Bukefalos 28 år!

Barfota eller barfotaboots med brodd?

whippetzilla

Trådstartare
Vi har nyligen skaffat vår första ponny och börjar nu planera för vintern.
Ponnyn är i nuläget skodd endast fram vilket funkar väldigt bra. Jag funderar nu över hur vi gör när is och sådant sätter in (om det nu ens gör det,vi bor i skåne..)
Har tittat lite på barfotaboots som går att brodda och funderar på om det skulle kunna vara ett alternativ att sätta på när vi ska ut på vägarna?
Eller funkar det likabra att bara brodda fram och låta henne vara barfota bak? Hur gör man på bästa sätt? :-)
 
Vi har nyligen skaffat vår första ponny och börjar nu planera för vintern.
Ponnyn är i nuläget skodd endast fram vilket funkar väldigt bra. Jag funderar nu över hur vi gör när is och sådant sätter in (om det nu ens gör det,vi bor i skåne..)
Har tittat lite på barfotaboots som går att brodda och funderar på om det skulle kunna vara ett alternativ att sätta på när vi ska ut på vägarna?
Eller funkar det likabra att bara brodda fram och låta henne vara barfota bak? Hur gör man på bästa sätt? :-)
Jag tycker veterinärer de senaste åren, varit tydliga med att fläkskador skall undvikas med alla medel. Med andra ord, är det isigt skall hästen/ponnyn broddas på alla fyra. Både när den rids och när den är i hagen.

Om ni vill fortsätta ha ponnyn oskodd bak får ni leta efter boots som är broddade/alt går att brodda. Viktigt att de passar bra så ni slipper skav.
 
Alltid brodd, min är skodd runt om med 4 brodd i varje skodd. Hellre en brodd skada än en fläkskada. Så jag skulle se till att ponnyn får något som gör att den får brodd runt om tiden den ute. (Både vid ridning och hage) :)
 
Jag har mina hästar oskodda just nu.
Blir det isigt i hagen så sandar eller grusar jag, alternativt låter dem gå i annan hage.
Vid isigt på ridtur har de broddade barfotaboots, vilket fungerat bra.
 
Vi har nyligen skaffat vår första ponny och börjar nu planera för vintern.
Ponnyn är i nuläget skodd endast fram vilket funkar väldigt bra. Jag funderar nu över hur vi gör när is och sådant sätter in (om det nu ens gör det,vi bor i skåne..)
Har tittat lite på barfotaboots som går att brodda och funderar på om det skulle kunna vara ett alternativ att sätta på när vi ska ut på vägarna?
Eller funkar det likabra att bara brodda fram och låta henne vara barfota bak? Hur gör man på bästa sätt? :-)
De hovar som är skodda är en självklarhet att brodda när det är isigt ute. Obroddade skor är jäkligt hala.

En oskodd hov klarar sig klart mycket bättre än en obroddad men skodd hov, men på ren is så räcker inte greppet.
I hagen funkar det oftast barfota, om det inte är stora partier med blankis. Men vid ridning skulle jag köra med broddade barfotaboots. Att rida en barfotahäst innebär att ständigt anpassa sig efter underlaget. Vill man inte behöva göra detta så är boots verkligen att rekommendera.
När man fått in snitsen så går det jättefort att dra på bootsen.

kört både barfota runt om och barfota + boots bak i många års tid, funkar utmärkt!
 
Har pratat med stallägaren och vi får tyvärr inte ha brodd I hagen.
Då hade jag flyttat. Att ha hästen obroddad i isig hagen är som att släppa hästen vid ett stup som gränsar till ett kärr. Det kan gå bra men förmodligen gör det de inte. En häst som inte har brodd vid halka går och spänner sig och får ont och risken att de fläker sig med väldigt tråkig utgång är stor. Man bryter dessutom emot djurskyddslagen. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiYp7vO2JXtAhVYBhAIHWygBLIQFjABegQIBxAC&url=http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_4.pdf&usg=AOvVaw3qiu7LrhwVkUD0VmC2Yzow (pdf fil)
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: Miingla
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
690
Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 098
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag har en häst med, enligt hovslagaren, dålig hovtillväxt. Hon går barfota numera pga att hon inte rids. Förra året hade hon en period...
Svar
15
· Visningar
1 277
Senast: Gilette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp