Bästa hanteringen av valpar?

skuggi

Trådstartare
Jag såg en video där en uppfödare(inte SKK-uppfödare utan en glad amatör som haft ett par kullar, vet ej vad de har för erfarenhet sen innan) hade ett gäng valpar på en matta, de var ganska vilda och busade både med varandra och mattan. Sådär härligt sjövilda liksom :love:

Jag såg att uppfödaren liksom hela tiden "tog tag i" valparna, en i taget och liksom "ruskade om dem" sådär lite busgosigt, exakt som jag känner att jag vill göra när jag ser ett sånt där gäng. Man vill bara sträcka sig ner och busa om dem liksom :love:

Men så slog det mig... är det dumt att göra så? Stissar man upp dem i onödan? Typ att man "lär" dem att busa med högre energi eller något? Och att människans händer är något att busa/brottas med?

Man formar dem ju så tidigt, tänker på en katt jag hade som föddes hos oss. Jag svarade på hennes små jam innan hon ens öppnat ögonen och sen pratade vi jämt med varann, som svarade alltid när man pratade med henne och blev en allmänt ganska högljudd katt. Den vi har nu har jag varit noga med att inte snacka med på samma sätt och hon är nästan helt tyst till vardags.

Så, vad säger bukeoraklet? Är det "fel" eller dumt att "hetsgosa" med valparna?
 
Jag såg en video där en uppfödare(inte SKK-uppfödare utan en glad amatör som haft ett par kullar, vet ej vad de har för erfarenhet sen innan) hade ett gäng valpar på en matta, de var ganska vilda och busade både med varandra och mattan. Sådär härligt sjövilda liksom :love:

Jag såg att uppfödaren liksom hela tiden "tog tag i" valparna, en i taget och liksom "ruskade om dem" sådär lite busgosigt, exakt som jag känner att jag vill göra när jag ser ett sånt där gäng. Man vill bara sträcka sig ner och busa om dem liksom :love:

Men så slog det mig... är det dumt att göra så? Stissar man upp dem i onödan? Typ att man "lär" dem att busa med högre energi eller något? Och att människans händer är något att busa/brottas med?

Man formar dem ju så tidigt, tänker på en katt jag hade som föddes hos oss. Jag svarade på hennes små jam innan hon ens öppnat ögonen och sen pratade vi jämt med varann, som svarade alltid när man pratade med henne och blev en allmänt ganska högljudd katt. Den vi har nu har jag varit noga med att inte snacka med på samma sätt och hon är nästan helt tyst till vardags.

Så, vad säger bukeoraklet? Är det "fel" eller dumt att "hetsgosa" med valparna?

Inte alls, så länge det inte är det enda man gör. Händer kan både leka, lugna, undersöka, gosa, retas, mata, ta mat... Sen får man känna av individerna lite, vissa behöver verkligen inte hjälp att trissa upp sig, och andra behöver kanske väldigt mycket lek.
 
Inte alls, så länge det inte är det enda man gör. Händer kan både leka, lugna, undersöka, gosa, retas, mata, ta mat... Sen får man känna av individerna lite, vissa behöver verkligen inte hjälp att trissa upp sig, och andra behöver kanske väldigt mycket lek.
Ja, anta att man inte att duktig nog att avgöra vilka som inte "behöver" trissas upp. Kan det bli dåligt för den valpen i framtiden om man trissat den för mycket när den var liten?
 
Ja, anta att man inte att duktig nog att avgöra vilka som inte "behöver" trissas upp. Kan det bli dåligt för den valpen i framtiden om man trissat den för mycket när den var liten?
Om man gör det överdrivet mycket, ja.

Det är så spännande nu när jag har fem kullsyskon kvar hemma och två syskon som jag träffar ofta även om de bor i nya hem. Alla valparna var oerhört jämna vid leverans.

Mina fem är förvisso ganska uppspelta inför långpromenaden, men är mjuka, superenkla att hantera och det värsta de hittar på är att skutta åt motsatt håll när de ska in i hundgården. De somnar när jag lyfter upp dem på undersökningsbordet, skiter i folk och blir som en avslappnad deg när man tar upp dem i famnen.

Ena fodertiken som tränas mycket med sikte på lydnad, där föraren vill ha intensitet, aktiv lek och så vidare, har växlat upp flera snäpp över sina bröder i allmän aktivitetsnivå. De har haft lite strul med hanteringen då hon tar till tänderna för att få som hon vill osv. Hon far omkring på sin BK som en virvelvind för att leka med ALLA och bjöd på en massa beteenden på undersökningsbordet när hon skulle få sin vaccinationsspruta.

Andra tiken är lugn och snäll hos sin vallhundsvana matte, men mer som sin syster hos sin bruksvana dagmatte.

Hur vi bemöter och hanterar våra hundar formar helt klart hur de beter sig...
 
Jag är helt inne på samma linje som @Migo, att det viktigaste är att man gör lite allt möjligt med valparna och inte bara gör en sak hela tiden. Med vinthundar ser jag ofta det motsatta, folk som bara lugnar sina valpar. Visst, det blir otroligt lätthanterade hundar många gånger, men det är ovanligt att vinthundsägare faktiskt kan leka med sina hundar, och leka utan leksaker... det är verkligen sällsynt.
 
Jag vill att jag och min hund kan leka. Min gamla omplacering var extremt hårt hållen när jag tog över henne och av naturen en försiktigare själ. Henne fick jag peppa och höja konstant. Då bestämde jag mig för att kommande hundar skulle få härja mer som små så de tar mer egna initiativ.
 
Jag brukar försöka hålla valp-bus på en nivå där det är möjligt att lugna ner den på ganska kort tid.
En hund som är uppstressad och inte kan sänka sin aktivitetsnivå snabbt när det är över har fått för mycket. Sen om man har ruskat eller tjoat eller skrämt dem med att köra med dammsugaren är mindre relevant.
Ju mer stök, stoj och hets man kan få valpen att klara av utan att bli stressad desto bättre inför framtiden tänker jag.
Jag älskar att träffa hundar man kan leka riktigt vilt med i trygg förvissning att de kommer lugna sig när det är dags att lugna sig.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 518
Senast: skuggi
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 956
Senast: Aningsfull
·
Övr. Katt Vi har haft en väldigt skygg katt som har stykit omkring vårat hus sen vi flyttade hit (snart två år sedan). Vi har pratat och lockat på...
Svar
3
· Visningar
2 917
Senast: alenchik
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 358
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp