Barnomsorg, hur funkar det egentligen?

OutOfService

Trådstartare
Om båda föräldrarna jobbar heltid, den ena jobbar som personlig assistent = dygnspass/kvällar/helger och den andra jobbar kvällar sönd-torsdag.

Enligt kommunen där dessa jobbar har dom enbart rätt att ha sitt barn i barnomsorgen 8-10 timmar i veckan. Medans arbetslösa får ha 15 timmar/veckan.

Är det någon som är haj på detta och kan förklara varför det är såhär?
 
Man har enbart rätt till barnomsorg under sin arbetstid + tiden det tar att ta sig till och från arbetet. Om föräldrarna jobbar sådana tider så att det enbart finns barnomsorg som är öppen 8 timmar/vecka av deras arbetstid så blir också barnomsorgstiden 8 timmar/vecka. Ibland blir inte detta bra för barnet för att hen inte kommer in i gruppen på förskolan och då kan man få utökad tid. Detta kallas då att man har särskilda skäl till utökad tid.

När man är arbetslös så är man ju arbetslös dygnet runt och för att barnet ska ha en fungerande relation kvar till förskolan så har man kommit fram till att 15 timmar är lagom. Det ena har alltså inte med det andra att göra även om jag förstår att det låter konstigt.
 
Man har enbart rätt till barnomsorg under sin arbetstid + tiden det tar att ta sig till och från arbetet. Om föräldrarna jobbar sådana tider så att det enbart finns barnomsorg som är öppen 8 timmar/vecka av deras arbetstid så blir också barnomsorgstiden 8 timmar/vecka. Ibland blir inte detta bra för barnet för att hen inte kommer in i gruppen på förskolan och då kan man få utökad tid. Detta kallas då att man har särskilda skäl till utökad tid.

När man är arbetslös så är man ju arbetslös dygnet runt och för att barnet ska ha en fungerande relation kvar till förskolan så har man kommit fram till att 15 timmar är lagom. Det ena har alltså inte med det andra att göra även om jag förstår att det låter konstigt.

Men kommunen är väl skyldig att tillhandahålla barnomsorg under de tider på dygnet som familjen behöver det för att föräldrarna ska kunna arbeta? Även om det är kvällar och helger. Men visst, om föräldrarna går omlott så att en av dem är hemma med barnet hela tiden, så gissar jag att det kanske anses att barnomsorgen inte behövs.
 
Man har enbart rätt till barnomsorg under sin arbetstid + tiden det tar att ta sig till och från arbetet. Om föräldrarna jobbar sådana tider så att det enbart finns barnomsorg som är öppen 8 timmar/vecka av deras arbetstid så blir också barnomsorgstiden 8 timmar/vecka. Ibland blir inte detta bra för barnet för att hen inte kommer in i gruppen på förskolan och då kan man få utökad tid. Detta kallas då att man har särskilda skäl till utökad tid.

När man är arbetslös så är man ju arbetslös dygnet runt och för att barnet ska ha en fungerande relation kvar till förskolan så har man kommit fram till att 15 timmar är lagom. Det ena har alltså inte med det andra att göra även om jag förstår att det låter konstigt.

Ja om nu 15 timmar är vad dom räknar att barnet behöver när föräldrar är arbetslösa så kan jag ju tycka att 15 timmar vore minimum för arbetande föräldrar.

Men okej, då fick vi svar :)
 
Min sambo jobbar dag/kväll/helg på schema. Jag pluggar heltid. När sambon jobbar dag( borta hemifrån 7-16), sså lämnar jag på förskolan innan skolan vid 8:30. Lite beroende på hur min dag ser ut så hämtar sambon när han kommer hem eller så hämtar jag tidigare. När sambon jobbar kväll lämnar han vid 11 för att inte lämna mitt i vilan efter maten. Jag hämtar vid 16. När sambon är kompensationsledig för helgen är självklart barnen hemma med honom, likväl som de är hemma med mig på helgerna när han jobbar. Vi kommer under sambons kvällsveckor upp i knappa 15 timmar (eftersom han är kompensationsledig för helgen under sina kvällsveckor). Det hade blivit ännu mindre om kommunen bara tittat på regelverket och inte på hur det fungerar i praktiken (sambon hade då lämnat ungefär en timme senare varje dag). Under dagveckorna kommer vi upp i ca 30 timmar.
 
Ja om nu 15 timmar är vad dom räknar att barnet behöver när föräldrar är arbetslösa så kan jag ju tycka att 15 timmar vore minimum för arbetande föräldrar.

Men okej, då fick vi svar :)
Det är inte fråga om vad barnet behöver, utan att den arbetslöse ska kunna söka arbete under 15h dagtid per vecka.
 
Hm, alltså behöver jag och sambon, båda heltidsanställda, alltså söka specifikt för att få en kort dag "extra" när jag är ledig alla vardagar utom en vissa veckor? Intressant, då måste jag ta och ordna det. Vill gärna att dottern går i alla fall två dagar i veckan även om jag är ledig för att få någon rutin på det.
 
Hm, alltså behöver jag och sambon, båda heltidsanställda, alltså söka specifikt för att få en kort dag "extra" när jag är ledig alla vardagar utom en vissa veckor? Intressant, då måste jag ta och ordna det. Vill gärna att dottern går i alla fall två dagar i veckan även om jag är ledig för att få någon rutin på det.

Det är olika i olika kommuner. Du bor väl i Stockholm som låter alla barn gå 30h/vecka oavsett vad föräldrarna pysslar med? Hör med personalen på förskolan. :)
 
Det är olika i olika kommuner. Du bor väl i Stockholm som låter alla barn gå 30h/vecka oavsett vad föräldrarna pysslar med? Hör med personalen på förskolan. :)
Vi har 25 h här (Haninge kommun) och har ju anmält för långt mycket mer än vi använder så att säga men man vill ju inte få något på sig i efterhand :s
 
Vi har 25 h här (Haninge kommun) och har ju anmält för långt mycket mer än vi använder så att säga men man vill ju inte få något på sig i efterhand :s
Hör med personalen som sagt. Det måste ju finnas ett intresse hos dem också att din dotter håller sig bekväm i förskolemiljön. :)

(För landsbor som jag är allt öster om Södertälje resp. Bålsta Stockholm.) ;)
 
Hm, ja. Jag kan ju maila chefen. Sambon sköter all kontakt med förskolan i övrigt då hon numer är hemma när jag är ledig.
 
Det är inte fråga om vad barnet behöver, utan att den arbetslöse ska kunna söka arbete under 15h dagtid per vecka.

Fast nä, det är en reform som infördes med ett barnperspektiv. Att barnet ska kunna vara en del av gruppen och få en pedagogisk verksamhet även när en/båda föräldrar är arbetslösa eller föräldraledighet.
 
Det jag finner lite märkligt är att barnet en del dagar lämnas kl 12 och måste då hämtas 14.45, det blir ju lite hattigt för barnet då det bara är lunch, sova och sen hämtas.
 
Fast nä, det är en reform som infördes med ett barnperspektiv. Att barnet ska kunna vara en del av gruppen och få en pedagogisk verksamhet även när en/båda föräldrar är arbetslösa eller föräldraledighet.
Även om reformen infördes därav så är det ju uppenbarligen inte så det funkar idag för isf så hade man ju inte behövt ansöka särskilt om man var i ts eller deathslynas situation där man heltidsarbetar på ett sådant sätt att barnet har behov av väldigt få timmar. Även de barnen borde ju isf ha automatisk rätt till 15h någorlunda sammanhängande tid.
 
Om båda föräldrarna jobbar heltid, den ena jobbar som personlig assistent = dygnspass/kvällar/helger och den andra jobbar kvällar sönd-torsdag.

Enligt kommunen där dessa jobbar har dom enbart rätt att ha sitt barn i barnomsorgen 8-10 timmar i veckan. Medans arbetslösa får ha 15 timmar/veckan.

Är det någon som är haj på detta och kan förklara varför det är såhär?
From höstterminen det år barnet fyller 3 år har barnet rätt att gå 15 tim kostnadsfritt oavsett hur föräldrarna jobbar enligt lag. Däremot får förskolan själv anpassa dom timmarna till verksamheten.

Innan det har bara barnet rätt att gå dom timmarna föräldrarna jobbar+restid. Dom får även gå om man jobbar natt ett par timmar för att föräldern ska få sova.
 
Även om reformen infördes därav så är det ju uppenbarligen inte så det funkar idag för isf så hade man ju inte behövt ansöka särskilt om man var i ts eller deathslynas situation där man heltidsarbetar på ett sådant sätt att barnet har behov av väldigt få timmar. Även de barnen borde ju isf ha automatisk rätt till 15h någorlunda sammanhängande tid.

Se vad @Vår_Vinter skrev!

Lägger till att den allmänna förskolan tidigare var från 4 år men det sänktes till 3 år. Från och med då har alla barn rätt till minst 15 h/vecka. Kommunen kan sedan bestämma om det ska vara mer timmar. Tex så har väl Stockholm 30 timmar.
 
Se vad @Vår_Vinter skrev!

Lägger till att den allmänna förskolan tidigare var från 4 år men det sänktes till 3 år. Från och med då har alla barn rätt till minst 15 h/vecka. Kommunen kan sedan bestämma om det ska vara mer timmar. Tex så har väl Stockholm 30 timmar.
Jo jag vet att barn från 3 år har rätt till 15 h, tog för givet att det var barn mellan 1-3 år som diskuterades.
 
Jo jag vet att barn från 3 år har rätt till 15 h, tog för givet att det var barn mellan 1-3 år som diskuterades.

Barn 1-3 år har rätt till förskola 15 timmar om föräldern är sjukskriven eller arbetslös. Inte om man arbetar kväll/natt och alltså är ledig dagtid
 
Barn 1-3 år har rätt till förskola 15 timmar om föräldern är sjukskriven eller arbetslös. Inte om man arbetar kväll/natt och alltså är ledig dagtid

Ja, men det var ju det jag svarade ? "De 15h är till för den arbetslöse föräldern ska kunna söka arbete dagtid" Det är alltså inte fråga om ett barnperspektiv när det gäller barn 1-3 år.
 
Ja, hur funkar det ege
Barn 1-3 år har rätt till förskola 15 timmar om föräldern är sjukskriven eller arbetslös. Inte om man arbetar kväll/natt och alltså är ledig dagtid

Njae, om en förälder är sjukskriven så får väl barnet gå de timmar på förskolan som föräldern skulle arbetat?
 

Liknande trådar

Småbarn Vi håller på att utveckla gården med bland annat nötdjur. Vi kör det på f-skatt och har andra jobb vid sidan av. Vi har en 3åring och...
Svar
17
· Visningar
2 050
Senast: Emtherlia
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 237
Senast: Exile
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 104
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 177
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp