Barnomsorg, hur funkar det egentligen?

OutOfService

Trådstartare
Om båda föräldrarna jobbar heltid, den ena jobbar som personlig assistent = dygnspass/kvällar/helger och den andra jobbar kvällar sönd-torsdag.

Enligt kommunen där dessa jobbar har dom enbart rätt att ha sitt barn i barnomsorgen 8-10 timmar i veckan. Medans arbetslösa får ha 15 timmar/veckan.

Är det någon som är haj på detta och kan förklara varför det är såhär?
 
Man har enbart rätt till barnomsorg under sin arbetstid + tiden det tar att ta sig till och från arbetet. Om föräldrarna jobbar sådana tider så att det enbart finns barnomsorg som är öppen 8 timmar/vecka av deras arbetstid så blir också barnomsorgstiden 8 timmar/vecka. Ibland blir inte detta bra för barnet för att hen inte kommer in i gruppen på förskolan och då kan man få utökad tid. Detta kallas då att man har särskilda skäl till utökad tid.

När man är arbetslös så är man ju arbetslös dygnet runt och för att barnet ska ha en fungerande relation kvar till förskolan så har man kommit fram till att 15 timmar är lagom. Det ena har alltså inte med det andra att göra även om jag förstår att det låter konstigt.
 
Man har enbart rätt till barnomsorg under sin arbetstid + tiden det tar att ta sig till och från arbetet. Om föräldrarna jobbar sådana tider så att det enbart finns barnomsorg som är öppen 8 timmar/vecka av deras arbetstid så blir också barnomsorgstiden 8 timmar/vecka. Ibland blir inte detta bra för barnet för att hen inte kommer in i gruppen på förskolan och då kan man få utökad tid. Detta kallas då att man har särskilda skäl till utökad tid.

När man är arbetslös så är man ju arbetslös dygnet runt och för att barnet ska ha en fungerande relation kvar till förskolan så har man kommit fram till att 15 timmar är lagom. Det ena har alltså inte med det andra att göra även om jag förstår att det låter konstigt.