Barn som inte äter

Det är verkligen jättesvårt, men försök att få till trivsamma och avslappnade matstunder. Även om det betyder att ni äter i soffan, framför teven, picknick på golvet eller utomhus, i koja under sängen... Bak-och frammåltid, dvs efterrätt först och sedan huvudrätt. Laga sådant som barnet vill ha, även om det är samma mat varje dag i en månad eller längre. Smyg in extra näring när du kan t.ex. Smör på makaronerna och grädde i allt. Bjud in kompisar och ät tillsammans, ibland motiveras barn bara av andra barn. Baka tillsammans.

Ett av mina barn är både kräset och äter miniportioner. Hon tränar och tävlar mycket (dans, gymnastik och simning) och nu när hon är lite äldre - snart 10 - så pratar vi mycket om att kroppen måste ha näring för att både kunna växa och för att orka med, för att kunna prestera. Om hon inte äter så kan hon inte träna och tävla.
Hon äter väldigt små portioner men de har högt kaloriinnehåll. T.ex. Carbonara gjord på vispgrädde och extra ägg. Köttfärssås är också enkelt att få näringsrikt, likaså pannkakor.
Vi lockar ofta med efterrätt, dvs ät maten (liten portion som inte överväldigar) så blir det efterrätt sedan. Helst då en efterrätt som är näringsrik dvs jordgubbar och grädde, hemgjord bärpaj, äppelkaka eller dylikt.
 
Jag går sönder :cry:
Vårt minsta barn, snart 2, äter inte. Han har alltid varit svår med mat och fått flera extravägningar på BVC, men senaste veckan har han nästan inte ätit någon mat alls. Innan har jag tänkt att han äter när han blir hungrig och låtit bli att fokusera på dagens intag utan se på hela veckan.
Nu är han hungrig, men smakar inte ens på mat som han vanligtvis gillar. Sitter och gråtskriker i stolen, tar man ner honom ska han upp igen, men inte äta.
Macka med färskost till frukost och någon frukt under dagen är vad han ätit senaste veckan. Det går ju inte?!
Vad gör vi? Hur länge kan man leva på bananer?
Han får aldrig något annat istället för maten och vi har tid hos BVC igen men först om ett par veckor.

Jag kanske har missat, men går barnet på förskola? Hur fungerar måltiderna där?
 
Macka och banan går oftast.

Det är inget han får skörbjugg av i alla fall, skönt! :)

Fri tillgång till macka och banan. Kanske går att utveckla till att doppa banan i yoghurt, jordnötssmör eller annat?

Är det macka med smör, eller är det pålägg på?

Hur är det med andra söta smaker? Det är ju i regel enklare. Bananyoghurt (frysta prickar kanske?), bananchips? Smörgås, går det att utveckla till toast eller pizza? Min son går fint att få i kanelgifflar när han är kinkig med maten (jag blundar och tänker att det är vanligt bröd med kanel på :angel:)
 
Boka en tid hos din husläkare om du är orolig, vänta inte på BVC. Då kan du få remiss till dietist, eller andra personer som kan hjälpa.

Under tiden hade jag fokuserat på att göra måltiderna roliga och avslappnade, och struntat fullständigt i om det blev fil, banan och knäckebröd varje gång - det täcker ju rätt mycket av näringsbehovet trots allt.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Sassy
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 613
Senast: Guldaskig
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 664
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp