Bästa dragbilen?

Sv: Bästa dragbilen?

Lovisaleonora_ skrev:
Skulle förvåna mig MYCKET om du får dra ett hästsläp med den bilen på B-kort, men överbevisa mig gärna.


Nä det får vi nog inte men man har väl föreldrar som får dra tygre..
 
Sv: Bästa dragbilen?

Förutom att man inte kan öppna bakluckan på en RAV4 när man har släp påkopplat :devil:
 
Sv: Bästa dragbilen?

Wilfa skrev:
Förutom att man inte kan öppna bakluckan på en RAV4 när man har släp påkopplat :devil:

Exakt!! :devil: Men den är stadig o bra o dra med. :smirk:
 
Sv: Bästa dragbilen?

Jisses fortsätter det så här så kommer ni snart att behöva militärbilen "valpen" eller den nya "galten" då kommer man överallt fast om det går med B-kort är jag mer skeptisk till :D
 
Sv: Bästa dragbilen?

Linn_89 skrev:
Man kan knappt köra lagligt med B-körkort när det gäller häst! Man måste nästan ha E...

Jådå lilla vännen det kan man göra alldeles utmärkt.
 
Sv: Bästa dragbilen?

*I´ve been there, looking for them*... bilar som får dra 1500 & mer på B-kort börjar bli sällsynta, ju nyare bilar, ju tyngre bilar ( får dra mkt på BE idag, men inte på vanligt B-kort)

Hursomhelst, köpte själv ny bil för 1,5 år sedan snart & det blev en Audi A4 Quattro TDI -98, kombi såklart. Denna bil frå dra 1510 på B-kort (vilket syskonet utan fyrhjulsdrift inte får)
Audi A6 är bara att glömma, ca -96 & framåt är de i af för tunga.

Lilla A4 min står sig rätt bra, man tar sig ju fram överallt även med hästfinkan efter, som med en jeep nästan, slipper numer oroa mig för att ta mig upp för branta backar på vintern osv.. Däremot är det ju inte alltför många hk i den, så kommer det en riktigt lång backe (även på sommarväglag) så får man vara glad om den håller 70, gasen i botten...
Ska plussa för att den drar lite soppa. Blandat körning a´mkt statskörning, men även någon långkörning varav 20 mil med hästsläp så går den ca 80 mil på en 60liters tank

Jag ska dock varna lite för A4: an för jag har haft mkt rep på min, nu har den visserligen gått 21000mil, men det är som att den inte tål guppiga grusvägar (jag kör iofs lite fort kanske ibland, men jag har hört detta från flera)
Har bytt stötdämparna bak, som hade gått helt AV, hjulager bak osv... Nu har det börjat glappa & låta i framvagnen istället, så nu är det nog styrleder & sånt *suck*

Blev tipsad annars när jag skulle köpa bil att titta på Mercedes C-klass, gärna med lite större motor (C220 - C250). Bakhjulsdriven, stark, kvalitetsbil som många husvagnsägare väljer bl a.
Bra alterativ till en fyrhjulsdriven (jag tycker ju också att det är bak- eller 4hjulsdrivet som gäller när man ska dra mkt)
Den jag provade då var från -97 el -98 & fick dra prick 1500kg.
(Här har du med den större motorn ett bra alternativ om du helst inte vill märka att det kommer en uppförsbacke)

Ett annat alternativ är passaten (WV PASSAT) de finns ju också 4-hjuls (syncro) men även här är de nyaste modellerna i tyngsta laget.
Minns att vi kollade på 4-hjulsdrivna passater från årsm. -97 till -00
och vikten skiljer från varje bil beroende på utrustning, så i regel, köper man begagnat hos en bilhandlare så får man be dem att plocka fram reg-bevis på alla passater de har inne för att kolla där om det finns några alternativ för tillfället...
(hittade en kanonfin 00:a privat, men vid vidare check visade det sig att den fick dra 20kg för lite för min släp (som är på 1450kg) pga att den va så tung...
LYCKA TILL!
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa dragbilen?

Har (föräldrarnas) V70 XC, äldre modell med fyrhjulsdrift och den funkar super! har iof inte riktig koll på vad släpet väger men det är den enklaste av Umes så man får dra på B-körkort. vet inte hur många gånger jag har prisat bilen i snöstorm, lera, berg & dalar - den går som tåget! :) men den drar multum med bensin :crazy:
 
Sv: Bästa dragbilen?

Maran skrev:
Dock så räknar jag inte kallt med att 4-hjulsdriften ska lösa alla eventuella problem utan försöker undvika dem så gott det går.

Det gjorde inte jag :o Vid den tidigare beskrivna händelsen där hjulen bara spann - trots LOCK inställningen - så öppnade jag dörren och sa till dem som stod bredvid:

- Jaha, vad gör jag nu då? Jag har kört Subaru, jag har aldrig suttit fast någon gång! :D

Jag kan tillägga att Nissan dessutom var helt ny, jag tror inte den hade gått 100 mil ens. Vi bad dem särskilt att kolla fyrhjulsdriften när den var inne på första servicen, men den fungerade som den skulle, enligt verkstadspersonalen.

HeJe
 
Sv: Bästa dragbilen?

Honda CR-V, har fyrhjulsdrift, får dra 1510 kg och är i övrigt en pigg och kul bil!!!
Ligger någonstan mellan 1,2-1,4 L med last.
 
Sv: Bästa dragbilen?

Passat variant årsmod 2004, 4-hjulsdriven får man tyvärr bara dra 1340 kg med på B-kort......... annars är den en suverän dragbil på snö- o halkiga vinterväga. :bump:
 
Sv: Bästa dragbilen?

Laban skrev:
Jisses fortsätter det så här så kommer ni snart att behöva militärbilen "valpen" eller den nya "galten" då kommer man överallt fast om det går med B-kort är jag mer skeptisk till :D
Valpen är en trevlig dragare, 1250 på B kort :) 1.2-1.5 l/milen med släp (och utan för den delen) Lite bullrig dock, öronproppar rekomenderas

Linn_89:
Får dra 1530 med 850n på B kort, så visst går det fint att dra hästtransport med Bkort lagligt, med marginal tom...
 
Sv: Bästa dragbilen?

Vi har Subaru Forester och jag kan varmt rekommendera den som dragbil. :love:
Den har fått pris som årets dragbil flera år i rad.

Motorn har låg tyngdpunkt (boxermotor) vilket gör att den inte känns vinglig och krängig som andra jeepar.
Den har extremt bra väghållning på kurviga vägar, vintervägar och i terräng.
En annan finess är att den har hill-holder. Dvs du trampar på bromsen i uppförsbacke och och den står stilla.
Sedan är det bara att gasa när du vill köra.
Skönt att slippa hitta dragläget med kopplingen, speciellt med hästsläpet bakom. :bow:

Man får dra upp till 1500 med den på B-körkort.

Sen är den snygg, har massa roliga finesser och lastvänlig bagage. :idea:
Du får plats med tre fodertunnor stående utan att fälla sätet.
Om du fäller sätet får du plats med åtta hela torvbalar.
 
Sv: Bästa dragbilen?

Jag har en BMW x5 och om jag drar mitt släp får jag stoppa in 100 kg häst i det om jag ska köra lagligt....
 
Hur är Subarun i skick som begagnad?! Drabbas den av mkt rost? Hur är kvalieten egentligen?! Har kört kompisens Impreza och den var helt enorm :love: men skulle vilja ha en bil som man får dra lite mer men annars var den helt outstanding..bra sikt..lätt att backa med och bra speglar.

///Onnie
 
Sv: Bästa dragbilen?

Jag har en V70 awd (1997), suverän bil att dra släp med även vintertid i branta backar, tyvärr får man bara dra 1340kg med B-kort efter den, 1600kg med E-kort.
Letar oxå efter en bra 4wd bil. Jag har E-kort och vill ha tag i en som man får dra en transport efter lagligt :banana: med 2 stora hästar i.
 
Sv: Bästa dragbilen?

Vi har en Mitsubishi Pajero från 02 (7 sitsig) med diesel, 4-hjulsdrift och allt sånt =).

man får inte ens kköra släpet tomt med den bilen :eek:, så nu e både mamma och pappa på körkortskurs.
 
Sv: Bästa dragbilen?

Vi har en KIA Sportage och är kanonnöjda med den bilen!
Fyrhjulsdriften har aldrig krånglat och lågväxeln är suverän.
Relativt billig jeep som inte bara är fin utan fungerar som en jeep också, tillskillnad från de flesta stadsjeepar.
En liten skojig notis är att vi med vår "billiga" jeep drog upp en sprillans ny svindyr stadsjeep som satt fast i ett dike för ett tag sen. Stadsjeepen utan fyrhjulsdrift el lågväxel hade inte en suck att ta sig upp... :D
 
Sv: Bästa dragbilen?

huuua , jag får rysningar :D
Jag hade en lika . ny uttagen 2000...herrejisses vad fel det var på den bilen...när den var tre år gammal och hade gått 7000 mil så hade jag den på verkstad 10,5 månader av 12...:crazy:
växellådan, fyrhjusldriften, bränslefel, knutkors, huvudbromscylindern...You name it :crazy:
När den funkade var den bra, men tyvärr så var det inte så ofta ....
 
Sv: Bästa dragbilen?

Jag är himla sugen på en Subaru Impreza och har provkört en också.
Den får jag dra 1600 med på BE, vet inte riktigt vad den fick dra på B.
Men härlig bil var det :) Dock utan turbo, för turbo har jag inte råd med :p
Så lite seg var den i uppförsbackarna men helt okej.

Har faktiskt mest hört bra om subaru, även begagnade.
 

Liknande trådar

Utrustning Ja så har man köpt nytt släp... ja men då åker man självklart på att köpa ny bil med:D:crazy: å vad har ni bukefalister för bilar som...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 109
Senast: skuggi
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 138
Senast: Liten
·
Utrustning Jag är nog inte den första som startar en sån här tråd men kanske finns ni hjälpsamma bukare som tycker det är kul med bilar :) Jag har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 373
A
Utrustning Hej, Jag ska köpa en ny dragbil för max 50.000kr och undrar vad ni tycker är den bästa dragbilen. Har tittat lite på Volvo V70 från...
Svar
18
· Visningar
6 374
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp