Bärighet? Här kommer det!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Brille

Trådstartare
Moderatorn har klippt ut dessa inlägg från en väldigt gammal tråd, för vidare diskussion i ämnet. /ameo


En häst blir bärig när den arbetar bak o böjer sina bakre ledgångar.
...
Lägger in denna för jag blir inte klok vad de flesta här menar med bärighet i annat än i piaff. Övriga rörelser då???
Titta på hur långt bakom kroppen bakfoten lyfts från marken. Bakfoten bär inte, dvs traven är inte bärig.
 
Senast ändrad av en moderator:
:banghead::banghead::banghead::banghead:Ska hästen ta sig framåt i piaff?
Nej det går inte. ska den göra caprioler?
Du har lärt dig att man kan titta på var bakbenen är på BILD. Ja med titta då på HELA benet o även det andra eller varför inte HELA hästen,
 
Ser att mitt och @fio s kommentarer att tråden är 3 år gammal tagits bort inkl min fråga vad Brille ville exakt ha ut /diskutera med att ta upp tråden igen.
 
:banghead::banghead::banghead::banghead:Ska hästen ta sig framåt i piaff?
Nej det går inte. ska den göra caprioler?
Du har lärt dig att man kan titta på var bakbenen är på BILD. Ja med titta då på HELA benet o även det andra eller varför inte HELA hästen,
Piaff? Capriol? Bild?
Hästen på filmen ska väl visa trav?!
Frågan var hur man kan se bärighet i annan gångart/rörelse än piaff.
Mitt svar var att om bakbenet släpper marken långt bakom hästen är traven inte bärig. Eftersom trav är en diagonal gångart och benen i det diagonala benparet är parallella kommer även framhoven att vara långt bak när den släpper marken. Hela ekipaget bärs i det läget av frambenet, dvs hästen är framtung. Det är motsatsen till bärig.
Det bristande (under)stödet från bakbenet ger en stor och oönskad belastning på hästens rygg.
 
Jag ska inte mata trollen men är du, @Brille, medveten om att hästen bara är 6 år?
Hur långt fram på utbildningsskalan tycker du att en 6-åring ska ha kommit?
Till samling?
Om denna häst är framtung, som du anser, har den inte några andra kvalitéer enligt utbildningsskalan?
 
Jag ska inte mata trollen men är du, @Brille, medveten om att hästen bara är 6 år?
Hur långt fram på utbildningsskalan tycker du att en 6-åring ska ha kommit?
Till samling?
Om denna häst är framtung, som du anser, har den inte några andra kvalitéer enligt utbildningsskalan?
6 år och rids med kandar :( Då har man väl kommit rätt långt ? Vad ska man annars med kandaret till?

Diskussionen handlar ju om bärighet. Bärighet har ju inget med ålder att göra, utan med hur hästen använder sin kropp. Är den framtung så är den väl framtung. Påskjut är påskjut och inte bärighet.
 
Hur menar du nu?
Tror du hästar föds med bärighet och en naturlig uppförsbacke när ryttaren dessutom sitter på?
Varför skulle inte åldern ha med saken att göra?
1. Diskussionen handlar om bärighet.
2. Bärighet (ej framtung) kan ju hästen vara även om den är ung. Bärighet kommer ju inte bara sådär plötsligt vid en viss ålder eller efter viss utbildningstid. Den finns där från början och förbättras. Dock kan framtungt aldrig vara bärigt, inte i vid någon ålder eller utbildningspunkt.
 
Bärighet kommer ju inte bara sådär plötsligt vid en viss ålder eller efter viss utbildningstid.

Alla hästar är så gott som framtunga, ca 70% vikt fram, det tror jag du vet.
Bärighet kommer av styrkan från buk/rygg, att kunna lyfta upp hela boggördeln för att komma upp i manken så för mig är det självklart beroende av ålder/utbildning.
 
Jag ska inte mata trollen men är du, @Brille, medveten om att hästen bara är 6 år?
Hur långt fram på utbildningsskalan tycker du att en 6-åring ska ha kommit?
Till samling?
Om denna häst är framtung, som du anser, har den inte några andra kvalitéer enligt utbildningsskalan?
Det är inte hästen jag diskuterar utan hur man kan se bärigheten/brist på sådan i trav. Tråden handlar om just bärighet. Tråden handlar INTE om hästen i filmen.
 
Hur långt fram på utbildningsskalan tycker du att en 6-åring ska ha kommit?
Samling, som jag tror du anser vara samma sak som bärighet, kommer väl sist på din utbildningsskala. Det är alldeles för sent. Den stackars hästens rygg hinner ju gå av bakom sadeln innan. Ingen bra utbildningsskala.
 
Piaff? Capriol? Bild?
Hästen på filmen ska väl visa trav?!
Frågan var hur man kan se bärighet i annan gångart/rörelse än piaff.
Mitt svar var att om bakbenet släpper marken långt bakom hästen är traven inte bärig. Eftersom trav är en diagonal gångart och benen i det diagonala benparet är parallella kommer även framhoven att vara långt bak när den släpper marken. Hela ekipaget bärs i det läget av frambenet, dvs hästen är framtung. Det är motsatsen till bärig.
Det bristande (under)stödet från bakbenet ger en stor och oönskad belastning på hästens rygg.
Det finns svävmoment i trav. Precis när framhoven är i läget långt inunder som du pratar om så kan hah tänka mig att svävmomentet som ska komma gör att belastningsfasen ligger när benet är mitt under hästen och avtar sedan gradvis tills hela hoven är i luften. Att titta på hur långt bak hoven släpper från marken säger inget on belastning eller bärighet utan mer om steglängden.
Tänk på att hästen rör sig, inget är statiskt. Bärighet sitter i hela kroppen, inte isolerat i hovarnas placering under kroppen.
 
Titta på hur långt bakom kroppen bakfoten lyfts från marken. Bakfoten bär inte, dvs traven är inte bärig.


Konstigt?
Du skrev detta om just denna häst, och då frågar jag igen...

Jag ska inte mata trollen men är du, @@Brille, medveten om att hästen bara är 6 år?
Hur långt fram på utbildningsskalan tycker du att en 6-åring ska ha kommit?
Till samling?
Om denna häst är framtung, som du anser, har den inte några andra kvalitéer enligt utbildningsskalan?
 
Samling, som jag tror du anser vara samma sak som bärighet, kommer väl sist på din utbildningsskala. Det är alldeles för sent. Den stackars hästens rygg hinner ju gå av bakom sadeln innan. Ingen bra utbildningsskala.

Nej, jag anser inte att bärighet är detsamma som samling.
Du kanske är medveten om att lösgjordhet, kommer före samling.
Vet du vad det innebär?
 
En häst blir bärig när den arbetar bak o böjer sina bakre ledgångar.
Den har hela tiden ett stärkande arbete o kommer när det är dags inte att ha svårt för samling.
Den här kan alltså gå med bärighet -bär bak även med högre tempo o blir därmed lättare i sin framdel.

Nu ger jag ett extraordinärt ex, men:grin: kanske går att jämföra med Karl o Bent. http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=GpWtT8bvjDs
Lägger in denna för jag blir inte klok vad de flesta här menar med bärighet i annat än i piaff. Övriga rörelser då???

ÄLSKAR det där klippet!! Den mannen rider som en gud.
 
Alla hästar är så gott som framtunga, ca 70% vikt fram, det tror jag du vet.
Bärighet kommer av styrkan från buk/rygg, att kunna lyfta upp hela boggördeln för att komma upp i manken så för mig är det självklart beroende av ålder/utbildning.
Men om den är framtung så är den ju inte bärig. Den här diskussionen handlar ju om bärighet. Trav är för övrigt en gångart där du inte kan flytta särskilt mycket vikt bakåt, eftersom hästen hela tiden rör sig framåt.

Sen om just denna häst bara är 6 år (men rids med kandar så då borde den väl ha kommit rätt långt, oavsett ålder) så kan det ju fortfarande inte bli särskilt bärigt om det är framtungt.
 
Och vart någonstans är denna häst på filmen framtung?
Den är framtung för att den i ett visst moment har så gott som hela sin och ryttarens vikt på ett framben.
Det syns tydligt eftersom det bakben som (tillsammans med det diagonala frambenet) skall bära hästen "släpper" marken långt bakom hästkroppen. Om bakbenet släpper marken långt bakom hästen kommer även framhoven att vara långt bak när den släpper marken. Nästan hela ekipaget bärs i det läget av det ena frambenet, dvs hästen är framtung.
Det bristande (under)stödet från bakbenet ger en stor och oönskad belastning på hästens rygg bakom sadeln.
 
Den är framtung för att den i ett visst moment har så gott som hela sin och ryttarens vikt på ett framben.
Det syns tydligt eftersom det bakben som (tillsammans med det diagonala frambenet) skall bära hästen "släpper" marken långt bakom hästkroppen. Om bakbenet släpper marken långt bakom hästen kommer även framhoven att vara långt bak när den släpper marken. Nästan hela ekipaget bärs i det läget av det ena frambenet, dvs hästen är framtung.
Det bristande (under)stödet från bakbenet ger en stor och oönskad belastning på hästens rygg bakom sadeln.

Är det du skriver något du hittat på själv, eller kan du ge källhänvisning?
Glömde du att svara på mitt inlägg?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 179
Senast: Efwa
·
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 421
Senast: Linja
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 409
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 749
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp