Bärighet? Här kommer det!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du skriver att en genomsläpplig häst har mycket hög ridbarhet. Har någon påstått något annat?

Du skriver också att genomsläpplighet inte kan uppnås ... Vad är då genomsläpplighet om det inte är ridbarhet?
Var (förutom i inlägg på buke) går det att läsa definitionen på genomsläpplighet?

Om förskjutning bakåt/framåt av balansen lärs in först i det sista steget, som skalan anger, kan de övriga stegen knappast uppnås.

För mig rör sig hästen genom kroppen och den är genomsläpplig. Det är lite skilda begrepp.
De kan röra sig genom kroppen, dvs att rörelserna de själva gör fortplantas genom hela kroppen på ett ergonomiskt och sunt sätt. Det är ingen spänning någonstans som hindrar dem från att genom hela kroppen arbeta och låta energin flöda. De muskelkedjor som kan påverka varann ska kunna göra det utan spänning som stoppar det någonstans.

Genomsläpplig är den när det ovan funkar och ryttarens hjälper dessutom släpps genom hela kroppen.
Inverkar man i bettet på en korrekt skolad häst ska det bli direkt respons ner till bakhoven. Och inverkar man så man påverkar bakhoven ska det färdas till handen.
 
nu måste moderatorn komma med en pekpinne.
Diskutera gärna sakfrågan, men låt bli att hacka på varandra!
Den här tråden balanserar på gränsen för vad som är acceptabelt, eftersom ni inte är särskilt trevliga mot varandra. Så, skärpning om ni vill slippa få den låst eller borttagen!
 
nu måste moderatorn komma med en pekpinne.
Diskutera gärna sakfrågan, men låt bli att hacka på varandra!
Den här tråden balanserar på gränsen för vad som är acceptabelt, eftersom ni inte är särskilt trevliga mot varandra. Så, skärpning om ni vill slippa få den låst eller borttagen!

Är min nivå ok eller bör jag ändra något?
Jag tycker jag är saklig. Men jag vet inte om jag också anses för vass på något vis.
 
Utbildningsskalan är bra men det gäller att jobba på hur man tolkar de. Som bibeln;)
Ante det. De lärde tolkar som det passar från gång till gång. Ibland måste stegen i de olika faserna komma i en viss ordning ibland blandar man.
Vilken nedskriven version (URL) av förklaring/tolkning föredrar du?
 
Ante det. De lärde tolkar som det passar från gång till gång. Ibland måste stegen i de olika faserna komma i en viss ordning ibland blandar man.
Vilken nedskriven version (URL) av förklaring/tolkning föredrar du?
Det är samma skala varje gång. Jag har många insikter kvar att göra i den dessutom. Men den är bra att ha i utbilning och även felsökning och ordningen är samma hela tiden. Men eftersom vi här inne inte ens kan samsas om innebörden av orden så finns det stor risk att man tolkar utbildningsskalan olika..
 
Det är samma skala varje gång. Jag har många insikter kvar att göra i den dessutom. Men den är bra att ha i utbilning och även felsökning och ordningen är samma hela tiden. Men eftersom vi här inne inte ens kan samsas om innebörden av orden så finns det stor risk att man tolkar utbildningsskalan olika..

Det där är ett problem då man diskuterar ridning. Diskuterar man med folk som kommer från andra läror än en själv kan det bli mycket missförstånd kring olika begrepp.
Utöver att ganska många inte heller riktigt vet vad saker betyder inom någon lära, fullt ut.

Sen är ju inte svenska det språk någon ridlära uppkommit med som bas. Och en del begrepp blir luddigare i de översättningar som gjorts och som idag fortfarande används.

Det är ju rätt intressant att en som varit utbildningsansvarig för Strömsholm och en som är det tex inte har samma åsikt om vad en halvhalt är och hur den bör utföras. Hur ska då ridlärare som utbildas kunna ge en entydig bild av vad det är?
Det är ju ändå inom samma inriktning och av samma skola..
 
Det är samma skala varje gång. Jag har många insikter kvar att göra i den dessutom. Men den är bra att ha i utbilning och även felsökning och ordningen är samma hela tiden. Men eftersom vi här inne inte ens kan samsas om innebörden av orden så finns det stor risk att man tolkar utbildningsskalan olika..
Om jag inte läst helt galet står det att vissa delar kan man göra i en annan ordning.
Ja tyvärr blir det svårt att diskutera om orden betyder olika saker, man kan väl försöka ändå. Det var bl.a. därför som jag frågade efter den skrivna version som du föredrar. För att åtminstone läsa samma text/ord och hur de används.

Den här tråden handlar ju om bärighet. Det kanske behövs en ny tråd där utvecklingsskalan kan diskuteras vidare.
 
Jag minns första Briar-avkomman jag red. Mycket lik honom. Jag tyckte den var sååå flott då.

Men jag håller med om att han hade trista bakben. Och att Anton har trista - fortfarande. Även om det så klart hänt lite. Dock för lite för GP kan jag tycka.
Men jag delar tydligen inte åsikt med domarna och många andra. Och jag behöver inte ha rätt..

Fast att jämföra Briar och Anton blir lite konstigt det med .

Briar enligt kriterierna nu fast även då , trots poäng osv hade ju aldrig ens ryggen med sig ens, därav lite ytterligare problemen med bakben . Anton har ju betydligt läs ens inte jämförligt , rygg och bärighet . Men det finns ju alltid svagheter oavsett decennier eller vilken häst eller hur man ser dem som sagt . Att Anton inte är förtjänlig att gå en GP känns konstig ;)
 
Fast att jämföra Briar och Anton blir lite konstigt det med .

Briar enligt kriterierna nu fast även då , trots poäng osv hade ju aldrig ens ryggen med sig ens, därav lite ytterligare problemen med bakben . Anton har ju betydligt läs ens inte jämförligt , rygg och bärighet . Men det finns ju alltid svagheter oavsett decennier eller vilken häst eller hur man ser dem som sagt . Att Anton inte är förtjänlig att gå en GP känns konstig ;)

Jämföra dem behöver man ju inte göra. Men jämföra dem mot övriga startfält under deras tid kan man, tycker jag.
 
Om jag inte läst helt galet står det att vissa delar kan man göra i en annan ordning.
Ja tyvärr blir det svårt att diskutera om orden betyder olika saker, man kan väl försöka ändå. Det var bl.a. därför som jag frågade efter den skrivna version som du föredrar. För att åtminstone läsa samma text/ord och hur de används.

Den här tråden handlar ju om bärighet. Det kanske behövs en ny tråd där utvecklingsskalan kan diskuteras vidare.

De tidigaste delarna i de flesta utbildningsskalor brukar flyta ihop i varann och lite grann gå att rucka på att nr 1 alltid är 1 på alla ekipage. Ibland kanske 2:an krävs för att 1:an ska bli helt bra etc..
Men det brukar aldrig gå att säga att man lika gärna kan ta de steg som är mot mitten eller slutet och säga att de går att göra först.
Det brukar man vara rätt ense om gäller den tyska med.
 
Ja men du jämförde ju just Briar med Anton därav svaret och reflektionen . Inte bara till dig utan flera andra som gjort samma sak .

Jag tog automatiskt in hur de står sig mot övriga. För mig är den något man lite får göra. Det antog jag att fler gjorde.
Men jag kanske borde nämnt hur jag resonerade och inte antagit att andra gjort så heller.
 
Piruett blir sällan en snabb vändning, definitivt inte lika snabb som en bruksvändning. Just pga att den ska vara i balans och samlad.
Man kan inte vända så fort i balans.
Tappar man balans i piruetten har man vänt mer än hästen klarar av att vara böjd i bålen.
Snabbare beror ju på vad man jämför med och hur. En piruett ger en snabbare vändning än en volt.
Hur fort kan man vända i balans? Har du tittat på piruetterna i den långa instruktionsfilmen jag la in? Där utförs piruetterna i olika hastighet.
Frågan är väl snarare om hästen kan vända snabbt om den inte är i balans.

En häst kan inte böja speciellt mycket i bålen hursomhelst. Men du kanske menar något annat med böjd i bålen t.ex. rotation av bröstkorgen.
Ev om man måste vända på lite mark.
Det är just det som garroch-hästen gör, vänder på liten yta. Den kan inte vara lägre/längre för då kommer den inte under stången i vändningen.
 
Jag tog automatiskt in hur de står sig mot övriga. För mig är den något man lite får göra. Det antog jag att fler gjorde.
Men jag kanske borde nämnt hur jag resonerade och inte antagit att andra gjort så heller.

Nej absolut självklart bedöms de (bör bedömas) utifrån sin tid och startfältet ! Jag tyckte diskussionen snurrade in sig på jmf med startfält då och nu utan att inse att jämförelsen blir haltande . Jämförelsen Briar och Anton tillhör ju den snurrningen som sagt .
 
Snabbare beror ju på vad man jämför med och hur. En piruett ger en snabbare vändning än en volt.
Hur fort kan man vända i balans? Har du tittat på piruetterna i den långa instruktionsfilmen jag la in? Där utförs piruetterna i olika hastighet.
Frågan är väl snarare om hästen kan vända snabbt om den inte är i balans.

En häst kan inte böja speciellt mycket i bålen hursomhelst. Men du kanske menar något annat med böjd i bålen t.ex. rotation av bröstkorgen.

Det är just det som garroch-hästen gör, vänder på liten yta. Den kan inte vara lägre/längre för då kommer den inte under stången i vändningen.

Nej, jag har inte haft tid att se den.
Däremot både rider jag piruetter och har tränare som gör det på olika raser, bla även spanska. Det går absolut att variera mer än tävlingens antal språng.
Och det går att höja och sänka takten i dem.
Men för att de ska bli just genomsläppliga och få dressyr-kvalitet så vill man inte höja takten för mkt. Då tillkommer spänning.

Vi kan säga så här då om böjning av bål blir fel ord: de kan inte vända mer än ytter bak bär, bogarna kan vända utan att de börjar luta mot innersidan(och oftast då ytter bak släpper).

Det finns garocha-hästar som vänder med mer piruetttänk än den bruna. Och det innanför garochan. Men de har utbildats i att vända på annat vis.
 
Snabbare beror ju på vad man jämför med och hur. En piruett ger en snabbare vändning än en volt.
Hur fort kan man vända i balans? Har du tittat på piruetterna i den långa instruktionsfilmen jag la in? Där utförs piruetterna i olika hastighet.
Frågan är väl snarare om hästen kan vända snabbt om den inte är i balans.

En häst kan inte böja speciellt mycket i bålen hursomhelst. Men du kanske menar något annat med böjd i bålen t.ex. rotation av bröstkorgen.

Det är just det som garroch-hästen gör, vänder på liten yta. Den kan inte vara lägre/längre för då kommer den inte under stången i vändningen.
Men återigen : en piruett a la dressyrhäst handlar inte om att vända snabbt öht !
 
De tidigaste delarna i de flesta utbildningsskalor brukar flyta ihop i varann och lite grann gå att rucka på att nr 1 alltid är 1 på alla ekipage. Ibland kanske 2:an krävs för att 1:an ska bli helt bra etc..
Men det brukar aldrig gå att säga att man lika gärna kan ta de steg som är mot mitten eller slutet och säga att de går att göra först.
Det brukar man vara rätt ense om gäller den tyska med.
De tidigaste delarna ... brukar flyta ihop.
Men nu handlade det om att samling (som är sist på skalan) kommer in betydligt tidigare "Även om samling kommer sist så börjar man egentligen med samling redan när man rider hästen på tygel".
OM det inte står något om den typen av samling någonstans i texten är det inte mycket till utbildningsskala.
 
De tidigaste delarna ... brukar flyta ihop.
Men nu handlade det om att samling (som är sist på skalan) kommer in betydligt tidigare "Även om samling kommer sist så börjar man egentligen med samling redan när man rider hästen på tygel".
OM det inte står något om den typen av samling någonstans i texten är det inte mycket till utbildningsskala.

Fast det börjar man ju tänka mot så fort man har en insida.
Men det är skillnad på att förbereda saker och att utföra dem som färdiga.
Dvs samlAT och inte förberedande samlanDE är skilda saker.
För mig är det samlAT i piaff.
Innan det måste tex lösgjordhet, bjudning, takt och andra tidigare steg sitta.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Vi kan säga så här då om böjning av bål blir fel ord: de kan inte vända mer än ytter bak bär, bogarna kan vända utan att de börjar luta mot innersidan(och oftast då ytter bak släpper).

Det finns garocha-hästar som vänder med mer piruetttänk än den bruna. Och det innanför garochan. Men de har utbildats i att vända på annat vis.
Så det är ytter bak som visar problemet.
Hur har de utbildats som vänder med piruett-tänk?
Hur har den bruna utbildats?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 179
Senast: Efwa
·
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 421
Senast: Linja
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 409
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 751
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp