barnomsorg när man pluggar på distans

Mirre

Trådstartare
Någon som vet hur det funkar?
Om man pluggar heltid men hemifrån, hur får man ha barnen på dagis och fritids då?
 
Någon som vet hur det funkar?
Om man pluggar heltid men hemifrån, hur får man ha barnen på dagis och fritids då?

Samma tid som du läser. Är det på heltidsstudier så är det heltid på förskola och fritids.

Enda undantaget vad jag förstått är om man läser distans på föräldrapenningen, för då räknas det ändå som 15 timmars barn eftersom man officiellt är föräldraledig.
 
Men egentligen får man väl inte studera om man går på föräldrapenning om man ska följa lagen strikt.... Har för mig det i alla fall.
 
By the way, jag har aldrig haft bekymmer med barnomsorgsfrågan varesig jag pluggat distans eller fysiskt på universitetet. Just nu gör jag både och, utan precis som @Hyacinth skriver så har du rätt till barnomsorg. Då jag både arbetade heltid 3skift och pluggade heltid så skrev jag 00.00-24.00 på min rad på barnomsorgsbehovet och barnen far jobbade 7.00-16.00. Sedan skrev jag heltidsjobb+ heltidsstudier och aldrig någonsin att jag blivit ifrågasatt för att jag skrev så. Inte ens då jag ibland mötte någon lärare i affären kl 2 en eftermiddag, för de visste att jag var igång alltsom oftast.
Enda som fick tuppjuck var administratören då jag råkade nämna att jag var sjukskriven från ena jobbet pga inflammation i axeln och hon menade att jag inte fick ha barnomsorg. Det hon inte fattade då var att jag hade ett heltidsjobb med arbetstider huller om buller 7-22 i olika skift samt ett konstant nattjobb 3-6 varje natt utöver studierna och det var nattjobbets repetetiva mönster som gav mig inflammationen. Sen dess har hon hållt snattran :)
 
Jo när man studerar distans får man ta ut föräldrapenning.
Ohh det ska jag kolla, just nu pluggar jag 100% universitetet på plats och 50% på distans och ska ju ha bebbe till våren, hade räknat med att bara kunna ta fp på halvtid. 100%aren tar jag examen i januari så den berörs ju inte. Tack för infon! :bow:
 
Ohh det ska jag kolla, just nu pluggar jag 100% universitetet på plats och 50% på distans och ska ju ha bebbe till våren, hade räknat med att bara kunna ta fp på halvtid. 100%aren tar jag examen i januari så den berörs ju inte. Tack för infon! :bow:
Glad att jag kunde vara till hjälp! Eftersom man via distans kan lägga upp studierna själv kan man studera när barnet sover och då få både fp och csn-stöd (vet dock inte hur det ser ut med lånedelen)
 
Glad att jag kunde vara till hjälp! Eftersom man via distans kan lägga upp studierna själv kan man studera när barnet sover och då få både fp och csn-stöd (vet dock inte hur det ser ut med lånedelen)

Njaaaa, får man verkligen det? Jag läser nu under min föräldrapenning, och kraven som FK har är distansläsning, ej FP när jag är i skolan och inte CSN på föräldrapenningen. FK berättade att de kommer samköra mig med både CSN och skolan för att se så att det är distans och inget CSN.

Jag vet flera fall som blivit återbetalningsskyldiga då de fått båda delarna.
 
Njaaaa, får man verkligen det? Jag läser nu under min föräldrapenning, och kraven som FK har är distansläsning, ej FP när jag är i skolan och inte CSN på föräldrapenningen. FK berättade att de kommer samköra mig med både CSN och skolan för att se så att det är distans och inget CSN.

Jag vet flera fall som blivit återbetalningsskyldiga då de fått båda delarna.

Jag har precis haft den diskussionen med FK (går 2 dagar i skolan men pluggar heltid) och deras svar var att man inte får ta ut FP de dagar man är i skolan och att man måste ta ut full studiemedel (alltså bidragsdelen, lånet gör man som man vill med) för att bibehålla ens SGI
 
Njaaaa, får man verkligen det? Jag läser nu under min föräldrapenning, och kraven som FK har är distansläsning, ej FP när jag är i skolan och inte CSN på föräldrapenningen. FK berättade att de kommer samköra mig med både CSN och skolan för att se så att det är distans och inget CSN.

Jag vet flera fall som blivit återbetalningsskyldiga då de fått båda delarna.

Enligt CSN får man bidragsdelen, men inte lånet. Och ingen föräldrapenning de dagar man är i skolan.
 
Så länge reglerna inte har ändrats de senaste två åren så är det fullt möjligt att ta ut föräldrapenning parallellt med studielån- och bidrag. (Så länge studierna bedrivs på distans och man således har möjlighet att vårda barnet parallellt med studierna.)
 
Jag har precis haft den diskussionen med FK (går 2 dagar i skolan men pluggar heltid) och deras svar var att man inte får ta ut FP de dagar man är i skolan och att man måste ta ut full studiemedel (alltså bidragsdelen, lånet gör man som man vill med) för att bibehålla ens SGI

Åh vad dom säger olika :eek: :banghead:
Jag fick veta att man absolut inte får ta CSN , varken bidragsdel eller lån, samtidigt som FP. Pratade med både med FK och CSN om mina studier. Jag fick tipset att bara ta FP på helgerna om det skulle vara möjligt att få CSN. För min del spelar det ekonomiska ingen roll eftersom det är för att hålla nere CSN-skulden som jag läser på min föräldraledighet. Men blir irriterad över att de säger så olika, samt att jag vet personer som fått betala tillbaka. Sånt gör mig tokig när vissa får men inte andra :cautious:

Men SGI behålls samma ändå om barnet är under 1 år, eller menar du för äldre barn?
 
Åh vad dom säger olika :eek: :banghead:
Jag fick veta att man absolut inte får ta CSN , varken bidragsdel eller lån, samtidigt som FP. Pratade med både med FK och CSN om mina studier. Jag fick tipset att bara ta FP på helgerna om det skulle vara möjligt att få CSN. För min del spelar det ekonomiska ingen roll eftersom det är för att hålla nere CSN-skulden som jag läser på min föräldraledighet. Men blir irriterad över att de säger så olika, samt att jag vet personer som fått betala tillbaka. Sånt gör mig tokig när vissa får men inte andra :cautious:

Men SGI behålls samma ändå om barnet är under 1 år, eller menar du för äldre barn?
Jag ska läsa i två år så jag menar för äldre :)
 
Åh vad dom säger olika :eek: :banghead:
Jag fick veta att man absolut inte får ta CSN , varken bidragsdel eller lån, samtidigt som FP. Pratade med både med FK och CSN om mina studier. Jag fick tipset att bara ta FP på helgerna om det skulle vara möjligt att få CSN. För min del spelar det ekonomiska ingen roll eftersom det är för att hålla nere CSN-skulden som jag läser på min föräldraledighet. Men blir irriterad över att de säger så olika, samt att jag vet personer som fått betala tillbaka. Sånt gör mig tokig när vissa får men inte andra :cautious:

Men SGI behålls samma ändå om barnet är under 1 år, eller menar du för äldre barn?

Jag fick samma svar därför blev jag jätteförvånad när jag läste här i tråden..
 
Så länge reglerna inte har ändrats de senaste två åren så är det fullt möjligt att ta ut föräldrapenning parallellt med studielån- och bidrag. (Så länge studierna bedrivs på distans och man således har möjlighet att vårda barnet parallellt med studierna.)

Så i min värld kan jag alltså till våren ta ut csn och fp samtidigt då jag läser på distans och har åtta dagar under terminen med närvaro på högskolan? Har jag fattat rätt så kan jag inte ta fp för de åtta dagarna men för resterande dagar under våren?
 

Liknande trådar

Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
835
Senast: WildWilma
·
APT
Skola & Jobb APT (Arbetsplatsträff) Hur många dagar innan ett APT bör man få veta att det är dags? Inga problem för dom som jobbar heltid, mötet...
2
Svar
22
· Visningar
880
Senast: Lingon
·
Skola & Jobb Hur överlever en företagare innan företaget börjar gå med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 952
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Hej kära bukare, Jag vill utbilda mig vidare inom grafisk design efter sex år på universitetet. Jag har inget csn kvar på...
Svar
3
· Visningar
521
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp