Ja mängden lever ska väl varken vara för hög eller för låg. Men exakt hur mycket som är för mycket vet jag ej. Jag gav så 5-10% av maten var lever.

Ah okej :)
Har inte lyckats läsa mig till några mängdbegränsningar, finns det fler inälvor man inte ska ge för mycket av? Vom är väl en sån sak som man kan ge rätt mycket av (av totala fodergivan alltså) eller har jag fått det om bakfoten?
 
Kalkonhalsar är stora - så det plus 1 dl torrfoder med hög kötthalt borde väl inte vara så lite för en hund i 10-kilosklassen ? eller vad väger den :)
 
Okej, får väl kasta mig ut i djungeln då :laugh: Att man inte kan säga i gram vad din hund äter och ge samma till min förstår jag också. Tänkte bara som exempel, för att förstå hur man kan sätta ihop utfodring en vanlig vecka :)

Mina väger 18 och 20kg när de är i bra hull osv. De får då 300-450g per dag och 500-700g per dag.
Jag ger en del muskelkött, ca 5-10% lever och så mycket ätbara ben som behövs för att avföringen ska bli bra.

Jag undviker att ge kött från gris, kyckling och kalkon samt icke-nordiskt kött. Dels pga hur slaktdjuren lever, dels för att jag är ganska säker på att köttet inte blir lika näringsrikt osv om slaktdjuren inte äter bra mat och lever bra liv.

Varierar annars djurslag så mycket som möjligt, men ibland händer det att jag tex kommer över enorma mängder av kött från ett djurslag. Då äter hundarna i huvudsak det och så blandas det ut med lite annat någon gång i veckan. Det enda kosttillskott jag alltid ger är fiskolja, annat ger jag bara vid behov.
 
Kalkonhalsar är stora - så det plus 1 dl torrfoder med hög kötthalt borde väl inte vara så lite för en hund i 10-kilosklassen ? eller vad väger den :)

Jag tycker inte heller att det låter lite. Med tanke på att mina ligger i samma viktspann som TS hund så har jag bra koll på mängden mat. Båda mina äter 1,5 dl torrfoder om dagen, egentligen oavsett sort. Något mindre om jag skulle ge väldigt fett foder som Orijen eller Acana. Så jag tycker att det låter alldeles lagom? En del hundar, särskilt tikar, bygger inte muskler på samma sätt som hanar eller hundar av andra raser. En dvärgschnauzer får till exempel aldrig dom där biffiga, breda låren som en whippethane eller staffe kan få.
 
Kalkonhalsar är stora - så det plus 1 dl torrfoder med hög kötthalt borde väl inte vara så lite för en hund i 10-kilosklassen ? eller vad väger den :)

Nä dessa är små tycker jag :p
Men oftast äter hon inte så mycket torrfoder, har fri tillgång (styrd funkar sämst) och fyllde på en dl i förrgår och det är kvar i skålen :) Så oftast äter hon knappt en halv dl. Det är inte hållbart. Eller de dagar vi ska iväg och tävla eller träna längre pass och jag inte får i henne något innan utan hon kommer dit på tom mage och vi är inte hemma förrän på kvällen. Har börjat ge frystorkat godis (rent kött) när vi är iväg för att ge henne energi. Och för att hon inte ska kräkas framåt em/kväll. Hon äter inte foder när vi är iväg, för mycket annat som är spännande.

Hon är bra i hull nu men tror det mer är träningsgodisets förtjänst :angel:
Jag vill att hon ska äta dagligen inte 1 dl ibland och ibland 10 pulor.
 
Senast ändrad:
Jag tycker inte heller att det låter lite. Med tanke på att mina ligger i samma viktspann som TS hund så har jag bra koll på mängden mat. Båda mina äter 1,5 dl torrfoder om dagen, egentligen oavsett sort. Något mindre om jag skulle ge väldigt fett foder som Orijen eller Acana. Så jag tycker att det låter alldeles lagom? En del hundar, särskilt tikar, bygger inte muskler på samma sätt som hanar eller hundar av andra raser. En dvärgschnauzer får till exempel aldrig dom där biffiga, breda låren som en whippethane eller staffe kan få.

Om hon dagligen fick i sig 1 dl skulle jag inte vara brydd. Problemet är att det är vad hon max äter när hon äter. Oftast äter hon betydligt mindre (se inlägget ovan).
Hennes kropp är uppbyggd på frolic :grin: Inte jättebra sammansättning i det :o
 
Mina väger 18 och 20kg när de är i bra hull osv. De får då 300-450g per dag och 500-700g per dag.
Jag ger en del muskelkött, ca 5-10% lever och så mycket ätbara ben som behövs för att avföringen ska bli bra.

Jag undviker att ge kött från gris, kyckling och kalkon samt icke-nordiskt kött. Dels pga hur slaktdjuren lever, dels för att jag är ganska säker på att köttet inte blir lika näringsrikt osv om slaktdjuren inte äter bra mat och lever bra liv.

Varierar annars djurslag så mycket som möjligt, men ibland händer det att jag tex kommer över enorma mängder av kött från ett djurslag. Då äter hundarna i huvudsak det och så blandas det ut med lite annat någon gång i veckan. Det enda kosttillskott jag alltid ger är fiskolja, annat ger jag bara vid behov.

Tack!
Jag kommer ge nöt, fläsk och vilt. Fisk tycker hon inte om. Fläsket är från ekogrisar så de går utomhus vilket känna bra.
Håller med dig ang näringsrikt kött kontra uppväxt. Nu blir det från lokala slakterier om jag får köpa från de där allt kött kommer från länet vi bor i. Grisarna föds upp och dör på samma gård.
 
Vår dsgtik var likadan. Löste det genom att köpa en till så att där var konkurrens :angel:

Haha ja jag vet att den lösningen fungerar :laugh: Hade ju Bettys mamma här, herregud så hon åt både morgon och kväll. Jag som aldrig innan sett henne tömma skålen vid ett fodringstillfälle :rofl: men nä :D Ingen hund än.
 
Min åt bättre då det inte fanns ben tillgängligt hela tiden.

Jag har testat att ta bort ben, att inte ge något godis, att motionera henne ordentligt innan mat, att köra strikt styrda måltider, att toppa maten och så vidare.

Det hjälper inte, tyvärr ska jag väl säga. Och då testar jag ändå de olika varianterna flera dagar upp till strax över en vecka och det blir ingen skillnad alls eller sämre.
 
Tack!
Jag kommer ge nöt, fläsk och vilt. Fisk tycker hon inte om. Fläsket är från ekogrisar så de går utomhus vilket känna bra.
Håller med dig ang näringsrikt kött kontra uppväxt. Nu blir det från lokala slakterier om jag får köpa från de där allt kött kommer från länet vi bor i. Grisarna föds upp och dör på samma gård.

Jag förstår! Så krångligt men matvägrande hundar. Min första hund var så i 3-4 år sedan började han plötsligt äta. Har inte jättebra tips tyvärr.
Tycker det är ett viktigt problem att ta hänsyn till i aveln vilket ofta verkar bortses :(
 
Jag förstår! Så krångligt men matvägrande hundar. Min första hund var så i 3-4 år sedan började han plötsligt äta. Har inte jättebra tips tyvärr.
Tycker det är ett viktigt problem att ta hänsyn till i aveln vilket ofta verkar bortses :(

Ja, både hennes mamma och pappa är matglada men hela kullen blev sådär. Betty äter allt utom det som ligger i skålen med strålande aptit :grin:
 
Min var ju extrem anorektiker. Jag fick det aTT funka så att hon nye blev undernärd, men jag fick aldrig upp henne ordentligt i hull. Steriliserade henne (av andra orsaker) och bara några dahar efteråt så äter hon sm en häst. Helt hysteriskt. Jag funderar på att skaffa en sådär matskål för glupska hundar.
 
Det viktigaste att tänka på är riskerna.
Nyligen fick vi avliva en hund på jobbet, den barfades och en benbit har fastnat i matstrupen och skurit sönder den.
Man ska inte ge ben till glupska hundar. Åtminstone inte ben som kan tuggas sönder och sväljas. Hundar behöver lära sig att hantera sin mat på rätt och somliga lär sig aldrig. Vi ger aldrig våra ben. Dels är de glupska och dels tuggar de så hårt att de riskerar att spräcka tänder.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp