Bäst och sämst med hästen hemma?

På tal om frihet så känner ju jag mej betydligt mindre låst än som inackorderad!

Även om mitt förra stall funkade super så är det enorm frihet att vara själv.

Nu har vi andra djur så att åka iväg flera dagar måste ändå ordnas med djurvakter och hundarna behöver mer passning än hästarna egentligen..

Nu har jag-vi alltid haft flexibla tider, hästarna kommer in när vi kommer hem om vi är på äventyr. De väntar aldrig vid grinden utan kommer strosandes när man rör sej mot stallet.
Mat kan läggas ut så det räcker. Nu har vi fritt på hö men så gjorde vi tidigare.
De har vindskydd om vädret är kasst.
Även om de inte kommer ut exakt samma tid varje morron så ska ju vi ändå gå upp vi med liksom plus att vi har småbarn så sovmorgnar finns ju inte..:angel:

Så friheten är nog det bästa.

Att det kostar gör det ju ändå, fast för någon annan om man står inhyrd :cool:
 
Jag tycker det är så svårt att jämföra, man kan ju ha häst på så olika sätt både hemma och som inackorderad.
Jag har haft häst hemma under följande förutsättningar:
- Inte optimalt stall
- Ingen ridbana
- Inget ridhus
- Inga tränare på plats
- Inga stallkompisar

Visst att det var jättemysigt men för mig tog det död på all glädje kring ridning och hästar.
Men då är jag van vid:
- Stora välfungerande och praktiska stall
- Ridbana
- Ridhus
- Enkel tillgång till tränare
- Mycket stallkompisar både för det sociala och så att man hjälper varandra

Jag är också van vid att hellre betala hög stallhyra än att göra mkt jobb själv i stallet och då blir det ju genast mkt att göra i eget stall.
Men skulle jag ha möjlighet att liksom kombinera det bästa av båda genom ett bra stall hemma med både ridbana och ridhus, några inackorderingar för det sociala och för att hjälpas åt ibland samt enkel tillgång tillgång till tränare så kanske det skulle kännas bra. Men ärligt - hur många har råd att ha häst hemma på det sättet? Inte jag iaf.

Nu bor jag dessutom i lägenhet i stan så det är ju helt uteslutet :D
 
@MiniLi skillnaden är väl att man hemma faktiskt kan förbättra stallet, det är svårt att göra som inhyrd. Då får man flytta istället.

Ibland blir jag förvånad över hur folk väljer att ha det i stall, när allt nödvändigt är gjort finns ingen energi kvar till det roliga. Jag har haft det så och när jag byggde helt eget valde jag att bygga bort så mycket jobb som möjligt, kostade inte så mycket utan krävde bara lite eftertanke.

Nå det var ett sidospår :)
 
@MiniLi skillnaden är väl att man hemma faktiskt kan förbättra stallet, det är svårt att göra som inhyrd. Då får man flytta istället.

Ibland blir jag förvånad över hur folk väljer att ha det i stall, när allt nödvändigt är gjort finns ingen energi kvar till det roliga. Jag har haft det så och när jag byggde helt eget valde jag att bygga bort så mycket jobb som möjligt, kostade inte så mycket utan krävde bara lite eftertanke.

Nå det var ett sidospår :)
Ja självklart, men det är ju inte billigt att bygga stall!
De stall jag har stått i har mestadels varit bra och smidiga, så jag har liksom inte känt behov av att ändra på en massa saker..
 
Ja självklart, men det är ju inte billigt att bygga stall!
De stall jag har stått i har mestadels varit bra och smidiga, så jag har liksom inte känt behov av att ändra på en massa saker..
Jag har precis den motsatta erfarenheten! Under vår flytt för några år sedan stod vi inhyrda med tre hästar i ett stall en mil bort. Bara att mocka, sopa och fixa mat och vatten till alla tre tog närmare två timmar. Samma arbete i vårt eget, välplanerade stall tar för fyra hästar 20-25 minuter, utan att stressa. Vi har alltså själva byggt stall (anlitat byggare) i befintlig byggnad, och planerat allt för att minimera det dagliga jobbet som inte är att arbeta med hästarna. Vi har dessutom byggt en ordentligt belyst ridbana med riktigt bra underlag, som vi själva sköter så den går att använda året om. Så jag skulle säga att det bästa med att ha hästarna hemma är att jag kan lägga mycket av stalltiden tillsammans med hästarna. Det sämsta är att vi inte har ridhus.
 
Ja självklart, men det är ju inte billigt att bygga stall!
De stall jag har stått i har mestadels varit bra och smidiga, så jag har liksom inte känt behov av att ändra på en massa saker..

Nej men man kan göra lite i taget om man vill, det finns möjlighet tänker jag. Jag har tyvärr sett flera stall där man byggt/ordnat saker på ett i mitt tycke krångligt sätt.
 
Jag har precis den motsatta erfarenheten! Under vår flytt för några år sedan stod vi inhyrda med tre hästar i ett stall en mil bort. Bara att mocka, sopa och fixa mat och vatten till alla tre tog närmare två timmar. Samma arbete i vårt eget, välplanerade stall tar för fyra hästar 20-25 minuter, utan att stressa. Vi har alltså själva byggt stall (anlitat byggare) i befintlig byggnad, och planerat allt för att minimera det dagliga jobbet som inte är att arbeta med hästarna. Vi har dessutom byggt en ordentligt belyst ridbana med riktigt bra underlag, som vi själva sköter så den går att använda året om. Så jag skulle säga att det bästa med att ha hästarna hemma är att jag kan lägga mycket av stalltiden tillsammans med hästarna. Det sämsta är att vi inte har ridhus.
Ja har man flera hästar så blir det väl mer märkbart om saker tar onödigt lång tid :)
Men måste varit ett synnerligen opraktiskt stall om "markskötsel" för tre hästar tar 2 timmar O_o
Förstår att det känns skönare med eget.

Mina tankar utgår ju från mig själv, och eftersom jag aldrig haft mer än 1 häst tror jag inte att jag skulle spara så mkt tid alls på eget stall eftersom jag då också måste sköta andras hästar + utföra arbetet som jag annars har betalat någon annan för att göra.
 
Har haft min häst med sällskap hemma hela sommaren. Förra tisdagen åkte dom tillbaka till stallet och fy vad jag saknar att ha hästen i min närhet.Att bara kunna kolla ut genom fönstret på dom, få en gnäggning till svar när man visar sig på morgonen, allt spontant man kan göra ( pyssla, rida, kolla till extra ) och att sköta och ordna allt precis hur man vill. Står i ett jättebra stall men ja, ändå finns längtan att en dag kanske, kanske ha sin häst hemma.Så ös på med för- och motargument !


Som många skriver har man mycket bra koll på hästarna hemma. I omed att man är hos dom vid varje fodring. O det är gott att kunna få den kontakten o slippa allt anpassande efter andra när vi stått inhyrda.
 
Ja har man flera hästar så blir det väl mer märkbart om saker tar onödigt lång tid :)
Men måste varit ett synnerligen opraktiskt stall om "markskötsel" för tre hästar tar 2 timmar O_o
Förstår att det känns skönare med eget.

Mina tankar utgår ju från mig själv, och eftersom jag aldrig haft mer än 1 häst tror jag inte att jag skulle spara så mkt tid alls på eget stall eftersom jag då också måste sköta andras hästar + utföra arbetet som jag annars har betalat någon annan för att göra.

Det är inte tidsbesparande att stå själv. Är man inhyrd sköter oftast stallägaren eller med schema med inhyrda fordringar o in och utsläpp. Hagar o stängsel ska också skötas.
Det får man göra själv med eget stall. Lägger ca tre timmar per dag i stallet ofta fler timmar.
 
Det är inte tidsbesparande att stå själv. Är man inhyrd sköter oftast stallägaren eller med schema med inhyrda fordringar o in och utsläpp. Hagar o stängsel ska också skötas.
Det får man göra själv med eget stall. Lägger ca tre timmar per dag i stallet ofta fler timmar.
Det beror på hur du lägger upp det med eget stall. Ska jag inte rida så kanske jag lägger 30-45 minuter. Två hästar.
 
Ja har man flera hästar så blir det väl mer märkbart om saker tar onödigt lång tid :)
Men måste varit ett synnerligen opraktiskt stall om "markskötsel" för tre hästar tar 2 timmar O_o
Förstår att det känns skönare med eget.

Mina tankar utgår ju från mig själv, och eftersom jag aldrig haft mer än 1 häst tror jag inte att jag skulle spara så mkt tid alls på eget stall eftersom jag då också måste sköta andras hästar + utföra arbetet som jag annars har betalat någon annan för att göra.
Ja, hade jag en häst skulle det nog kännas lyxigt att stå inhyrd i ett välplanerat stall med ridhus och betala för service. Fast efter snart 25 år med eget kanske det också skulle vara svårt att anpassa sig :-D Sen tror jag absolut att det ligger mycket i det där att de lite knöliga bitarna märks mer när man har fler hästar. Jag har sett inackorderingsstall med riktigt dåliga lösningar, men då varje hästägare bara har en häst är problemet inte så stort för var och en liksom.
 
Ja, hade jag en häst skulle det nog kännas lyxigt att stå inhyrd i ett välplanerat stall med ridhus och betala för service. Fast efter snart 25 år med eget kanske det också skulle vara svårt att anpassa sig :-D Sen tror jag absolut att det ligger mycket i det där att de lite knöliga bitarna märks mer när man har fler hästar. Jag har sett inackorderingsstall med riktigt dåliga lösningar, men då varje hästägare bara har en häst är problemet inte så stort för var och en liksom.
Precis, och då väger man ju flera delar mot varandra och prioriterar det som känns viktigast.
Är det jätteviktigt att kunna styra över rutiner osv helt som man själv vill eller är man ok med att anpassa sig sålänge rutinerna är vettiga?
Är man ok med att andra hanterar ens häst eller vill man göra det själv?
Och vad lägger man helst pengarna på? Och sin tid?

Det går ju inte komma ifrån att eget stall kommer med egen gård = tidskrävande. Bor man ändå på en gård så är det ju en sak, men det är ju ett rejält hopp från lägenhet eller villa i stan.
Sen ska man bygga det där perfekta välplanerade stallet med jättebra ridbana och gärna ridhus. Hur mkt tid och ork har man att göra delar av jobbet själv? Eller kommer man behöva betala någon annan för att göra allt? Har man ens de pengarna?
Jag kan ju betala ganska många stallhyror innan jag ens kommer i närheten av vad det kostar att bygga/renovera ett bra stall med motsvarande bekvämligheter som många lite bättre inackorderingsstall har..
 
Precis, och då väger man ju flera delar mot varandra och prioriterar det som känns viktigast.
Är det jätteviktigt att kunna styra över rutiner osv helt som man själv vill eller är man ok med att anpassa sig sålänge rutinerna är vettiga?
Är man ok med att andra hanterar ens häst eller vill man göra det själv?
Och vad lägger man helst pengarna på? Och sin tid?

Det går ju inte komma ifrån att eget stall kommer med egen gård = tidskrävande. Bor man ändå på en gård så är det ju en sak, men det är ju ett rejält hopp från lägenhet eller villa i stan.
Sen ska man bygga det där perfekta välplanerade stallet med jättebra ridbana och gärna ridhus. Hur mkt tid och ork har man att göra delar av jobbet själv? Eller kommer man behöva betala någon annan för att göra allt? Har man ens de pengarna?
Jag kan ju betala ganska många stallhyror innan jag ens kommer i närheten av vad det kostar att bygga/renovera ett bra stall med motsvarande bekvämligheter som många lite bättre inackorderingsstall har..
Vi har betalat motsvarande extremt många års stallhyror för att renovera stall och få gården i ordning och sådär perfekt för hästhållning i liten skala som vi vill ha det (utom ridhus då...) . Men det är ju inte riktigt jämförbart rakt av - det v i har lagt på stallet har genererat en värdeökning av gården på motsvarande summa.
 
Vi har betalat motsvarande extremt många års stallhyror för att renovera stall och få gården i ordning och sådär perfekt för hästhållning i liten skala som vi vill ha det (utom ridhus då...) . Men det är ju inte riktigt jämförbart rakt av - det v i har lagt på stallet har genererat en värdeökning av gården på motsvarande summa.
Man måste ju jämföra äpplen med äpplen och päron med päron. Går ju inte att räkna på månadshyra från inackorderingsstall med hög standard och ridhus mot egen gård med hög standard men utan ridhus. Ridhuset är ju troligen en stor del av den dyra månadskostnaden i ett inackorderingsstall.

Sen förstår jag hur du menar med värdeökning på gården! Dock är det väl svårt att få igen pengarna på hästgårdar om man jämför med lantbruksgård?
 
Man måste ju jämföra äpplen med äpplen och päron med päron. Går ju inte att räkna på månadshyra från inackorderingsstall med hög standard och ridhus mot egen gård med hög standard men utan ridhus. Ridhuset är ju troligen en stor del av den dyra månadskostnaden i ett inackorderingsstall.

Sen förstår jag hur du menar med värdeökning på gården! Dock är det väl svårt att få igen pengarna på hästgårdar om man jämför med lantbruksgård?
Där vi bor bör det gå att räkna hem, särskilt om man bor kvar ett tag ;-) Det är ett häst-attraktivt område. Men det är självklart något att ha med i beräkningen också. Där vi bodde tidigare var priserna lägre. Trots det hade vi troligtvis byggt ridhus om vi varit säkra på att vi skulle bo kvar. Det hade varit en investering i något VI ville ha, som garanterat inte hade betalat sig vid en försäljning. Men vi hade haft råd, eftersom våra boendekostnader redan var så låga där.
 
@MiniLi skillnaden är väl att man hemma faktiskt kan förbättra stallet, det är svårt att göra som inhyrd. Då får man flytta istället.

Ibland blir jag förvånad över hur folk väljer att ha det i stall, när allt nödvändigt är gjort finns ingen energi kvar till det roliga. Jag har haft det så och när jag byggde helt eget valde jag att bygga bort så mycket jobb som möjligt, kostade inte så mycket utan krävde bara lite eftertanke.

Nå det var ett sidospår :)
 
Ojdå, det här ledde ju mest till att man blev ännu mer sugen att ha sin häst hemma...Fast jag känner att jag har en del frågetecken än att räta ut OM det ska bli så en dag; går det att få vårt sk stall till ett godkänt stall, var fixar jag en hästkompis och har jag kunskapen för att klara mig på egna ben än och ta hand om en ny okänd häst ? Till exempel....Ganska lika jag tänkte när jag köpte hästen för x antal år sen
 
Jag tyckte det var jobbigt att ha två hästar, de satt mer eller mindre ihop. Tog man ut en stod den andra och skrek och triggade upp den jag var ute med, så den ville bara rusa hem.

Kommer ha minst 3 nästa gång, kanske 1 eller 2 äldre ponnys.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 977
Senast: Fiorano
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 956
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 186
Senast: Korven
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 016
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp