Barnbok sökes

Crossline

Trådstartare
Jag minns en bok från när jag var liten som jag tyckte mycket om.
Men jag minns tyvärr bara småsaker, kan ni hjälpa mig?

Det jag minns är att det är en flicka som kommer till en konstig trädgård/park som är mycket röd(?) till färgen, träd och buskar går i rött och så, tror jag. I trädgården finns en kung som vill att flickan ska stanna kvar för att han är så ensam. Sen är det något med periskor/äpplen, att det finns väldigt söta sådana där. Vill minnas en karusell i parken också. Flickan lämnar kungen och åker hem i slutet?

Kan ha helt fel på detaljerna, men något sånt där var det?
 
Sv: Barnbok sökes

Nevermind, Genom den röda dörren eller Sagan om den lilla flickan, Gråtkungen och Lejonpojken / av Inger Edelfeldt!
 
Öppnar upp min 10 år gamla tråd och söker efter en annan barnbok :D

Grejen med boken är att det är massa olika illustratörer som har fått rita en sida vardera i boken, som förövrigt har samma story då. Men stilen på motiven varierar såklart mellan alla illustratörer. Minns med säkerhet att en av dom var Sven Nordqvist.

I övrigt handlar boken om bland annat en kråka och en groda, tror jag. Dom ska rädda en prinsessa som har blivit förstenad, eller något i den stilen. Man följer dom på en resa för att ta sig fram till prinsessan.

Jag har försökt att hitta böcker som Sven Nordqvist har illustrerat, men verkar inte hitta rätt. Svårt eftersom han inte är ensam illustratör. Har ingen aning om vem som har skrivit boken.

Någon som kan hjälpa mig?
 
Möjligtvis att kråkan och grodan reste ihop med en flicka också?

Och möjligtvis att Margareta Nordqvist också är med som illustratör, vill minnas att jag tyckte att det var intressant att hon och Sven har samma efternamn.

Och jag läste boken den senare hälften av 90-talet, eller början av 2000. Men jag har ingen aning om när den faktiskt är ifrån.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 576
Senast: Imna
·
Övr. Hund Hjälp! Vi har en dvärgschnauzer, en tik som är 1,5 år och hon är världens bästa hund, såklart. Otroligt lättlärd, glad och lekfull och...
Svar
8
· Visningar
2 425
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 232
Senast: Nominous
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 476
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp