ställer en bankgaranti för att skydda våra kunder vid en ev. konkurs. Det är olagligt att driva sådan verksamhet utan att ställa ut en resegaranti.

(Vi erbjuder inga resor men däremot övernattning i stuga eller rum i kombination med hyra av häst eller turridning, vilket gör att vi omfattas av denna lag).

För företag som driver skolor för elever - finns inga sådana krav. Det vore en ganska enkel väg för att eleverna ska slippa risken att stå utan skola för att företaget som driver skolan går i konkurs. Det vore en ganska enkel väg för att skydda skattebetalarnas pengar i de enstaka fall som skolor går i konkurs.

Pengarna som garantin utgör används sedan antingen av konkursförvaltaren eller av kommunen för att kunna driva skolan vidare, tills det går att göra en mer kontrollerad förflyttning av elever som fått avsluta lämpliga delar av sin utbildning i lugn och ro.

Finns det något politiskt parti som driver en sådan linje för privata välfärdsföretag?

Är det verkligen olagligt att inte ha resegaranti? Det undrar jag?
 
Svar: Ja. Under de förutsättningar jag nämner så gäller den lagen.

Paketresa enligt lagen:
2 § Med paketresa avses i lagen ett arrangemang som har utformats innan avtal träffas och som
1. består av transport och inkvartering eller någon av dessa tjänster i kombination med någon turisttjänst som utgör en inte oväsentlig del av arrangemanget och som inte är direkt knuten till transport eller inkvartering,
2. varar mer än 24 timmar eller inbegriper övernattning samt
3. säljs eller marknadsförs för ett gemensamt pris eller för skilda priser som är knutna till varandra.
 
Nu var ju egentligen inte det trådens mening, att utreda turismföretags illegala verksamheter - utan som ett förslag på lösning för problemet med att skolor kan gå i konkurs.

Men så fort man erbjuder minst två av (1) resa, (2) övernattning och (3) aktivitet i paket så omfattas man och måste ställa resegaranti.
 
Nej jag tror inget parti föreslagit detta. Jag tror helt enkelt inte att våra politiker förstår hur företagande fungerar. Det här har jag skrivit innan jag med och det borde egentligen vara ett självklart förslag. Kommuner kräver ju bankgaranti när de köper en byggentreprenad. Är det inte minst lika viktigt med driften av skolor som att bygga dem?

Sen finns det ideologiska skygglappar. Vänstern vill inte hitta lösningar på problemet för de vill helt ha bort privata skolor. Högersidan vill inte erkänna att något är allvarligt fel och vågar inte säga att privat företagsamhet måste regleras bättre.
 

Liknande trådar

Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 935
Senast: lbb
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
912
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Som flera säkert konstaterat, läser jag för närvarande sadelmakeri, Hantverksprogramet andra året. Har hela året kännt att dörrarna bara...
Svar
1
· Visningar
816
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp