Barmarksdrag! och alla andra typer av drag.

Tonto

Trådstartare
Vilka här på buke håller på med Barmarksdrag eller någon annan draghundsport?
Hur mycket tränar ni och hur tränar ni? Tävlar ni? Mål? etc. etc.

Jag tänkte köra igång lite försiktigt med min Aussie, han älskar verkligen att dra. Han blir helt lyrisk! Vi får se vad HD röntgen avslöjar om en månad bara. :nailbiting:
 
Billy (dvärgpinscher) drar/"drar" framför mtb och vi springer lite canicross när andan faller på. Hade mina hundar varit mer jämna i storlek och ambition hade vi dragit med kickspark på vintern också.

Bill får även dra DW regelbundet. Båda dragsporterna är ett komplement till vår huvudsyssla: agilityn.
 
Jag är inne ganska seriöst på barmarksdrag med min killlar ( En labrador och en Golden ) Hundarna älskar det, och jag tycker det är otroligt kul!
Kör både löpning och MTB

Tog grönt kort för något år sedan, och målet är att träna det så pass seriöst i framtiden så vi ska kunna komma ut på tävling. Men just nu är det mattes kondition som är problemet :o

Men just nu står träningen helt stel på grund av värmen som slagit till.
 
Jag kör mina framför kickbike och framför mig i löpningen :)

Jag och Otis ska springa Run with your dog i Borås nu i maj, så det är etapp 1, jag måste ha något mål för att tycka det är roligt att springa :p
Kickbiken kör vi som komplement till annan träning och för konditionens skull.
 
Jag vill jättegärna testa på barmarksdrag med cykel med min Aussie. Har haft ögonen på lite selar... Dock vill jag vänta tills hon blivit röntgad :P
 
Har precis skaffat en sparkhjuling, men så blev det varmt och pollenelände och vi har inte riktigt kommit igång. :o

Tanken är enbart motion och skoj, ingen som helst seriös satsning.
 
Vi har varit på en kurs i barmarksdrag. Det största bekymret är mattes obefintliga kondition :o och att labben behöver draghjälp framåt för han är så inlärd på att man inte får dra.

Vi hade en zero dc shorter, men den var lite för stor så vi ska skaffa ny sele. Och draglina. Och bälte till matte.

Jag avskyr egentligen att springa, men jag skulle behöva motionen och labben skulle må bra av en uppgift som ger fokusering och motion.
 
Kul med så många som håller på! Fick hem en sele idag, en Zoro DC Faster som jag försöker lista ut om den är för stor, vilket jag tror att den är!
 
Senast ändrad:
Jag har iaf planer på att hålla på regelbundet med drag när jag väl fått min valp och den har växt upp till rätt storlek :) Tills dess är det mest funderingar och drömmar. En klar fördel är ju att det går att köra på många sätt, i olika årstider. Eftersom jag själv gillar att cykla, springa men även skidor/skrillor på vintern så känns det som nått som går bra att integrera i ens egen träning/friluftande. Sitter och funderar på hur man ska få med sig en valp på bästa sätt i cykling/skidåkande innan den är stor nog att riktigt springa med... Får väl köra vagn/korg/pulka eller nått, men undrar om det är realistiskt att få en slyngel att sitta still i nått sånt?:)

Anyways, vad är det för tävlingar som ni avser? Finns det mindre lopp med enhundsdrag man kan delta i för skojs skull? Dvs där andra raser än slädhundar är välkomna?:)
 
Min hund är bara 9 månader så vi har inte börjat med drag än utan vi har lite annat att greja med just nu :D Men jag vill göra det när hon blir äldre! Jag springer gärna så där kommer det bli en självklarhet. Sen har vi tänkt skaffa skrinda så barnen kan åka och på vintern blir det pulka :)

Har inga tävlingsambitioner utan det blir mest för motionen och aktiveringens skull.
Det är en Hovawart vi har :)
 
Jag har iaf planer på att hålla på regelbundet med drag när jag väl fått min valp och den har växt upp till rätt storlek :) Tills dess är det mest funderingar och drömmar. En klar fördel är ju att det går att köra på många sätt, i olika årstider. Eftersom jag själv gillar att cykla, springa men även skidor/skrillor på vintern så känns det som nått som går bra att integrera i ens egen träning/friluftande. Sitter och funderar på hur man ska få med sig en valp på bästa sätt i cykling/skidåkande innan den är stor nog att riktigt springa med... Får väl köra vagn/korg/pulka eller nått, men undrar om det är realistiskt att få en slyngel att sitta still i nått sånt?:)

Anyways, vad är det för tävlingar som ni avser? Finns det mindre lopp med enhundsdrag man kan delta i för skojs skull? Dvs där andra raser än slädhundar är välkomna?:)

Självklart finns det tävlingar för alla raser i drag! :) http://www.brukshundklubben.se/tavling-utstallning/drag/
 
Kul med så många som håller på! Fick hem en sele idag, en Zoro DC Faster som jag försöker lista ut om den är för stor, vilket jag tror att den är!

Vad har du för storlek? Otis har en S, men den är i tightaste laget :p Har du en snäppet större skulle vi ju kunna byta?
 
Jag/vi håller på med barmarksdrag med vår yngsta aussie, vi kör canicross och så med cykel :). Tänker i framtiden ta grönt kort och förhoppningsvis komma ut på tävling :up:

1508063.jpg
 
@AraSlei Jag beställde en large, men den är ett par cm för lång och kanske en cm för stor vid bröstkorgen. Beställde en Medium lär passa ett par månader innan jag måste byta till en large igen. :cautious:
 
Jag har gått kurs för grönt kort, men jag har inte tagit det än. Har inte kondis till att springa, det blir mest någon form av powerwalk. Sonen har varit ute och sprungit med Eski, de hade jättekul. Eski är Västgöte, så ganska liten, men stark. Har bara tänkt som rolig aktivering och fysträning.
 
Jag drar med de vuxna hundarna, med mtb och har testat kickbike. Kört med skidor några gånger också! Ena hunden är väldigt duktig och skulle gärna tävla med honom när vi har mer rutin. Andra hunden är lite skruttig i kroppen så vi drar bara för skojs skull då och då.
Har gått grönt kort-kurs och hoppas att valpen ska gilla att dra så vågar jag kanske dels köra med två hundar samtidigt, och komma ut på lite tävlingar :)

Just nu är det dock alldeles för varmt här för att mina hundar (och jag) ska orka så vi har dragvila för tillfället om jag inte orkar gå upp riktigt tidigt någon morgon!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 705
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 086
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 430
Senast: s957
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 233
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp