Bästa familjehunden

Madick

Trådstartare
En familj med två yngre tonåringar och en snart 1 åring funderar över hundval.

JAG älskar småhundar, skulle gärna ha en långhårig chihuaua men det är jag ju ensam om... Cavalier King Charles spaniel gillar vi men jag hörde från veterinärvänner att de ofta har hälsoproblem. Papillon är lite väl mycket pälsvård :-)

Ingen jättehund och en ras som tycker om barn och gärna gillar att hoppa (agility) utan att kräva extremt mycket aktivering (tänker Jack Russel här).

Vad är det jag letar efter?
 
En familj med två yngre tonåringar och en snart 1 åring funderar över hundval.

JAG älskar småhundar, skulle gärna ha en långhårig chihuaua men det är jag ju ensam om... Cavalier King Charles spaniel gillar vi men jag hörde från veterinärvänner att de ofta har hälsoproblem. Papillon är lite väl mycket pälsvård :-)

Ingen jättehund och en ras som tycker om barn och gärna gillar att hoppa (agility) utan att kräva extremt mycket aktivering (tänker Jack Russel här).

Vad är det jag letar efter?
Papillion kräver i stort sätt ingen pälsvård, borstas ibland bara. Vad var det du tänkte på som pälsvård? De flesta långhåriga hundar behöver borstas igenom då och då.

Kolla rasgrupp 9, där finns det många hundar som passar! Sen kan det även finnas hundar i andra grupper, typ som dansk-svensk gårdshund.
 
Papillon/Phaléne kräver mindre pälsvård än Cavalier (har haft båda raserna).

Annars, Shetland Sheepdog efter bra linjer, trevliga och käcka hundar som är med på det mesta som erbjuds. Shiba?
 
Papillion kräver i stort sätt ingen pälsvård, borstas ibland bara. Vad var det du tänkte på som pälsvård? De flesta långhåriga hundar behöver borstas igenom då och då.

Kolla rasgrupp 9, där finns det många hundar som passar! Sen kan det även finnas hundar i andra grupper, typ som dansk-svensk gårdshund.
Min mamma har haft pappisar och kanske det inte är så besvärligt som jag fått för mig med den långa pälsen. Men det fastnar ju mycket skräp i den, vi är ju ute mycket i skog och mark och det följer med löv och kvistar när vi är hundvakt :-)
 
Papillon/Phaléne kräver mindre pälsvård än Cavalier (har haft båda raserna).

Annars, Shetland Sheepdog efter bra linjer, trevliga och käcka hundar som är med på det mesta som erbjuds. Shiba?
Shiba vet jag inte vad det är, måste kolla. Är själv inte förtjust i collie-raser men kan ju kanske träffa på individer som omvänder mig :-) Rasgrupp 9 ska jag googla på vad det är.
 
Åh, en jag såg direkt var Kromfohrländer. Den låter precis som vad vi söker efter.
 
Åh, en jag såg direkt var Kromfohrländer. Den låter precis som vad vi söker efter.

Jag tycker också det verkar vara en riktigt käck hund! AW här på forumet har en och brukar svara på frågor :) (Hennes nick går dock inte att tagga...) Vet att hon svarat i lite andra trådar om du söker :)
 
Min mamma har haft pappisar och kanske det inte är så besvärligt som jag fått för mig med den långa pälsen. Men det fastnar ju mycket skräp i den, vi är ju ute mycket i skog och mark och det följer med löv och kvistar när vi är hundvakt :-)
Haha, jag har bekanta med cavalier och dom har hela skogen med sig hem efter skogspromenad och får problem med snöklumpar i tassar/på bringan/under magen när det är kramsnö ;)
Helt klart är pappisens päls mycket mer lättskött än en cavaliers och det fastnat mindre skit i den :D
 
Vad är det jag letar efter?

Svensk lapphund? Brukar gilla barn och agility, hänger gärna med på det mesta och sedan beror det på vad du menar med extremt mycket aktivering? Tycker att den mentala aktiveringen är viktigare än den fysiska. En del päls, men jag brukar bara borsta min när han fäller (två gånger om året), annars brukar den ändå inte tova ihop sig. De är dock pirayor under valptiden, men den går ju över... ;)
 
Åh, en jag såg direkt var Kromfohrländer. Den låter precis som vad vi söker efter.
Jag tänkte också på Kromfohrländer när jag tipsade om rasgrupp 9 ;) Kolla upp mer om den, kan säkert vara ett bra alternativ!
Och som tidigare nämnts i tråden är drar Cavalier in mycket mer smuts än Papillion. Men alla långhåriga drar ju in mer eller mindre smuts.
 
Löwchen kanske kan vara en vettig ras att kolla på också - de jag träffat har varit käcka och trevliga samt att de har varit nedklippta och därmed krävt minimalt med pälsvård :)

Är det @Lejonelle som har koll på rasen månntro?
 
Har fått med de andra på Krom, dessutom hittat en uppfödare i närheten som dessutom jag har gemensamma bekanta med! Tydligen svårt att få tag på en valp dock, kö på kullarna men vi ska försöka.
 
Annars säger jag pudel. Finns i valfri storlek.
Jag tyckte länge att de var Fjompiga, men har ändrat mig. De är astuffa, man kan göra det mesta med dem och de känns pigga, glada och friska. Bara att raka ner. Jag drömmer om en vit hanne men förnuftet säger en svart dito, modell stor.
 
Löwchen kanske kan vara en vettig ras att kolla på också - de jag träffat har varit käcka och trevliga samt att de har varit nedklippta och därmed krävt minimalt med pälsvård :)

Är det @Lejonelle som har koll på rasen månntro?

Jag har inte koll på löwchen rent generellt men jag har ju haft en :) En ljuvlig pojke som blev 14 år. Hans uppfödare är fortfarande aktiv.
 
Annars säger jag pudel. Finns i valfri storlek.
Jag tyckte länge att de var Fjompiga, men har ändrat mig. De är astuffa, man kan göra det mesta med dem och de känns pigga, glada och friska. Bara att raka ner. Jag drömmer om en vit hanne men förnuftet säger en svart dito, modell stor.
Jag har svårt för pudlar, kanske är det pälsen som känns "fel" :-)
 
Spetsar har i regel lättskötta pälsar. Japansk spets eller någon av de tyska spetsarna. De finns i olika storlekar: mittelspitz och kleinspitz är de mindre. Keeshonden är störst av dem. Finsk lapphund är en annan trevlig spets i mellanstorlek.
 
En familj med två yngre tonåringar och en snart 1 åring funderar över hundval.

JAG älskar småhundar, skulle gärna ha en långhårig chihuaua men det är jag ju ensam om... Cavalier King Charles spaniel gillar vi men jag hörde från veterinärvänner att de ofta har hälsoproblem. Papillon är lite väl mycket pälsvård :-)

Ingen jättehund och en ras som tycker om barn och gärna gillar att hoppa (agility) utan att kräva extremt mycket aktivering (tänker Jack Russel här).

Vad är det jag letar efter?

Jag har pappisar sen 25 år. Det är väldigt lite pälsvård tycker jag. De har så silkig/hal päls att det mesta halkar av/ur pälsen utan att man behöver borsta. Lera etc kan också trilla av hyfsat om de torkar innan man tar in dem. Det är väl mest bakom öronen man bör borsta några/någon gång per månad.

Blir de skitiga tar man bara in dem i dusch/handfat och spolar av och torkar med handduk. Tar några min totalt max..

För mig är det så himla värt det iom att man får en hund som luktar gott i hud/päls utöver hur skoj de är som individer och hur simpla de är att fostra/hantera.
Jag tycker de flesta hundar luktar rätt illa egentligen. Men pappisar luktar faktiskt inte hund så starkt som de flesta andra.
/partisk ;)
 
Jag har pappisar sen 25 år. Det är väldigt lite pälsvård tycker jag. De har så silkig/hal päls att det mesta halkar av/ur pälsen utan att man behöver borsta. Lera etc kan också trilla av hyfsat om de torkar innan man tar in dem. Det är väl mest bakom öronen man bör borsta några/någon gång per månad.

Blir de skitiga tar man bara in dem i dusch/handfat och spolar av och torkar med handduk. Tar några min totalt max..

För mig är det så himla värt det iom att man får en hund som luktar gott i hud/päls utöver hur skoj de är som individer och hur simpla de är att fostra/hantera.
Jag tycker de flesta hundar luktar rätt illa egentligen. Men pappisar luktar faktiskt inte hund så starkt som de flesta andra.
/partisk ;)
Min mamma har haft pappisar under min uppväxt och har en nu igen när hon är pensionär, vi är hundvakt åt den emellanåt och ett av kraven från herrarna i huset är kort päls...
 
Min mamma har haft pappisar under min uppväxt och har en nu igen när hon är pensionär, vi är hundvakt åt den emellanåt och ett av kraven från herrarna i huset är kort päls...

Då hade jag klippt en och haft pappi iaf. :P
Jag hade faktiskt en bekant som gjorde så med sin stall-pappi.

Nu vet jag inte mycket om dem. Men av de jag mött har Prazsky Krysarik varit underbara. En i familjen har skaffat sån nyligen. Fantastiskt härlig! Kanske någon som vet mer om dem?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 215
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
5 930
Senast: Sofie.S
·
Hundavel & Ras Återigen har jag börjat fantisera om att jag kanske någon gång skulle kunna få bli hundägare. För några år sedan slog jag det ur hågen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 185
Senast: Aningsfull
·
Hundavel & Ras Hej alla bukare! (Ja, detta är tyvärr en till rastråd ;)) Läget är sådant att jag är på jakt efter rasen för mig, eller nått sånt, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 325
Senast: Explorer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp