Banta utan analys?

Habina

Trådstartare
Har ett dilemma som jag gärna vill bolla med kloka bukemänniskor. Jag har för tillfället tre hästar hemma på egen gård och en inackorderad i annat stall. Har hösilage till mina hästar hemma som jag kommer att analysera, men hästen som är inackorderad kommer att få både hö och hösilage som inte är analyserat.

Hästen ifråga behöver banta. Jag har koll sedan tidigare bantning ungefär hur hon bör ligga energimässigt för att tappa hull, men har som sagt inga riktiga siffror att gå på. Har fått veta från stallägaren att det inte analyseras längre då det alltid tas från samma ställe och de gånger de analyserat har analysen alltid visat ungefär samma sak (8,5-9 MJ, 30-35 g smb.rp, 3,3 Ca, 1,6 P och 1,4 Mg).

Så hur gör jag? Kostar på tre analyser eller utgår ifrån siffrorna ovan? Jag vet dessutom att det kommer bli väldigt varierat hur mycket hö respektive hösilage de kommer få, så det kan bli stora skillnader från månad till månad.
 
Jag bantade min häst utan analys... :) Kollade hur mycket de andra hästarna fick av hösilaget och utgick från det. Chansa vad man kan tro ens häst ligger på och hon bara skulle hålla hull (och med samma träningsmängd) sen drog jag av något kg, ökade på träningen och det gick an :) Inte optimalt dock... Men tror absolut du kan fixa det utan analys med. :P
 
Jag hade nog försökt reglera hullet med grovfodret men inte vågat låta bli att ge lusern som komplement. Eller om hästen är i desperat behov av att banta gett potatisprotein.

Räkna lite hur kass grovfodret kan vara och att du ändå har proteinbehovet täckt genom lusern/potatisprotein. Ska hästen inte göra något direkt jobb kanske du iofs kan låta den falla ur muskelmässigt o alltså bara börja ge extra protein när du börjar se att det behövs.
 
Hej!

Det är sjukt svårt att banta häst utan koll på näringsämnen. Kan du inte kolla med de andra i stallet om de vill vara med och dela på en analys. Det kostar ju inte direkt jättemycket att analysera.

/Lavinia, som äntligen inte behöver banta längre, nu har vi motsatt problem...
 
@Lavinia Det verkar inte vara något intresse för det i stallet, men jag tänker testa med de ungefärliga siffror jag har och låta det ta hela vintern som det gjorde sist vi bantade. Fast då hade vi å andra sidan helt vansinnigt bra hösilage, så det var nästan hopplöst att banta. :p

Som motvikt har jag en ettåring som jag göder för fullt, så jag får verkligen variera mig i mitt fodertänkande. ;)
 
Haha!

Ja jo det känner jag igen. Min blir ju galet fet på fri tillgång, men på begränsad är hon tokigt svårfödd. Svårt att veta hur man ska mata då liksom...

Hoppas du lyckas bra med bantningen, trots brist på analys.

/Lavinia, som kan förstå att det känns som mycket med 3 analyser...
 
Jag lovar att uppdatera om ett halvår. :p Såhär ser hon ut i dagsläget:

140810_003_53edd678ddf2b37d3926e6e4.jpg


Och här har vi målbilden. :love:

ariel-027_203035492.jpg
 
Fast den hästen är ju inte fet. Den har ju bara mage.

Vad lägger du i begreppet fet? För jag anser att hon är fet, ca 50 kg övervikt och du känner inga revben. Sedan har hon dessutom gräsmage, men den försvinner ju automatiskt när hon stallas in. :-)
 
På bilden har hon ju inga synliga fettdepåer direkt, men visstk an hästen vara fet för det (det är vad jag kallar fet). Gräsmagen syns ju däremot :)

Min tex ensvisas de flesta med att han är i bra hull hela tiden (utom typ hopp/fälttävlansfolk med storhästar) men han ser inte direkt fet ut heller. Klämmer man lite och vet hur han ska kännas märks det dock väldigt tydligt :p Han har tex lite halvtrist hals om han bara står och hänger, är han fet ser den lite mer fint musklad ut på håll, lurad!
 
@the_connemara hon är lurig på så vis, stora fettdepåer framförallt över revbenen, ingen brukar tycka att hon är fet tills de får komma fram och känna. ;)

Hon är den häst som verkligen lärt mig hur viktigt det är att känna och inte bara titta. Sedan kanske hon inte är i samma riskzon som andra överviktiga hästar, men det är klart att det inte är bra för henne.
 
Hästen ser verkligen inte fet ut.
Hon ser fin ut tycker jag, efter sommarbetet.

Det borde inte ta så lång tid i höst att få henne i den form som du vill ha.

Min är också lite rund nu, men det brukar rätta till sig när betet är slut och jag har lite mer koll på hur mycket dom får i sig :)
 
Då är det mer synd om min gamla valack, som har hängbuk och oavsett hur fin han är i form, ser tjock ut fast han inte är det. :crazy:

sex_537c7aa7ddf2b334cff26804.jpg
 
Skulle jag kalla nån fet är det valacken, men det är sjukt svårt att se på bilder, speciellt när man inte kan se halsen särskilt bra.

Min förra (connemara) satte fettet jämnt överallt så det tog evigheter innan jag fattade ur fet hon var, min nuvarande ser alltid mycket smalare ut på bilder än hon är i verkligheten.

/Lavinia
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 27 år gammal och har alltid hållt på med hästar (med undantag för pauser något år hit och dit). Jag har aldrig riktigt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 442
Senast: Vitsippan
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Detta diskuteras väl då och då och jag har själv försökt vid tidigare tillfälle utan att få det svar jag önskade.. Hur gör man om man...
Svar
9
· Visningar
1 433
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 750
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp