Bukefalos 28 år!

Bara lek, eller bara elak??

A

Arabar

Har en ung arabvalack som blir 2år i maj. Han kastrerades för ca 4 veckor sedan.
Som hingst gick han inte ha med de andra av mina hästar då han var elak eller lekte allt för våldsamt med ponnyerna och mina äldre dräktiga ston gav han sig på, inte "sexuellt" utan dominant. Har verkligen försökt få ihop de för att slippa ha honom ensam så ung. Han var även INTE kul att hantera för oss tvåbentingar.
Efter kastrering blev han verkligen underbar. Han älskar att kela, bli hanterad och inga problem alls att tömköra och jobba med honom. :bump:
Inga dumma beteenden än vanliga "unghästnyp" som man får räkna med.

Nu till problemet:
Han är då valack men fungerar INTE med de andra hästarna.:(
Han går nu med min shettisvalack som verkligen hatar honom efter de våldsamma hingstlekarna han fick utstå en kort tid samt ett ungsto som är ca 10 månader. Stoet och shettisen vill verkligen inte vara med honom och springer så fort han närmar sig. Valacken jagar dom och när han kommer ikapp så tar han världens grepp över mankammen och biter dom så de andra inte kommer loss. De andra är helt enkelt rädda för honom.
Vågar ju inte ha honom med mina dräktiga ston så jag vet inte vad jag ska göra. Och till råga på allt så måste han funka med nån då han måste gå på lösdriften för finns ingen plats i stallet!!

Är så arg på honom för att han inte kan vara snäll så nån tycker om honom och samtidigt tycker jag synd om honom för han blir ju så ensam.

Vad ska jag göra?
Kommer han att kunna gå med andra hästar överhuvudtaget?
ÄR det bara lek för honom eller är det nåt annat?

Ursäkta om de verkar snurrigt och är långt men.....

Tacksam för all hjälp men inga påhopp tack!
 
Sv: Bara lek, eller bara elak??

Jag skulle rekommendera att skicka honom till en unghäst flock, där han får gå med jämn gamla hästar. Jag har träffat både hästar som varit mycket hanterade som unghästar och hästar som inte varit hanterade alls som unghästar. Har även träffat och jämfört de som gått hemma i mindre flockar och de som gått i storflock under sin unghäst period.

De hästarna som är trevligast, har mest distans och respekt för människor är de som: Gått i storflock och endast blivit hanterade vid verkning, vaccination osv (när det är nödvändigt) under sina unghäst år (från födseln till ca 3år)

Jag säger alltså det här utav egna erfarenheter.
 
Sv: Bara lek, eller bara elak??

Tack, det är ett jättebra alternativ om man har möjlighet till det.
Tro mig, tanken har absolut slagit mig!
Men ekonomin sätter stopp för att hyra in honom hos annan och dessutom ska han säljas så vill helst ha honom hemma!

Igår kväll när jag va dit så verkade det ganska lugnt ändå. Valacken låg inne på lösdriften och bakom honom stod stoet och shettisen i dörröppningen och allt va lugnt och fridfullt.
Så kanske, kanske blir det bra ändå.
Jag hoppas verkligen det!!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 978
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 093
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 062
Senast: exotic
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 131
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp