Barmarksdrag! och alla andra typer av drag.

Jag skulle vilja testa någon form av drag med vår Eurasier. Ägaren till henne sa dock att hon riktigt hatar spann (ägaren är också uppfödare till husky). Men tänker att det borde finnas någon form av drag som passar oss? Hon behöver nämligen lägga på sig en del muskler.
Jag är villig att testa, men vet inte vad/hur. Vad är lätt att testa utan att lägga en förmögenhet på utrustning?

Tänkte testa klövjeväska också och se hur det tas emot. Men alla möjliga tips är välkomna. Har länge varit sugen på drag men är totalt okunnig i frågan, så behöver verkligen er expertis. :D

Åh just det, kanske ska nämna att dra cykel eller mig springades INTE är ett bra förslag.:rofl:

Klövjeväska har inget med drag att göra ;)men om du inte vill springa eller cykla så kanske weight pull skulle kunna fungera?

Är det så att hon hatade att springa i spann på grund av de andra hundarna eller för att hon inte tycker om att dra?
 
Klövjeväska har inget med drag att göra ;)men om du inte vill springa eller cykla så kanske weight pull skulle kunna fungera?

Är det så att hon hatade att springa i spann på grund av de andra hundarna eller för att hon inte tycker om att dra?

Nej, vet att klövjeväska inte har med drag att göra. Nämnde det bara för att gardera mig från det svaret (har nämligen fått det förut när jag frågade efter dragtips) :D

Vet faktiskt inte varför hon inte gillade att springa i spann. Ägaren sa väl mest att hon satte sig på tvären och inte ville alls. Därför vill jag inte testa något som skulle kosta mig en förmögenhet om det visar sig att hon verkligen inte gillar att dra. Det är tydligen första Eurasiern som inte ville springa med i spannet sa hon. Typiskt, hehe. Annars är drag rätt populärt i rasen, vad jag uppfattat det som.

Hur får man tag på weight pull -grejor? :)
 
Nej, vet att klövjeväska inte har med drag att göra. Nämnde det bara för att gardera mig från det svaret (har nämligen fått det förut när jag frågade efter dragtips) :D

Vet faktiskt inte varför hon inte gillade att springa i spann. Ägaren sa väl mest att hon satte sig på tvären och inte ville alls. Därför vill jag inte testa något som skulle kosta mig en förmögenhet om det visar sig att hon verkligen inte gillar att dra. Det är tydligen första Eurasiern som inte ville springa med i spannet sa hon. Typiskt, hehe. Annars är drag rätt populärt i rasen, vad jag uppfattat det som.

Hur får man tag på weight pull -grejor? :)
Typ en sådan här
igar-fick-vi-hem-wp-selen-fran-hardcoreharness-och-idag-drog-vi-dw-pass-nummer-tva-och-jag-vagar.jpg

O sen hakar du på vad du har till hands, däck, kedjor osv. Börja med lätta vikter. Förutom det o klövjeväska så finns det viktmanschetter samt att simma till sommaren. Knata upp o ner i grustag.
 
Har du någon som kan vara draghjälp? :)
När jag tog grönt kort provade vi att en annan i gruppen låg före med sin tik.. gick inte som förväntat :cautious: Det enda som funkat bra är när kursledare stod och lockade på honom, men inte ofta jag har möjlighet att ha med mig någon ut tyvärr.
 
Nu har jag äntligen fått arslet ur vagnen och ska på grönt kort kurs med Tönto i helgen! Tassarna är hela och jag ska linda dom med vetflex bandage tänkte jag. Draghundstossor brände sönder hela tassarna på honom och gick sönder efter en körrunda... :down:
 
Har köpt en kickbike, problemet är att Minn är rädd för den.

Hon kan gå fram till den och sätta tassarna på den när den är stilla och jag är där men när den rör sig blir hon rädd även när hon är en bit ifrån.

Idag gick vi på promenad med kickbiken och husse. Jag och husse turades om att gå med Minn eller med kickbiken. Hon tyckte det var väldigt jobbigt och vill helst fly.

Går det att få henne att vänja sig genom att gå promenader med kickbiken? Går det att få henne att gilla drag? Hon tycker inte om när jag försökt springa helt vanligt med henne, varken lös eller kopplad. Hennes bror kör mycket drag, både på cykel och skidor, tänkte utnyttja honom och hans matte en del.

Edit: med utnyttja hennes bror och matte så menar jag deras kunskaper och använda som draghjälp bland annat. Jag och matten är mycket goda vänner. Insåg att det såg väldigt illa ut att jag skrev att jag skulle utnyttja dem och menade det inte så.
 
Senast ändrad:
Jag har fått en infall och tänkte fixa grönt kort nu, med ett motionslopp 4/11.

Har ett midjebälte sedan innan, men det från Hööks är på kampanj nu och mitt har inga bensnören. Kan någon säga några ord om bältet från Hööks?
 
Jag har fått en infall och tänkte fixa grönt kort nu, med ett motionslopp 4/11.

Har ett midjebälte sedan innan, men det från Hööks är på kampanj nu och mitt har inga bensnören. Kan någon säga några ord om bältet från Hööks?
Jag har det gamla bältet från Hööks, utan snören. Funkat utan problem.
 
Hur får man tag på weight pull -grejor? :)
Vet inte var du bor men det finns klubbar där man kan låna sele och prova att dra med sin hund. Att köpa en sele är ganska dyrt (några tusen) så många vill prova om hunden gillar det innan.

Här i Göteborg tränar vi Tisdag och Lördagar och det kostar 50 kr/gång, max 3 ggr (om jag inte missminner mig) vilket dras av medlemskostnaden om man vill bli medlem efteråt. Andra klubbar kan ju ha andra upplägg.
 
Jag har fått en infall och tänkte fixa grönt kort nu, med ett motionslopp 4/11.

Har ett midjebälte sedan innan, men det från Hööks är på kampanj nu och mitt har inga bensnören. Kan någon säga några ord om bältet från Hööks?
Är det godkänt för tävling? :) Har för mig att det ska vara en krok då? Kolla upp det innan du köper :)
 
Vad kul med en tråd för drag! Precis vad jag behövde just nu :D jag har precis fått hem en hund som jag planerar att dra med mest som hobby. Planen är att börja med jogging/powerwalks och verkar hund pepp så inhandlas en kickbike :) Jag letar just nu efter en sele som passar vilket verkar va stört omöjligt till en nätt vinthundsblandning. Blir att beställa en tror jag då jag iof har symaskin samt kan sy hyffsat men helt saknar kunskap kring dragselar :o
Ville mest kika in och säga hej!
 
Vad kul med en tråd för drag! Precis vad jag behövde just nu :D jag har precis fått hem en hund som jag planerar att dra med mest som hobby. Planen är att börja med jogging/powerwalks och verkar hund pepp så inhandlas en kickbike :) Jag letar just nu efter en sele som passar vilket verkar va stört omöjligt till en nätt vinthundsblandning. Blir att beställa en tror jag då jag iof har symaskin samt kan sy hyffsat men helt saknar kunskap kring dragselar :o
Ville mest kika in och säga hej!

Hur stor är hunden?
Har du kikat på zero dc faster? Min hund (dvärgpinscher) är precis för liten för en sån, och din hund kanske är större än en dvärgpinscher?
 
Hur stor är hunden?
Har du kikat på zero dc faster? Min hund (dvärgpinscher) är precis för liten för en sån, och din hund kanske är större än en dvärgpinscher?

Hon är typ 58 hög ca men med djup bröstkorg smal hals och ganska lång rygg :) kollade på just den selen men fick inte ihop det.. hennes nått är 35-59-48 så ena storleken blir för liten på vissa ställen och den andra stl över för stor på andra ställen. Ska dock mäta hund en gång till då hon va svår att mäta ryggen på så tror den är längre än 48 cm :p
 
Beställde en zero dc shorter samt lina så nu behövs bara ett bälte till mig. Verkar dock va svårt att hitta ett med bensnören för en mindre peng (kan inte beställa det från hööks så man måste handla för minst 200kr) kanske får bli ett utan bensnören men jag har liten midja och bred bak så misstänker att ett sånt bälte kommer sitta under brösten på mig så fort hunden drar :laugh:

Måste handla lite regnkläder till mig också känner jag, den här hösten verkar bli blöt :grin:
 
Beställde en zero dc shorter samt lina så nu behövs bara ett bälte till mig. Verkar dock va svårt att hitta ett med bensnören för en mindre peng (kan inte beställa det från hööks så man måste handla för minst 200kr) kanske får bli ett utan bensnören men jag har liten midja och bred bak så misstänker att ett sånt bälte kommer sitta under brösten på mig så fort hunden drar :laugh:

Måste handla lite regnkläder till mig också känner jag, den här hösten verkar bli blöt :grin:

Baggen softbelt race har bensnören och är gudomligt skönt och sitter kvar där det ska sitta. För oss med former är bälten utan benremmar kass. Har som mest haft tre av Schäfrarna samtidigt i mitt Baggen. En totalvikt på strax över 80 kg :up:
Dock är det väl inte billigt men värt varje öre. Ett ryck i ryggraden för att bältet glidigt upp är verkligen inte kul!
 
Baggen softbelt race har bensnören och är gudomligt skönt och sitter kvar där det ska sitta. För oss med former är bälten utan benremmar kass. Har som mest haft tre av Schäfrarna samtidigt i mitt Baggen. En totalvikt på strax över 80 kg :up:
Dock är det väl inte billigt men värt varje öre. Ett ryck i ryggraden för att bältet glidigt upp är verkligen inte kul!

Kanske ska kunna mig ett sånt då :D har kollat på just det bältet men snålgenen slår till :angel: man lär väl iofs kunna sälja det om hunden visar sig ogilla att dra..
 
Kanske ska kunna mig ett sånt då :D har kollat på just det bältet men snålgenen slår till :angel: man lär väl iofs kunna sälja det om hunden visar sig ogilla att dra..
Jag skulle nog inte ens klassa det som unna just pga skaderisken med ett felaktigt bälte. Tycker dessutom de verkar relativt lättsålda när jag ser dom på olika köp&osäljbar-sidor. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 388
Senast: s957
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp