Bärrandsröta och hålvägg...

a1agnlju

Trådstartare
Det slog mig plötsligt att jag, när jag var yngre (typ mellan 25-35 år sedan) aldrig hörde talas om varken hålvägg eller bärrandsröta. Är det så att jag bara lyssnade dåligt, var det ovanligare då eller kallade man det något annat för 25-35 år sedan? Någon som har någon uppfattning?
 
Du har kanske haft tur för med samma tidsspann hade jag aldrig hört om hovbölder. Men det fanns ju säkert då också bara inte i min närhet.
 
Jag tror det fanns för med men kallade "dåliga hovar" eller liknande. Alltså man såg symptomen men inte förstod orsaken.

Sen om jag får gissa är det nog vanligare nu. Dels åtminstone här är det "annat väder" vilket gör att det är torrare somrar, och blötare höstar och vintrar. Dessutom går nog många hästar i mindre hagar/fler hästar på mindre yta nu än förr i många fall (dvs mer upptrampat osv).

Kanske spelar avel in med? Tänker om hästar med "för dåliga hovar" slogs ut förr, medan man nu kan hjälpa dem - och det således inte blir utslagsgivande för aveln utan avlas (omedvetet) lite mer på dåliga fötter?

Och slutligen tycks slump vara inblandat. Jag hade grymma problem med strålröta ett år. Riktigt ful strålröta, köpte så mycket kopparsulfat att färghandeln började undra. En sommar, en torr sommar. Alla hästarna drabbade och djävulskt drygt bli av med. Innan och efter i princip aldrig haft problem mer än nån som inte mått bra av sulor och därför fått minimala besvär. Men den där sommaren måste nån bakterie/svamp etablerat sig i marken/etc - för att sen försvinna.
 
Bärrandsröta hörde jag om på den tiden men precis som Masse hade jag inte hört om hovbölder. Strålröta är det jag minns bäst, tänker att bärrandsrötan var inget man såg eftersom alla hästar var skodda runt om.
 
Bärrandsröta hörde jag om på den tiden men precis som Masse hade jag inte hört om hovbölder. Strålröta är det jag minns bäst, tänker att bärrandsrötan var inget man såg eftersom alla hästar var skodda runt om.
Haha.... Och jag hörde talas om hovböld någon gång men aldrig bärransröta :p Nej, då var det nog så att det inte förekom så ofta där jag höll till helt enkelt :)
 
Hej!

Nu minns jag inte riktigt så långt tillbaka ;-) , men jag minns att på min ridskola hade vi hovbölder, mycket strålröta och enstaka fall av kolik. Sen var det hältor till höger och vänster och ryggont (som botades med pass under sadeln). Bärrandsröta/hålvägg hade vi inga vad jag minns.

/Lavinia
 
Det slog mig plötsligt att jag, när jag var yngre (typ mellan 25-35 år sedan) aldrig hörde talas om varken hålvägg eller bärrandsröta. Är det så att jag bara lyssnade dåligt, var det ovanligare då eller kallade man det något annat för 25-35 år sedan? Någon som har någon uppfattning?
Skodda hästar drabbas sällan om du refererar till en ridskola:confused:
 
Skodda hästar drabbas sällan om du refererar till en ridskola:confused:
Ahaaa... Närå, jag tänkte både på ridskoletiden som var ytterligare några år tidigare (jisses vad gammal jag känner mig plötsligt ;) ) utan på ett privatstall. Men du har rätt i att hästarna där var alla skodda (förutom unghästarna som inte reds då). Kan säkert vara anledningen då :)
 
Jag har en hästskötselbok från förra sekelskiftet och där i står mycket om det då ökande probemet med bärrandröta/ hålvägg. Man antog då att ökningen hade att göra med nya vägbeläggningar som började komma då och den därmed ökade användningen av skor.

Så problemet har nog hängt med ett tag.. :-)
 
Jag tror även på vädret, det har blivit varmare, blötare, mer bakterier. Och att människor klämmer in för många hästar på liten yta.
 
På -70 talet och -80 talet hade vi ingen i stallet med bärandsröta eller hålväggar. Det kom i här är om kring när man började åka runt mer med sina hästar på träningar o tävlingar.
 

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 529
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 001
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 829
Senast: Solstig
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 853
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp