Barnfritt bröllop

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag måste fråga er vad ni tycker om en fråga som skapat konflikt i min bekantskapskrets.
Ett par ska gifta sig i vår. Vi har nu fått inbjudan. I inbjudan står att de önskar ett bröllop utan barn. Detta har gjort vissa enormt arga.

Träffade några vänner häromdagen. De var upprörda och sa att om barnen inte får komma så kommer inte de vuxna heller, "för vi är en familj och antingen bjuder man hela familjen eller ingen"

Jag förklarade att brudparet hade sagt att de var rädda för att det skulle bli mkt spring i kyrkan och på middagen då barnen antagligen skulle tröttna. Och det är inte så roligt om föräldrarna då kommer gå ut ur kyrkan/ middagen med barnet istället för att låta brudparet vara i centrum.
Då tyckte de att brudparet skulle ordna aktiviteter med barnen i ett annat rum. Så barnen kan vara med men inte störa.


Vad säger Buke?

Jag tycker att folk måste få ha det bröllop de vill ha. Så jag förstår inte varför folk blir så upprörda.

Ett par kommer också ta med barn då detta pga funktionshinder måste vara med föräldrarna.

Ska tilläggas att det finns mkt barn i bekantskapskretsen. Ca 15 barn under sju år.. Så skulle alla ta med barnen...,:o
 
Senast ändrad:
Trams säger jag om att bli grinig för att barn inte är välkomna. Möjligtvis med undantag för ammande barn.

Jag har varit på bröllop där barn varit med och förstår verkligen om folk inte vill ha med barn på varken vigsel eller fest, det blir en helt annan typ av tillställning om barn är med gentemot om dem inte är det.

Det är ingen rättighet att ha med sig sina barn överallt, andra har ingen skyldighet att alltid välkomna andras barn och på ett bröllop måste det vara fritt för brudparet att välja vilka de vill bjuda.
 
Idioti. Det är brudparets fest och de som bestämmer. Man har inte rätt att ha några som helst krav på en inbjudan, antingen tackar man ja eller artigt avböjer. Det finns heller inga krav att man ska bjuda hela familjen eller ingen, det är larv. När det gäller bröllop brukar ju dessutom gästlistan svälla rejält, jag förstår om man inte prioriterar att bjuda barn.

Det är fullt förståeligt att man inte vill ha en massa skrikande barn vare sig i kyrkan eller på festen, ett par jag känner skrev i sin inbjudan att barnen var välkomna att vara med i kyrkan men att själva festen var barnfri. Såvitt jag vet var det inga ramaskrin över det.
 
Det är brudparets rättighet att bestämma om dombill ha barnfritt eller ej
Det är gästernas rättighet att tacka nej till att komma om dom inte vill

Vad jag inte förstår är hur någon kan bli arg över hur andra väljer att fira sitt bröllop
Varför blir folk förbannade över det? :confused::banghead:
 
Du tänker att de inte kan få barnvakt?
Rent generellt får en väl, som brudpar, kanske räkna med att alla inte kommer oavsett orsak.
Väljer jag att gifta mig i smygehuk kanske inte min vän från Arvidsjaur kommer.
Vill jag ha med min hund på bröllopet kanske inte min hundrädda vän kommer.
Väljer jag att bara servera kött kanske inte min veganvän kommer
Vill jag ha barnfritt kanske inte min vän med barn kommer.

Jag tänker att det är så det är - det går kanske inte alltid att samla alla och det får en ju respektera. Likväl som de som blir bjudna får respektera brudparets önskemål och gilla läget eller tacka nej, men att sura över det är bara dumt.

(Och alltså, väljer jag att bjuda in till fest så gör jag ju det för att jag vill ha just de personerna där - jag väljer ju kanske inte att sätta upp villkor för inbjudan för att jävlas med dem jag bjuder...)
 
Brudparet väljer självklart och föräldrar kan välja att skaffa lämplig barnvakt eller tacka nej. Att ordna särskilda aktiviteter åt barn på en bröllopsfest kostar en slant och bröllop brukar vara tillräckligt kostsamma ändå så fullt förståeligt att detta inte är något man väljer. Dessutom serveras i regel alkohol på bröllop och då är det inte en lämplig miljö för barnen i vilket fall. Att klaga på att brudparet valt barnfritt är idiotiskt och oartigt enligt min mening. Så jag håller med de andra som svarat i tråden.
 
Vilket trams. Det där "vi är en familj", är ju då tramsigt att det inte är sant. Ingen av dem har alltså egna vänner, barnen har inte egna lekkamrater och de kan inte jobba, gå på dagid eller i skolan? Eller går de "som en familj" till allting?
 
Vilket trams. Det där "vi är en familj", är ju då tramsigt att det inte är sant. Ingen av dem har alltså egna vänner, barnen har inte egna lekkamrater och de kan inte jobba, gå på dagid eller i skolan? Eller går de "som en familj" till allting?
Och hur länge är en "en familj"? Kan jag börja kräva, vid 30 års ålder, att mina föräldrar ska bjudas med? För vi är faktiskt också "en familj"?! :D
 
Rent generellt får en väl, som brudpar, kanske räkna med att alla inte kommer oavsett orsak.
Väljer jag att gifta mig i smygehuk kanske inte min vän från Arvidsjaur kommer.
Vill jag ha med min hund på bröllopet kanske inte min hundrädda vän kommer.
Väljer jag att bara servera kött kanske inte min veganvän kommer
Vill jag ha barnfritt kanske inte min vän med barn kommer.

Jag tänker att det är så det är - det går kanske inte alltid att samla alla och det får en ju respektera. Likväl som de som blir bjudna får respektera brudparets önskemål och gilla läget eller tacka nej, men att sura över det är bara dumt.

(Och alltså, väljer jag att bjuda in till fest så gör jag ju det för att jag vill ha just de personerna där - jag väljer ju kanske inte att sätta upp villkor för inbjudan för att jävlas med dem jag bjuder...)

Absolut är det så! Men när det kommer just till barn verkar en del bli väldigt oflexibla. Ungefär som TS bekanta, antingen alla eller ingen liksom!
 
Jag har alltid sagt att jag skulle vilja ha ett barnfritt bröllop så fattar inte gästerna som blir sura på det.
Ett bröllop är ju något stort för brudparet, förhoppningsvis ;) troligast lagt ner en hel del pengar på och tja, det kanske inte direkt passar sig med barn som springer runt, skriker, kladdar ner... och tja beter sig som barn rent allmänt! Att det sen finns barn som faktiskt kan sköta sig är en annan grej, men är ju lättare att neka alla än godkänna enstaka.
 
Vilket trams. Det där "vi är en familj", är ju då tramsigt att det inte är sant. Ingen av dem har alltså egna vänner, barnen har inte egna lekkamrater och de kan inte jobba, gå på dagid eller i skolan? Eller går de "som en familj" till allting?
Haha.,
Nä de har förstås egna jobb, aktiviteter etc.
Men i vissa sammanhang har jag förstått att vissa vill att hela familjen ska bjudas. Vissa verkar mest vilja umgås med hela familjerna.

Och det får man väl göra om man skälv bjuder in till fest.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 169
Senast: Mineur
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 186
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 329
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 242
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp