Barn ~ tåg utan ID

Monkie

Trådstartare
Bokade biljett på nätet idag åt mitt barn (11 år) som ska åka tåg ensam för första gången. En timmes resa på snabbtåg, vuxen lämnar till tåget och vuxen hämtar.

När jag skrev ut biljetten ser jag att det står överst att biljetten är ogiltig utan id. :nailbiting:
Barnet har inget id, inget pass eller annat och hinner inte ordna... Vågar man hoppas att det går bra ändå? Eller kan man åka in till Polisen en lördag morgon och få något provisoriskt?
 
Bokade biljett på nätet idag åt mitt barn (11 år) som ska åka tåg ensam för första gången. En timmes resa på snabbtåg, vuxen lämnar till tåget och vuxen hämtar.

När jag skrev ut biljetten ser jag att det står överst att biljetten är ogiltig utan id. :nailbiting:
Barnet har inget id, inget pass eller annat och hinner inte ordna... Vågar man hoppas att det går bra ändå? Eller kan man åka in till Polisen en lördag morgon och få något provisoriskt?
SJs tåg? Jag har aldrig behövt visa id förutom när jag åkte på ungdomsbiljett och behövde bevisa att jag hade rätt ålder för det.
 
Sällan dom kollar det enligt min erfarenhet. Kommer nog inte ihåg när jag visade id sist på tåget.
 
När detta var nytt var jag med om att dom kollade. Men på senare år har jag aldrig råkat ut för det.
Sällan dom kollar det enligt min erfarenhet. Kommer nog inte ihåg när jag visade id sist på tåget.
SJs tåg? Jag har aldrig behövt visa id förutom när jag åkte på ungdomsbiljett och behövde bevisa att jag hade rätt ålder för det.
Vågar man chansa då? Inte så kul om barnet blir avslängt. Åker själv ALDRIG tåg så vet inte hur det går till. Kanske skriva mitt telefonnummer på biljetten?
 
Det där kom efter att gränskontrollerna infördes.
Jag har aldrig behövt visa leg när jag åkt med SJ, men jag åker på vanlig vuxenbiljett.
Däremot är jag själv rätt noga med ålderkontroll när jag själv jobbar eftersom det fuskas rätt bra.
Dock slänger vi inte av barn och SJ ska inte heller göra det.
 
Det där kom efter att gränskontrollerna infördes.
Jag har aldrig behövt visa leg när jag åkt med SJ, men jag åker på vanlig vuxenbiljett.
Däremot är jag själv rätt noga med ålderkontroll när jag själv jobbar eftersom det fuskas rätt bra.
Dock slänger vi inte av barn och SJ ska inte heller göra det.
Det var skönt att höra! Tror du det funkar att skriva mitt telefonnummer på biljetten om någon tågpersonal skulle vilja ringa?
 
Vågar man chansa då? Inte så kul om barnet blir avslängt. Åker själv ALDRIG tåg så vet inte hur det går till. Kanske skriva mitt telefonnummer på biljetten?

Alltså det finns inga problem alls när barnet har en gilitig biljett. Avslängd kommer barnet inte bli .

Eftersom barnet är 11 så behövs ju inte heller att du behöver skriva telefon nr etc på biljetten . Om någon mot all rimlig förmodan vill checka med målsman så kan ju barnet då ge telefonnumret till dig . Men det lär ju inte alls öht komma i fråga känner jag .
 
Alltså det finns inga problem alls när barnet har en gilitig biljett. Avslängd kommer barnet inte bli .

Mja, kan man inte legitimera sig har man inte längre en giltig biljett.
Har jag en ungdom med tveksam ålder som inte kan styrka ålder får hen lösa ny biljett eftersom den gamla inte är giltig.
 
Jag krånglar inte öht.
Det är fakta, har man biljett för en viss åldersgrupp ska man kunna uppvisa att man tillhör den åldern.

Fast seriöst utifrån tråden inkl dina egna kommentarer så blir det hårklyveri . Självklart räcker det med att det 11 åriga barnet har ett telefonnr till målsman isåfall som inte behöver vara skribblat på biljetten , innan det blir avslängt .
 
Fast seriöst utifrån tråden inkl dina egna kommentarer så blir det hårklyveri . Självklart räcker det med att det 11 åriga barnet har ett telefonnr till målsman isåfall som inte behöver vara skribblat på biljetten , innan det blir avslängt .

Jag skrev som sagt att jag inte tror att det blir några problem.
Men eftersom många läser trådarna här och kan ha liknande frågeställningar föredrar jag att vara tydlig med vad som gäller.
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 239
Senast: Cocos
·
Övr. Barn Samlar mig för en separation. Vi är inte gifta. Har ett barn sedan innan som vi har gemensam vårdnad om. Väntar nr 2 och jag vill inte...
2
Svar
21
· Visningar
4 163
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder - hur länge brukar världscupfinalen i hoppning hålla på? Jag ska åka till Göteborg Horse Show både lördag och söndag...
Svar
7
· Visningar
1 339
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 380
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp