barbackasadel+skitopad?

B

blindabelinda

nu verkar det som om att det är svårt att hitta även en bomlös sadel som passar min arab.. dessa evige bekymmer!

men nu funderar jag på om det inte går att rida med en sån där barbackasadel i fårskinn. problemet är då att den ligger på ryggraden, men går det kanske att använda sånna paddar som man ska ha till en bomlös sadel, så att den lyftes upp från ryggraden????

någon som vet något, eller som har samma funderinga?? eller som iaf kan tänka lite logist och försöka luska ut om det skulle kunna funka eller ej???? :confused: :confused: :confused: :confused:
 
Isåfall kan du väl nästan skita i barbackapaden? ;) Eller är dte stigbyglarna du är ute efter? Kanske det isåfall är bättre att satsa på en skitopad/grandeurschabrak och en gjord med 'handtag' (typ voltigegjord)? Avlastningssits går ju att sitta i utan stigbyglar.

Vad är det som gör att du inte hittar några bomlösa sadlar till hästen?

Jag har en häst på 140-145 cm ooch med väldigt kort rygg ( se bara.. ) och jag har ju lite problem.. Nu letar jag inte så jätteaktivt ännu (provar inte eller så), men jag börjar fundera på att göra en sadel själv och ha ett grandeurschabrak under.. Det är kanske den enda lösningen för att få något tillräckligt kort? Jag vet inte...
 
Men det finns ju många bomlösa sadlar som inte belastar hästen så mycket mer än den yta man sitter på, så det ska väl inte vara några problem. Tristan har inte längre sadelläge än din häst, men det är inga som helst bekymmer. Sadeln kan ligga över hästens "rörliga delar", det är ju inget som är belastat och trycker elelr hindrar hästen.

Vad gäller barbackapad så finns det jättefina med kanal för ryggraden på http://www.silverdollarqh.com/

De har gjort en förbättrad modell av Parelli-paden. Funderar själv på att köpa en sån själv, i väntan på bättre tider... :D
 
Hmm.. har du sett de där i verkligheten? Svårt att se på bild ju.. men jag tyckte inte det var mycket till kanal? Eller? :crazy:
 
Jo, 56 cm eller mindre går ju förmodligen, men 66 cm blir ju alldelles för långt, tycker åtminstone jag (även om det följer med i hans rörelser). Jag får skriva till dom som har freeformen och fråga om den. Den och Star-trekken står just nu först i kö ;)

Fast det ligger nog i mitt undermedvetna att en sadel inte ska vara för lång ;)

Även om det funkar med en lång bomlös sadel så är det ju inte i närheten av snyggt om han har ett halvt täcke till sadel :D Men nu går ju faktiskt funktion före utseende, men det borde ju ändå gå att kombinera de båda ;) Jag ska nog inte vela så mycket helt enkelt :D
 
jag har kontakt med en tjej som säljer bomlösa, och har då skickat bilder på min pålle, och hon tyckte väl att det skulle bli ganska så svårt att passa in en bomlös, hon visste inte ens säkert om det skulle fungera vad jag har förstått av det hela :mad:

så det där med att en bomlös passa alla hästar är inte på något sätt sant.. men men.. nåt måste man ju ha...
 
Vad jag har förstått av mina egna undersökningar på nätet så fungerar bomlösa sadlar även på hästar med kort rygg för att de inte har ngn bom som förbinder framvalv med bakvalv. Med andra ord så kan sadeln ligga lite för långt bak utan att det skadar hästen eftersom att sadeln fortfarande bara trycker där ryttaren sitter (vilket ju ska vara i sadelns djupaste del=ganska långt fram.)

Funderar själv på att köpa en BareFoot bomfri sadel (se annan tråd!) till min häst; inte för att hon är kort i ryggen(tvärtom, hon är travare!) utan för att hon hela tiden ändras i ryggen från sommar till vinter osv.
Den sadelnär 56 resp. 58 cm lång och jag har hittat den på www.stallvra.com där de även har en barbackapad (El Comapanero tror jag att den heter) som jag dock tyckte var lite väl dyr. Då kan man lika gärna köpa en sadel... :smirk:
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 753
Senast: lillamy73
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 637
Senast: muslidag
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 205
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 408
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp