Baldihanna

Trådstartare
Jag har en liten fråga till alla kunniga buke människor därute!
Min häst, import från Tyskland som unghäst (10 år nu) sparkar bakut efter att hon rivit ett hinder. Det är något hon har gjort sedan dag ett, tävling som träning.
Språngkurvan är inte spänd och hon stupar inte i landningen som barrerade hästar kan göra, men jag har ändå börjat fundera över om hon är barrerad just för bakutsparkarna. De kommer liksom direkt efter att hon rivit ett hinder.
Jag vet inte vad jag ska tro, men det finns säkert extremt duktiga människor därute som kan hjälpa mig med detta. Jag svarar gärna på fler frågor, vill bara veta om hon är barrerad eller inte :)
 
Jag har träffat på ett antal hästar som beter sig sådär utan att vara barrerade, jag tror vissa hästar helt enkelt blir sura när de river. (Precis som vissa kickar när de måste ta i för mycket etc). Så det är svårt att säga.
 
Tror inte det är ett tecken på att hästen skulle vara barrerad alls, många hästar reagerar på när dom river hinder på ett eller annat sätt.
 
det känns ju för hästen när den slår i bommen, = obehag, en van häst vet det och kan surna till och kicka efter rivning då den inte vill riva såklart.

hästar vet mycket väl vad hoppning går ut på och många är lika mycker tävlings personer som sina ryttare. hästar som inte tycker om hoppning och tävling visar det genom att vägra, iggnorera bommar, bli slöa, stressa upp sig osv. en häst som river en bom, kickar till och taggar igång ännu mer för nästa tycker inte inte om att hoppa, den tycker bara inte om att riva :p.

(flummigt jag vet men vad är livet utan lite flumm ;))
 
Då känns det mycket bättre ;) nä men hon sparkar även bakut när hon stannar (om det skulle vara ett läskigt hinder) så det är väl bara så att hon är en tävlingshäst ända ut i hovspetsarna ;)
Tack för alla svaren!
 
Jag har en 6-åring, egen uppfödning som 8 av 10 gånger sparka bakut när hon river ett hinder. Det kan även komma en och en annan bakutspark efter ett hinder med exempelvis vattenmatta under. Kan även tillägga att det är ett fuxsto... :p
 
Hehe, min är ett skimmelsto som verkar tro att hon är fux. Eldigt humör och bestämda åsikter om hur livet ska vara :p
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 334
Senast: zarmino
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 751
Senast: Mia_R
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 134
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 711
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp