"Barnmat, råd och recept" som man får på föräldragruppen

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Fnyfniken

Nu har den andra föräldragruppen varit, och naturligtvis lyckades de planera in den precis på fredag förmiddag, när jag hade biljett till Balkenhol i Globen. Detta är andra gången (av 2 = 100%) jag inte kunnat komma, utan sonens far har fått gå själv och sitta uttittad av alla andra kvinnor där som undrar om lillen har någon mamma egentligen.

Han kom hem med folder och råd om fösta smakportionerna bland annat. Jag kan redan här berätta att jag är skeptiker vad gäller "socialstyrelsen rekommenderar" då jag inte äter 6-8 brödskivor om dagen, och inte heller behöver mjölk för att få starka ben.

I foldern rekommenderas margarin för att ge barnen det extra fett de behöver. Man rekommenderar även solrosolja och majsolja eftersom de är fleromättade. De fiskar man skriver om är alla magra: rödspätta, torsk och kolja.

Jag skulle gärna höra en andra åsikt om detta även om det är skrivet i samarbete med docenter, etc. Vad jag vet som vanlig konsument är att det är skillnad på fleromättat och fleromättat (omega3 och 6) och att margarin är en konstgjord smörersättningsprodukt där härdning medelst upphettning och nickelspån gör att man tvekar att servera det ens till vuxna. Är de som skrivit foldern hopplöst efter eller är fet fisk och smör farligt för barn?

Fny
 
Sv: "Barnmat, råd och recept" som man får på föräldragruppen

Foldern är hopplöst efter... Smör och olivolja har mina barn fått, och fet fisk är mums tycker ialla fall Elin, Freddan gillar i princip inget så...
Men barn behöver extra fett, det är viktigt för dem och för deras tillväxt!

(jag vägrar att ens köpa hem margarin, det kom ju till pga bristen på smör, idag finns det ju ingen som helst brist på smör)
 
Sv: "Barnmat, råd och recept" som man får på föräldragruppen

Hoppas Freddan jobbar upp aptiten så småningom. Min son är bara 4 månader, men tycker att ädelostpaj och blodpudding luktar jättegott! Slickar gärna på vindruvor också.

Alltså, jag undrar om det inte egentligen är allvarlig försummelse att dela ut information som är så pass föråldrad? Inte för att jag vill dra någon inför rätta, men det är sen åtminstone 10 år allmänt erkänt att olivoljans sammansättning är en av de mest neutrala, att margarintillverkningen är skum och att vi får i oss alldeles för lite omega3 och på tok för mycket omega6. När foldern skrevs 1996 kanske detta var omtvistat, men är det enda problemet att de har tryckt upp den i såna massupplagor att de måste fortsätta dela ut den så de inte går back i budgeten, eller vad?

Mina barn kommer också att äta fet fisk, olivolja och lära sig att sky margarin.

Roligt det där med "bristen på smör". Nej, idag råder ju ingen brist på smör direkt. Men svensken har blivit så itutad att smör är mättat fett och det är så ohälsosamt att det är lika bra att åka till akuten innan man har ätit såsen. Om mättat fett vore så ohälsosamt skulle alla thailändare dö i hjärtinfarkt då de ju äter kokosfett i massor. Snacka om mättat fett. Dock är dessa relativt förskonade från just hjärt/kärlproblem. De må ha kortare livslängd än oss på grund av annat, men inte på grund av fettintag.

Måste bara brasklappa med att livsmedelsverkets fettexpert även jobbar på Karlshamns Mejerier (de som gör margarin). Men livsmedelsverket litar på att han kan vara opartisk ändå. Är Sverige så litet att vi inte kan hitta en fettexpert som inte har anknytning till industrin?

I Danmark är motsvarande livsmedelsverket även ansvarig för folkhälsan. I Sverige är livsmedelsverket även ansvarig för livsmedelsindustrin! Skälet till att vi ska äta 6-8 brödskivor om dagen är inte vår hälsa, utan att lantbrukarna skall ha avsättning för sina produkter! Kan detta vara skälet till att mättat fett och transfett räknas som samma sak i Sverige, medans transfett är förbjudet i Danmark? Livsmedelsindustrin gillar ju transfetter...

Vänner till oss var inbjudna på Canard a'l Orange, den enda franska quisine jag kan laga, och svenska som de är skär de bort den knaperstekta anksvålranden! Det godaste på hela ankan! För det är ju fett och det är liksom oanständigt att äta fett på det viset. Men gömd i leverpastej eller smältost går det bra...

Fny
 
Sv: "Barnmat, råd och recept" som man får på föräldragruppen

Ja tyvärr verkar BVC ligga hopplöst efter i alla sina råd... Om man inte lyckas få en engagerad BVC sköterska...
Bara ta en sån sak som 5 min metoden som är den enda metod de kan lägga fram om man frågar om sömn... Sorligt faktiskt...
Eller viktkurvorna som inte fungerade, nu ska de dock vara justerade men det tog på ett antal år...

Och det enda råd jag har fått när det gäller mat till Freddan som börjar bli stor nu, är att han ska få sitta med vid matbordet... Eh det har han gjort sen han hjälpligt kunde sitta uppstöttad i sin stol, innan dess satt han en hel del i mitt eller pappas knä... På lite oväg har jag fått lite tips av en dietist, så just nu äter Freddan ostbågar, glass, tuggar på äpplen, melon, vindruvor, lite pasta och dricker det mesta med sugrör... I nappflaska dricker han enbart vatten, allt annat vägrar han, eller visst skulle han få saft skulle han nog dricka men det kommer aldrig att hända... :D
Sen kan han även få för sig att stoppa i sig oliver, fetaost och rökt kött... ;)
 
Sv: "Barnmat, råd och recept" som man får på föräldragruppen

Vi fick rekommendationen att blanda bröstmjölk i smakportionerna eller riktigt smör (bregott kunde gillas om man hade en lågsaltad variant), ville man använda olja rekommenderade de raps eller solrosolja. Jag skulle aldrig ge mitt barn margarin, äter det inte heller själv. Fisk var fritt, inga speciella sorter rekommenderades. Man skulle akta sig för honung, mangold, spenat, brännässlor (typ nässelsoppa) första året.
P.g.a. konsistensen kan köpt barngröt vara bra i början men sedan kan man göra sin egen havregrynsgröt om man järnberikar den men krossat paltbröd, tänk dock på att inte servera mjölk till det målet då det hämmar järnupptaget - däremot kan lite bär (vi tinar upp frysta hallon) vara smaskens.
 
Sv: "Barnmat, råd och recept" som man får på föräldragruppen

...Ville man använda olja rekommenderade de raps eller solrosolja...P.g.a. konsistensen kan köpt barngröt vara bra i början men sedan kan man göra sin egen havregrynsgröt om man järnberikar den men krossat paltbröd.

Ja, rapsolja är ju också neutralt. Solrosolja innehåller jättemycket omega6 vilket är nyttigt och nödvändigt i sig, men det tävlar med Omega3 och konkurrerar ut det. Det kan man ju undvika.

De sade till oss att industrigröt var bäst för det var järnberikat, punkt/slut. Ingen tipsade om palt eller något. Tråkigt, då jag tycker mig ha tid och ork att laga hemmagjord mat, och inte alls gillar alla syntetiska tillsatser som finns i industrimat. Man får känslan av att de sponsras av gröttillverkarna...

Tack för tipsen!

Fny
 
Sv: "Barnmat, råd och recept" som man får på föräldragruppen

En del bvc personal vet inte att det går att berika själv, därför rekommenderas den industriellt berikade gröten. Vi använde den de första två månaderna som de åt gröt helt enkelt för att den var så bra i konsistensen (Sempers majs- eller havre-majsgröt).
Det är också bra att börja med en gröt som är låg på gluten så att barnet får en långsam invänjning. Man bör börja med gröten medan man fortfarande ammar (om man nu gör det), det hjälper till att skydda mot glutenintolerans.
Paltbrödet kallas också "järnrikebröd" längre söderut, märket är "Mjälloms".
Jag skickar en länk till min favoritsida när det gäller barnmat;
http://home.swipnet.se/wester-zakrisson/barnmat/index.htm
 
Sv: "Barnmat, råd och recept" som man får på föräldragruppen

Jag visste inte att margarin är så onyttigt/farligt. Har du någon mer info om det? Kanske en länk...? Eller om du orkar förklara i egna ord?
 
Sv: "Barnmat, råd och recept" som man får på föräldragruppen

Ja, man kan börja med att läsa Gunnar Lindgrens samlade artiklar.
http://www.gunnarlindgren.com/matfett.html

Därefter börjar man att tänka till hur det kommer sig att matolja kan förvandlas till ett gult vaxliknande ämne. Sen börjar man undra varför denna omvandling är nödvändig.

Även om man räknar bort det faktum att margarin innehåller härdade fetter, så finns fettsyrabalansproblemet kvar. De oljor som används har mest omega 6 och i stort sett inget Omega 3. Vi får i oss väldigt lite Omega 3 från vår mat i övrigt också då våra djur numera äter kraftfoder som innehåller omega 6 och inte gräs som innehåller Omega 3, samt att vi raffinerar fram oljor och annat med Omega 6. Vi äter allt mindre fisk och i synnerhet fet fisk.

Omega 6-överskott ger tendenser till inflammation i kroppen, vilket leder till smärttillstånd, auto-immuna sjukdomar, hjärt/kärlproblematik. Det är absolut nödvändigt, men vi får för mycket.

Det finns väldigt många åsikter om fett, ur näringssynpunkt och hälsa. Om man läser mycket om det så kan man se att mycket utav forskningen och informationen kommer från livsmedelsindustrin, som ju gärna vill ha avsättning för sina produkter (läs matolja).

Om man är intresserad av det kan man läsa Uffe Ravnskovs "Kolesterolmyten", "The Cholesterol Myths" som visar på hur lite som ligger bakom de kostråd som vi fått under 30 år!

Fny
 
Sv: "Barnmat, råd och recept" som man får på föräldragruppen

Tack för svaret!:)
Det fanns mycket under den länken. Jag får nog läsa lite i taget.
 
Sv: "Barnmat, råd och recept" som man får på föräldragruppen

Ja, det är lite svårt att smälta allt också. Men det är ganska intressant.

Fny
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp