Barmarksdrag! och alla andra typer av drag.

Och jag skulle aldrig våga fästa dom i fordonet!
Tänk om jag trillar av och dom får cykel/kickbike /whatever över eller efter sig och skadar sig? Skulle aldrig förlåta mej själv då..

Jag har fått för mej att det är big no no att fästa dom i fordonet? Men ni kan det här bra mycket bättre än jag :D
Få fordonet över sig ska ju mycket till alltså. Och har man öppen krok som man ska så lär det koppla loss sen av sig själv.

Jag har mest sett folk som har hundarna fästa i fordonet när jag varit på tävling eller sett foton från tävling. Du får kanske ha dem i midjebälte men det verkar inte vara det folk föredrar.
 
Få fordonet över sig ska ju mycket till alltså. Och har man öppen krok som man ska så lär det koppla loss sen av sig själv.

Jag har mest sett folk som har hundarna fästa i fordonet när jag varit på tävling eller sett foton från tävling. Du får kanske ha dem i midjebälte men det verkar inte vara det folk föredrar.

På cykel får man ha midjebälte men jag tror att på Kickbike så är det fordon som gäller.

De gånger vi åkt omkull så har ju hundarna varit tre meter framför cykeln så det är jag som skadar mig. :laugh:
 
Få fordonet över sig ska ju mycket till alltså. Och har man öppen krok som man ska så lär det koppla loss sen av sig själv.

Jag har mest sett folk som har hundarna fästa i fordonet när jag varit på tävling eller sett foton från tävling. Du får kanske ha dem i midjebälte men det verkar inte vara det folk föredrar.

Jo jag har sett den öppna kroken och tänkt att det är ju bra!
Om man inte har en jakthund som inte kan va lös.. den det gäller inte det här fallet har stenkoll på att han har smitit och just då finns ingen inkallning alls! Under pågående jakt däremot har han riktigt bra inkallning :grin:
Hur resonerar ni som drar med hund utan fungerande inkallning och den öppna kroken?

Jag vet att jag funderar kring väldigt många om- och menscenarier men det är så jag funkar. Måste va förberedd på allt som ev kan hända :D
 
Jo jag har sett den öppna kroken och tänkt att det är ju bra!
Om man inte har en jakthund som inte kan va lös.. den det gäller inte det här fallet har stenkoll på att han har smitit och just då finns ingen inkallning alls! Under pågående jakt däremot har han riktigt bra inkallning :grin:
Hur resonerar ni som drar med hund utan fungerande inkallning och den öppna kroken?

Jag vet att jag funderar kring väldigt många om- och menscenarier men det är så jag funkar. Måste va förberedd på allt som ev kan hända :D
Hade rätt kass inkallning på Plexus men det var inga problem i draget, de få gånger vi kraschade så blev han med paff och stannade upp = lätt att få in hunden igen :)
 
Jo jag har sett den öppna kroken och tänkt att det är ju bra!
Om man inte har en jakthund som inte kan va lös.. den det gäller inte det här fallet har stenkoll på att han har smitit och just då finns ingen inkallning alls! Under pågående jakt däremot har han riktigt bra inkallning :grin:
Hur resonerar ni som drar med hund utan fungerande inkallning och den öppna kroken?

Jag vet att jag funderar kring väldigt många om- och menscenarier men det är så jag funkar. Måste va förberedd på allt som ev kan hända :D
Jag har inte öppen krok, gråhundstiken har noll inkallning om hon kommer lös och inser att det inte var meningen, jag vill helst slippa att behöva hämta henne i grannkommunen...
 
En gång när jag var ute och sprang med två tyskar som draghundar lyckades de på något sätt komma lösa. De fortsatte bara springa, tror inte de ens märkte att jag inte var med ;)
Jag ropade men de hörde ingenting utan fortsatte bara springa. Då bad jag Toka skälla (hon sprang med lös och stannade givetvis hos mig) och då vände de två olydiga tyskarna med en gång och vi kunde fortsätta löpturen :)
 
Jag har spenderat några jäkligt oroliga timmar sökandes efter två grönlandshundar som var spända direkt i cykeln. Ekipaget hade gått omkull, föraren tappat taget om cykeln och såg sina (extremt jaktintresserade) hundar försvinna med cykeln hängande bakom. Fullständig katastrof, som lätt undvikits om hen haft dem i midjebälte istället...
 
Jag har spenderat några jäkligt oroliga timmar sökandes efter två grönlandshundar som var spända direkt i cykeln. Ekipaget hade gått omkull, föraren tappat taget om cykeln och såg sina (extremt jaktintresserade) hundar försvinna med cykeln hängande bakom. Fullständig katastrof, som lätt undvikits om hen haft dem i midjebälte istället...

Men usch :crazy: det är precis det som jag är rädd för ska hända..

@HeddaVovven :laugh: Vilken syn! Alla lika förvånade antar jag!? :laugh:

@attheedge Just så! Vi bor dessutom väldigt nära vältrafikerad 100väg nu och även om vi är i skogen när han smiter så tar det inte honom så lång tid att komma ut dit om det vill sig illa..
 
Finns det folk här som varit på flerdagarstur med hund som drar pulka lastad med utrustning?

Vad behöver man för pulka/sele?

Hur mycket orkar en kelpie dra om det är hyfsat före? Och hur många timmar om dan kan man förflytta sig utan att det blir skadligt om hon är vältränad?
Jag tänker att vi drar pulkan bägge två om det är ovanligt tungt och att hon drar den själv annars.
Hon är ju för ung nu men gillar ju att dra i kopplet och som med allt annat är hon dödligt seriös och drar rakt fram med jämnt konstant tryck, så hon kommer nog gilla att dra pulka!

Tror ni det är okej att köra nästa vinter när hon är 1,5 år lite drygt?

Vill börja undersöka lite tur-alternativ :D
 
Jag har spenderat några jäkligt oroliga timmar sökandes efter två grönlandshundar som var spända direkt i cykeln. Ekipaget hade gått omkull, föraren tappat taget om cykeln och såg sina (extremt jaktintresserade) hundar försvinna med cykeln hängande bakom. Fullständig katastrof, som lätt undvikits om hen haft dem i midjebälte istället...
Jo olyckor kan ju alltid hända - finns ju ingen garanti för det någonsin. Personen hade ju lika gärna kunnat bli släpad efter hundarna i det läget och slagit sig sönder och samman.

med den typ av hund jag har är jag dock betydligt oroligare för att hunden ska dra iväg när jag står upp och trampar och har jag midjebälte i det läget så kommer vi ofelbart att krascha. Eller lin/stryetrassel..
Det är som sagt en smaksak så man få välja det man känner sig mest bekväm med och iaf när man tävlar så verkar man ju få ha båda delar vid cykling.
 
Jo jag har sett den öppna kroken och tänkt att det är ju bra!
Om man inte har en jakthund som inte kan va lös.. den det gäller inte det här fallet har stenkoll på att han har smitit och just då finns ingen inkallning alls! Under pågående jakt däremot har han riktigt bra inkallning :grin:
Hur resonerar ni som drar med hund utan fungerande inkallning och den öppna kroken?

Jag vet att jag funderar kring väldigt många om- och menscenarier men det är så jag funkar. Måste va förberedd på allt som ev kan hända :D

Om jag inte hade inkallning så hade jag kört med midjebälte, känner man sig själv trygg med det så är det ju en jättebra lösning. Jag får panik över att det är jag som dras och inte cykeln, så för mig blir det obehagligt.

Mina hundar stannar när jag ropar (På Tonto så sitter alla kommandon extremt bra i jobb) och åker jag i backen så är det tvärnit och panik över att matte trillat, de brukar vara mycket oroliga och kollar om jag lever. :rofl:
 
Har än så länge aldrig trillat ordentligt(ta i trä och allt sånt där:nailbiting:), men jag har hundarna fast i fordonet, gillar inte att ha dem i midjebälte när jag sitter på fordon. Men mina har också ett extremt bra stopp!
 
Vi hade syjunta med klubben igår och tillverkade egna draglinor! Jättekul och inte så svårt egentligen. Blir fortsättning nästa torsdag, då ska jag försöka göra en dubbel-lina!
 
Vilken längd har ni på era linor? Osäker på vad jag ska beställa. Har främst tänkt dra med cykel men även sen i sommar (när mitt knä är bra/helt läkt :cautious:) springa.
 
Vilken längd har ni på era linor? Osäker på vad jag ska beställa. Har främst tänkt dra med cykel men även sen i sommar (när mitt knä är bra/helt läkt :cautious:) springa.

Det skrev vi om typ en sida tillbaka i tråden. :laugh: 2.5-3 meter kör jag på.
 
Vad ska man tänka på vid köp av midjebälte?
Har inga planer att tävla, men det kanske är lika bra att lägga några kronor extra för en som är godkänd? (inte för att jag ens vet vad som krävs för att ett bälte ska vara godkänt :o)
 
Vad ska man tänka på vid köp av midjebälte?
Har inga planer att tävla, men det kanske är lika bra att lägga några kronor extra för en som är godkänd? (inte för att jag ens vet vad som krävs för att ett bälte ska vara godkänt :o)

Jag skulle råda dig att köpa ett bälte som har nedhållarband eller där du kan sätta i det. Himla drygt när bältet åker upp i midjan. Jag har ett Baggenbälte som jag är väldigt nöjd med. Ifall jag hade behövt ett nytt hade jag valt Baggens nya modell som är lite bredare i ryggen. Alternativet är en trosmodell, men har själv aldrig testat det.

Vad som krävs för tävling är det bäst att du kollar på Svenska Draghundsportförbundet. Men vill minnas att det handlar om vad du har för koppling till draglinan och det går för det mesta att byta ut.
 
Jag har läst hela tråden och tänk mest "jaja hur farligt kan det vara", men nu när jag testat så vet jag att ni är komplett galna O_o
Jag har en liten cocker med extrem lydnad, även om vi inte har några springkommandon så stannar hon när jag tänker det. Men så läskigt!

Hur tänker ni med att lägga upp träningen i början? Hur ofta och hur långt?
Kondis finns, men inte musklerna så även om jag vill ut direkt igen så tänker jag att det är bättre ned en plan.
Juste, cykel och hon får göra det mesta jobbet
 
Hoppar in här, då vi börjat med linlöpning. Tanken med vår hund har alltid varit mot drag, och för någon vecka sen fick jag upp ögonen för att vi kan kombinera min träning med hundens. Det är perfekt. Än så länge springer vi med koppel och sele, då unghunden ibland glömmer vad stanna betyder. Just nu är det där vi är i träningen, spring framför matte när matte säger till och stanna när matte säger det. Ska köpa midjebälte och expanderkoppel.

Han är 1 år så det är korta, nästintill minimala sträckor vi springer. Några meter på sin höjd. När kan man öka, hunden har bra grundkondition och muskler att skjuta ifrån med. Fick tips på ett annat forum att det är inga problem att låta honom springa redan så länge man har bra uppvärmning innan samt korta stunder.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 697
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 081
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 430
Senast: s957
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 232
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp