Barmarksdrag! och alla andra typer av drag.

Har för mig att det är max tre meter i utdraget läge?

Tack för svaret. Hur kort kan man ha som kortast då? Tänker att om man kör där det kan komma folk vill man väl ha huden hyfsat nära cykeln men inte så nära att det är fara för att hunden kommer för nära och blir påkörd om linan råkar slaka lite.
 
Tack för svaret. Hur kort kan man ha som kortast då? Tänker att om man kör där det kan komma folk vill man väl ha huden hyfsat nära cykeln men inte så nära att det är fara för att hunden kommer för nära och blir påkörd om linan råkar slaka lite.

Jag tror att det är 2 meter då! :)
 
Tonto kan inte ha sin Zero DC nu. För liten i halsen igen och lös runt bröstkorgen. :arghh: Vad tusan ska man ha på en hund som är jättebred över bogar och hals och tunn som en räka runt bröstkorgen?
 
Tonto kan inte ha sin Zero DC nu. För liten i halsen igen och lös runt bröstkorgen. :arghh: Vad tusan ska man ha på en hund som är jättebred över bogar och hals och tunn som en räka runt bröstkorgen?
Specialbeställer. Eller syr själv. Det har jag fått göra med mina...
 
Hur tränar ni vovven på att inte stanna utan fokusera framåt när ni kör drag?
Vill gärna i framtiden kunna komma igång med draget ordentligt, och då gärna med cykel eller sparkcykel, men blir ju galet farligt när jycke ibland får för sig att stanna och nosa eller drar ner i ett dike plötsligt för att ta sig ett dopp :p
 
Tonto kan inte ha sin Zero DC nu. För liten i halsen igen och lös runt bröstkorgen. :arghh: Vad tusan ska man ha på en hund som är jättebred över bogar och hals och tunn som en räka runt bröstkorgen?
Hm har lite samma problem jag också med Zero DC med Ascot även om det är lite bättre nu runt halsen då han är ganska nedklippt.
Har du kollat på selarna från Sundpro? Den tränaren som jag har tänkt gå barmarksdrag för i Norrtälje rekommenderar deras helfodrad sele (möjligen är dock den halvfodrade mer intressant för dig med tanke på Tontos päls).
 
Hur tränar ni vovven på att inte stanna utan fokusera framåt när ni kör drag?
Vill gärna i framtiden kunna komma igång med draget ordentligt, och då gärna med cykel eller sparkcykel, men blir ju galet farligt när jycke ibland får för sig att stanna och nosa eller drar ner i ett dike plötsligt för att ta sig ett dopp :p

Lär hunden ett kommando för att springa! :) Jag har fått ryta till på min när han fått för sig att han ska ner i ett dike efter en kanin, men dom lär sig snabbt.
 
Hm har lite samma problem jag också med Zero DC med Ascot även om det är lite bättre nu runt halsen då han är ganska nedklippt.
Har du kollat på selarna från Sundpro? Den tränaren som jag har tänkt gå barmarksdrag för i Norrtälje rekommenderar deras helfodrad sele (möjligen är dock den halvfodrade mer intressant för dig med tanke på Tontos päls).
Tack för tipset! Ska kika!

Han har ju mycket päls runt halsen, men på resten av kroppen (utom rumpskägget) är den inte extremt lång.
 
Lär hunden ett kommando för att springa! :) Jag har fått ryta till på min när han fått för sig att han ska ner i ett dike efter en kanin, men dom lär sig snabbt.
Hur lär jag in det då? :D Jag har försökt att belöna/uppmuntra när han fokuserar framåt/springer, men då blir han glad istället och ska tillbaka till matte och busa :cautious:
 
12 km framför cykeln idag! Han var så jäkla fin, känner mig sjukt taggad på att tävla men jag måste ta licens och sedan lista ut när, var och hur man anmäler sig till tävling. :p
Gå in på Knivsta BK och kolla draghundskurs med grönt kort :up: Tyvärr är den inte i Knivsta den här gången, så lite längre att åka.
 
Nu blev jag nyfiken, vad är det för utbildning? :)

För att ta grönt kort. Är väl ingen "utbildning" i sig. Men man ska göra ett teoretiskt prov och köra ett motionslopp innan man kan få grönt kort om man kör på distansstudier. På draghundsport.se kan man hitta mer info. :)
 
För att ta grönt kort. Är väl ingen "utbildning" i sig. Men man ska göra ett teoretiskt prov och köra ett motionslopp innan man kan få grönt kort om man kör på distansstudier. På draghundsport.se kan man hitta mer info. :)
Aha, tusen tack för svar, ska in och läsa på lite där:bow:
 
Jag skulle vilja testa någon form av drag med vår Eurasier. Ägaren till henne sa dock att hon riktigt hatar spann (ägaren är också uppfödare till husky). Men tänker att det borde finnas någon form av drag som passar oss? Hon behöver nämligen lägga på sig en del muskler.
Jag är villig att testa, men vet inte vad/hur. Vad är lätt att testa utan att lägga en förmögenhet på utrustning?

Tänkte testa klövjeväska också och se hur det tas emot. Men alla möjliga tips är välkomna. Har länge varit sugen på drag men är totalt okunnig i frågan, så behöver verkligen er expertis. :D

Åh just det, kanske ska nämna att dra cykel eller mig springades INTE är ett bra förslag.:rofl:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 336
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 051
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 426
Senast: s957
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 136
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp