Barn som inte äter

Equilina

Trådstartare
Jag går sönder :cry:
Vårt minsta barn, snart 2, äter inte. Han har alltid varit svår med mat och fått flera extravägningar på BVC, men senaste veckan har han nästan inte ätit någon mat alls. Innan har jag tänkt att han äter när han blir hungrig och låtit bli att fokusera på dagens intag utan se på hela veckan.
Nu är han hungrig, men smakar inte ens på mat som han vanligtvis gillar. Sitter och gråtskriker i stolen, tar man ner honom ska han upp igen, men inte äta.
Macka med färskost till frukost och någon frukt under dagen är vad han ätit senaste veckan. Det går ju inte?!
Vad gör vi? Hur länge kan man leva på bananer?
Han får aldrig något annat istället för maten och vi har tid hos BVC igen men först om ett par veckor.
 
Dricker han? Går det kanske att göra smoothie som är lite lättare att få i sig? Eller servera i ett glas till maten för att få igång aptiten. Det låter ju lite som att han är för hungrig för att orka äta.
 
Dricker han? Går det kanske att göra smoothie som är lite lättare att få i sig? Eller servera i ett glas till maten för att få igång aptiten. Det låter ju lite som att han är för hungrig för att orka äta.

Ja. Det fungerar inte att "locka" igång maten med något gott.
 
Jag går sönder :cry:
Vårt minsta barn, snart 2, äter inte. Han har alltid varit svår med mat och fått flera extravägningar på BVC, men senaste veckan har han nästan inte ätit någon mat alls. Innan har jag tänkt att han äter när han blir hungrig och låtit bli att fokusera på dagens intag utan se på hela veckan.
Nu är han hungrig, men smakar inte ens på mat som han vanligtvis gillar. Sitter och gråtskriker i stolen, tar man ner honom ska han upp igen, men inte äta.
Macka med färskost till frukost och någon frukt under dagen är vad han ätit senaste veckan. Det går ju inte?!
Vad gör vi? Hur länge kan man leva på bananer?
Han får aldrig något annat istället för maten och vi har tid hos BVC igen men först om ett par veckor.
Det ör omöjligt att råda. Ta hjälp av vårdcentralen, BVC.

Men den mamma i min grupp, som hade matproblem med sitt barn åt samma mängd som barnen som inte hade matproblem. Om BVC säger det är ok så måste du tro att barnet får i sig tillräckligt med mat och är mätt. Banan är nyttigt, mycket kalium. Naturligt Yoghurt och banan åt våra barn. Ingen dålig mat, kalk och vitaminer, fett.
 
Jag vet att en kompis var på besök och deras unge " åt inte" . Jag matade ungen, den stoppade i sig som sjutton och jag fick aldrig mata ungen igen, de tyckte det såg ut som jag matade en gödgås.

Du måste tro att barnet får i sig tillräckligt med sin egen bedömning. BVC säger till annars. Du kanske behöver barnvakt och slippa ungen ett tag. Har du någon att ringa? Ungen måste få bestämma matmängd själv.
 
Det ör omöjligt att råda. Ta hjälp av vårdcentralen, BVC.

Men den mamma i min grupp, som hade matproblem med sitt barn åt samma mängd som barnen som inte hade matproblem. Om BVC säger det är ok så måste du tro att barnet får i sig tillräckligt med mat och är mätt. Banan är nyttigt, mycket kalium. Naturligt Yoghurt och banan åt våra barn. Ingen dålig mat, kalk och vitaminer, fett.

Fast nu är han ju hungrig.
 
Jag vet att en kompis var på besök och deras unge " åt inte" . Jag matade ungen, den stoppade i sig som sjutton och jag fick aldrig mata ungen igen, de tyckte det såg ut som jag matade en gödgås.

Du måste tro att barnet får i sig tillräckligt med sin egen bedömning. BVC säger till annars. Du kanske behöver barnvakt och slippa ungen ett tag. Har du någon att ringa? Ungen måste få bestämma matmängd själv.

Han äter inte själv, vägrar bli matad av mig, pappa, syskon, våra kompisar, mor- och farföräldrar eller dagispersonal. Vi gör flygplan, lagar plockmat, ignorerar, engagerar, spelar musik.
Och som sagt, han är hungrig men vill inte äta maten. Hela matsituationen är bara gråt och frustration.
 
Min systerson var också en sådan matkinkig person. Så pass att dietisten rådde syrran till att "om han nu äter kakor, ge han det till frukost". Det var något med halsen hans som var problemet för hans del (idag däremot äter han betydligt bättre).
 
Ja, sök hjälp. Du få söka BVC men om de inte säger att han är undernärd så är han inte det.

men mest blir lite som med hästarna tänkte jag sen.

Du kanske ska ta en paus på en halv dag. Gå ifrån. .??. Der är absolut omöjligt att hjälpa på ett forum.

Du kan ju inte tvinga i ungen mat.
 
Om det är situationen, matsituationen , som är problem, lägg fram lite mat på bordet så han kan ta själv. Barnmat, plockmat, korvar, gurka, äppelbitar, banan, dricka. Eller golvet om han vill äta på golvet.

Ta bort situationen, eller förändra matsituationen, dvs en del av problemet.

Vet inte, ta hjälp av BVC.
 
Om det är situationen, matsituationen , som är problem, lägg fram lite mat på bordet så han kan ta själv. Barnmat, plockmat, korvar, gurka, äppelbitar, banan, dricka. Eller golvet om han vill äta på golvet.

Ta bort situationen, eller förändra matsituationen, dvs en del av problemet.

Vet inte, ta hjälp av BVC.

Som med hästarna?

Nej problemet är inte primärt matsituationen utan att barnet inte äter. Han tar inte själv.
 
@Equilina Har du varit i kontakt med din Vårdcentral? Har dom tittat på barnet?

Går barnet upp i vikt (följer sin egna kurva)?

Ja, eller BVC då. Vi har tid där igen om ett par veckor.
Han har avvikit från kurvan ett par gånger, så nej. Enda åtgärden från BVCs sida (hittills) har varit extravägningar för att se att han inte dippar för mycket samt instruktioner om att servera bra mat på regelbundna tider med lite extra fett i.
 
Ja, eller BVC då. Vi har tid där igen om ett par veckor.
Han har avvikit från kurvan ett par gånger, så nej. Enda åtgärden från BVCs sida (hittills) har varit extravägningar för att se att han inte dippar för mycket samt instruktioner om att servera bra mat på regelbundna tider med lite extra fett i.
Så länge BVC tycker att vikten är okej så hade jag inte bekymrat mig så mycket. Jag hade serverat den mat barnet vill ha.

Sen tar BVC hand om friska barn (även om de kan ge råd). Misstänker man att det är något fel på barnet så vänder man sig till sin vårdcentral.

Har du tittat barnet i munnen? Dreglar barnet mycket? Hur äter barnet på förskolan?
 
Så länge BVC tycker att vikten är okej så hade jag inte bekymrat mig så mycket. Jag hade serverat den mat barnet vill ha.

Sen tar BVC hand om friska barn (även om de kan ge råd). Misstänker man att det är något fel på barnet så vänder man sig till sin vårdcentral.

Har du tittat barnet i munnen? Dreglar barnet mycket? Hur äter barnet på förskolan?

Här blir man hänvisad till BVC när barnen är under 6?
Han dreglar inte och ser för mig normal ut i munnen. Äter dåligt eller inte alls av maten, dock serveras knäckebröd till lunchen och det äter han oftast.
 
Här blir man hänvisad till BVC när barnen är under 6?
Han dreglar inte och ser för mig normal ut i munnen. Äter dåligt eller inte alls av maten, dock serveras knäckebröd till lunchen och det äter han oftast.
Jag har varit till vårdcentralen otaliga gånger med mina barn, de är båda under 6 år.
BVC är vi bara till för vaccination och tvåårskontroll etc
 
Här blir man hänvisad till BVC när barnen är under 6?
Han dreglar inte och ser för mig normal ut i munnen. Äter dåligt eller inte alls av maten, dock serveras knäckebröd till lunchen och det äter han oftast.
Det låter lite konstigt. Kan ju vara olika regler. Äter han knäckebröd med något på? Ett tjockt lager med smör är inte fel i så fall. Välling?

Jag hade nog gjort det lätt för mig genom att "tjocka till" det han äter. Tex mycket smör på mackan.

Men hade barnet varit hungrigt men inte velat/kunnat äta ofta så hade jag nog försökt få till en undersökning så att det inte är något fysiskt som krånglar. Du behöver inte tillstånd från BVC för att söka läkare.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 133
Senast: Ramona
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 177
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 520
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp