Bara en värdelös fråga.

EquestrianJb

Trådstartare
Hej, jag har ingen jag kan prata med om ridning när det ex. Går dåligt så att jag känner mig nedstämd eller när det går bra så jag vill dela med mig med någon som förstår. Jag har inga vänner som rider inte ens i stallet, mina föräldrar rider inte och vet inte så mycket om hästar och jag är inte så nära med min ridlärare så jag vågar inte prata med henne när det väl går dåligt.. Jag undrar bara är det viktigt att ha någon att dela med sig eller är det inte så viktigt och man kan klara sig själv? Jag har gjort det för det mesta men nu har jag tagit ridning mer seriöst och vill utvecklas mer och det har gått lite olika hehe.. Vissa dagar känner jag att jag är hur dålig som helst och oftast har jag tankar som ex. "jag är inte tillräckligt bra". Och vissa dagar känns det helt okej eller super bra :)!
 
Hej, jag har ingen jag kan prata med om ridning när det ex. Går dåligt så att jag känner mig nedstämd eller när det går bra så jag vill dela med mig med någon som förstår. Jag har inga vänner som rider inte ens i stallet, mina föräldrar rider inte och vet inte så mycket om hästar och jag är inte så nära med min ridlärare så jag vågar inte prata med henne när det väl går dåligt.. Jag undrar bara är det viktigt att ha någon att dela med sig eller är det inte så viktigt och man kan klara sig själv? Jag har gjort det för det mesta men nu har jag tagit ridning mer seriöst och vill utvecklas mer och det har gått lite olika hehe.. Vissa dagar känner jag att jag är hur dålig som helst och oftast har jag tankar som ex. "jag är inte tillräckligt bra". Och vissa dagar känns det helt okej eller super bra :)!
Det låter som du rider på ridskola? Boka en privatlektion och prata med den instruktören :)
 
Hej, jag har ingen jag kan prata med om ridning när det ex. Går dåligt så att jag känner mig nedstämd eller när det går bra så jag vill dela med mig med någon som förstår. Jag har inga vänner som rider inte ens i stallet, mina föräldrar rider inte och vet inte så mycket om hästar och jag är inte så nära med min ridlärare så jag vågar inte prata med henne när det väl går dåligt.. Jag undrar bara är det viktigt att ha någon att dela med sig eller är det inte så viktigt och man kan klara sig själv? Jag har gjort det för det mesta men nu har jag tagit ridning mer seriöst och vill utvecklas mer och det har gått lite olika hehe.. Vissa dagar känner jag att jag är hur dålig som helst och oftast har jag tankar som ex. "jag är inte tillräckligt bra". Och vissa dagar känns det helt okej eller super bra :)!
Använd dagboken här på Buke då. Skriv vad du gjorde för övning, hur du tyckte att det gick och fråga om du undrar. Är väl inte omöjligt att folk här svarar. Min man rider lektion och han och jag brukar ofta prata om vad dom gjort, hur det gått och så vidare.
 
Om det är viktigt att dela med sig eller inte beror på vad man själv tycker. Tycker man att det är viktigt så är det ju det. Tycker man inte att det är viktigt så är det inte det.
Jag håller med @Luff om dagboken här på buke. Vill du dela med dig men inte har någon att dela med dig till så kan dagboken bli ett sätt att "prata" med andra.
 
Det var väl ingen värdelös fråga :)

För mig har det varit viktigt att även ha en social bit i stallet, men det behöver ju inte vara så för alla. Jag har märkt att både på den tiden jag red på ridskola och med min egen ponny så tycker jag det har varit mycket roligare när det funnits någon jag kunnat diskutera och göra saker tillsammans med.
 
Förstår att man kan sakna att ha någon att prata om ridningen med, jag hade inga hästintresserade vänner som ung. När jag började gymnasiet så började jag på en skola med hästinriktning och då ändrades det, alla pratade ju ridning och hästar.
Jag tycker nog att du kan prata lite med din ridlärare, du behöver inte ha ngn speciell relation med denne för att kunna göra det. Jag har jobbat som ridlärare under många år och kan säga att det är inget konstigt alls, jag tyckte om när eleverna vill diskutera sin ridning lite och berättade hur de upplevde det osv. Det svåra var mest att tiden ofta är knapp på och mellan lektionerna men jag hoppas att din ridlärare tar sig tiden att prata lite enskilt med var och en t ex vid avskrittning, då kan man prata lite om hur det kändes det passet. Som ngn föreslog så är en privatlektion ofta väldigt givande då ridläraren kan fokusera mer på dig.
Annars kan forum, som detta t ex, eller på andra sidor vara ett sätt att få prata av sig lite även om det är i skriftlig form. Försök också att närma dig de andra gruppen lite, att t ex fråga någon annan hur ridningen gick idag kan vara ett enkelt sätt att ta kontakt, de flesta tycker det är roligt att diskutera ridningen med andra.
 
En riddagbok är en bra grej tycker jag!
Antingen kan du ju använda dagboken här på buke, eller en blogg, eller skriv för hand om du tycker det känns bäst. Du kan tillexempel skriva vad ni gjorde, hur det gick, vad du gjorde bra och något du ska tänka på. De två sista punkterna är viktiga! Att analysera sin ridning, och både se sina styrkor och svagheter, hjälper en att utvecklas som ryttare.

Sen angående att prata med andra så finns det inget rätt eller fel. Många tycker om att göra det och vill diskutera ridningen, men långt ifrån alla. Kanske du kan börja bekanta dig mer med andra i din ridgrupp?
Och om det är nåt särskilt i din ridning du tycker är ett problem, eller om det bara allmänt känns skit en period med ridningen, prata med din ridlärare! Det är bara bra för henne att få veta hur det känns för dig och om du har en svacka, då kan hon göra sitt bästa för att hjälpa dig till en bra känsla. Och har du möjlighet så är en privatlektion jättebra!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
5 851
Senast: Badger
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 961
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp