Bästa dragbilen?

Koriander

Trådstartare
Har lite funderingar på att byta ut min volvo v70 mot en lite säkrare dragbil eftersom jag är tvungen att dra hästsläp året om i ur och skur flera gånger i veckan. Framhjulsdriften går bra när det är barmark, men har råkar ut för väldigt otrevliga saker när det är halt ( fastnat i snödrivor och tappat styrförmågan fram). Det har tack och lov slutat lyckligt hittils, men jag börjar bli lite skraj inför vintern igen. Jag har B körkort och ett 1500kg släp och vad jag vet är utbudet av bilar lite magert då. Är det någon som har några bra tips? Gärna 4 hjulsdrift?!
 
Sv: Bästa dragbilen?

Jag har en Citroën C5 disel. Kanonbil att dra med, stadig på vägen.
 
Sv: Bästa dragbilen?

fyrhjulsdriven volvo då?
XC70 heter den väll?

Om du inte vill ha en fläskig stadsjeep eller ngt, men de är i regel sämre att dra med än en "vanlig" Volvo..
 
Sv: Bästa dragbilen?

undrar om inte den volvon blir "för tung" ...subarun få jag dra 1520 på med b kort.
 
Sv: Bästa dragbilen?

Får man verkligen dra 1500 med en ny XC70? Men en äldre V70 cross country av den första modellen kanske?

Audi Quattro är ett bra alternativ. Har iofs bara koll på de äldre modellerna, men 100/A6 Q får dra mer än tillräckligt för dej. Tror att en nyare A4 Q borde klara det också. Du kan kolla upp vad en 4-hjulsdriven Passat får dra också.

Vad är det mer som styr bilköpet? Ska du köpa ny, vad får den kosta osv?
 
Sv: Bästa dragbilen?

Jag lägger också en röst för Subaru!

Jag har haft flera olika och de är suveräna dragbilar med "riktig" fyrhjulsdrift som ändå inte drar så mycket bensin alla de gånger du inte drar släp.

När jag kollade upp Audi så var A6Q för tung för B-kort och man får gå ner på A4Q för att klara vikten. (Kollade bara kombimodeller).

De s k stadsjeeparna med något system som ska koppla in fyrhjulsdriften när det behövs är något som jag absolut inte litar på.
Vi har för tillfället en Nissan X-trail och första gången jag körde släpet med häst i så tog jag mig inte iväg från parkeringsplatsen för att något av hjulen spann. Jag vred över 4-hjulsdriften till LOCK, men det spann lika illa då! :eek:
Jag har även hört andra som är missnöjda med 4-hjulsdriften på de system som ska "kopplas in vid behov", (särskilt om de har kört med "riktig fyrhjulsdrift" innan :angel: )

HeJe (som bor i "Subaru-land" - Norrland)
 
Sv: Bästa dragbilen?

Man kan knappt köra lagligt med B-körkort när det gäller häst! Man måste nästan ha E...

De jag har åkt med har kört en ny Honda CR-V, svinbra!!! men den är ju en bil av större modellen... En annan stor men bra bil är Toyota RAV-4..
 
Sv: Bästa dragbilen?

Jag har en Jeep Cherokee Laredo som dragbil, får faktiskt dra 1550 kg med den på mitt B-kort. Den funkar riktigt bra att dra med speciellt vintertid i norrland, då vill ma ha ordentliga bilar med fyrhjulsdrift..... och den har tuffat sig fram på dom värsta väglag och dom brantaste isiga backarna utan några som helst problem....
tyvärr lite väl törstig ibland ;)
 
Sv: Bästa dragbilen?

Skulle förvåna mig MYCKET om du får dra ett hästsläp med den bilen på B-kort, men överbevisa mig gärna.
 
Sv: Bästa dragbilen?

Suzuki vitara? Den får du dra 1500kg o då på b-kort. Tror att den är fyrhjulsdriven.
 
Sv: Bästa dragbilen?

Nej man får inte dra 1500 kg på b-kort med bmw x5. Den bilen väger mer än 2100 kg har jag för mej.
 
Sv: Bästa dragbilen?

Folkvagn Passat med fyrhjulsdrift får man ju dra hyfsat med trots att man bara har B-kort. Annars är nog det bästa att ta E-kort också, utbudet blir såpass mycket större så det kan vara värt det.
 
Sv: Bästa dragbilen?

Ska nog åka och provköra en Subaru. Hade faktiskt ingen aning om det där med icke könstant 4 hjulsdrift! Det var ett bra tips! Tur att du skrev det, så jag slapp och göra bort mig. Det är nästan omöjligt och veta sånt om man aldrig haft nån bil med 4 hjulsdrift. En ny volvo som dragbil kan man nog glömma. Dom är hutlöst dyra och har urkass dragkapacitet för att vara så stora bilar.
 
Sv: Bästa dragbilen?

Jag hade en en ny KIA Sportage innan "Subban" och den var det så man kunde koppla in fyrhjulsdriften...2 ggr så fick jag lämna in den för det inte funkade...och naturligtis var det alltid då man som mest behövde fyrhjulsdriften :crazy:
 
Sv: Bästa dragbilen?

HeJe skrev:
De s k stadsjeeparna med något system som ska koppla in fyrhjulsdriften när det behövs är något som jag absolut inte litar på.
Vi har för tillfället en Nissan X-trail och första gången jag körde släpet med häst i så tog jag mig inte iväg från parkeringsplatsen för att något av hjulen spann. Jag vred över 4-hjulsdriften till LOCK, men det spann lika illa då! :eek:
Jag har även hört andra som är missnöjda med 4-hjulsdriften på de system som ska "kopplas in vid behov", (särskilt om de har kört med "riktig fyrhjulsdrift" innan :angel: )
Jag har inte kört med riktig 4-hjulsdrift, så jag vet inte hur det är. Däremot har jag en Honda CRV = stadsjeep. Den är framhjulsdriven som standard och 4-hjulsdriften går i automatiskt om det blir slirigt. Hittills har jag inte haft några problem att ta mig fram vare sig med eller utan släp i vinterväglag. Visserligen bor jag inte i Norrland nu, men är från Hälsingland och kan meddela att vägarna nere i Småland kan vara minst lika hala här som där. Dock så räknar jag inte kallt med att 4-hjulsdriften ska lösa alla eventuella problem utan försöker undvika dem så gott det går.

Jag valde CRV:n för att jag ville ha en större och stadigare dragbil med högre markfrigång än min förra bil hade. Möjligheten till 4-hjulsdrift såg jag mera som en bonus. Dessutom fick jag en fräschare begagnad bil om jag köpte t ex en CRV än om jag köpte än V70 eller Passat. Min bil får dra 1500 kg på B-kort. Det är en 99:a så om de nya CRV får dra lika mycket vet jag inte.

När det om X antal år blir dags att byta bil blir det kanske en Subaru istället eller en CRV igen om jag fortsätter att trivas med den.
 

Liknande trådar

Utrustning Ja så har man köpt nytt släp... ja men då åker man självklart på att köpa ny bil med:D:crazy: å vad har ni bukefalister för bilar som...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 113
Senast: skuggi
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 138
Senast: Liten
·
Utrustning Jag är nog inte den första som startar en sån här tråd men kanske finns ni hjälpsamma bukare som tycker det är kul med bilar :) Jag har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 373
A
Utrustning Hej, Jag ska köpa en ny dragbil för max 50.000kr och undrar vad ni tycker är den bästa dragbilen. Har tittat lite på Volvo V70 från...
Svar
18
· Visningar
6 374
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp