Bästa högskolan/universitet i Mälardalen?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Vet att det är flera här som läser på högskola, så tänkte att det var rätt ställe att fråga :D

Nu tar jag visserligen "studenten" först under hösten/runt jul, men har redan börjat titta närmare på vidareutbildningar.

Jag är mest intresserad av att läsa jurist, i andra hand ekonomi/nationalekonomi/statsvetenskap, i tredje hand fastighet/finans, i fjärde hand historia/föremålsantikvarie/museum och i femte hand hippolog.

Vet ungefär vad som finns på vilken skola. Alltså jurist på SU och UU, fastighet/finans på KTH och hippolog på SLU osv. Däremot vet jag inte så mycket om själva skolorna! Hur är lärarna? Undervisningen, håller den hög kvalité? Ungefär hur är den upplagd? "Katederundervisning" 08-17 varje dag? Lite "friare" upplägg? Kårliv, finns det något sådant? (Dock sista prioritet för mig, vill gå på en bra och kvalitativ utbildning i första hand!). Tell me everything you know! :D

De skolor jag är intresserade att veta ovanstående om är följande:
Handelshögskolan
Kungliga Tekniska Högskolan
Mälardalens Högskola
Stockholms Universitet
Sveriges Lantbruksuniversitet
Södertörns Högskola
Uppsala Universitet

Så, om du går/har gått någon av ovanstående typer av utbildningar på någon av nämnda högskolor så får du gärna skriva en liten rad om hur det är :)
 
Jag har bl.a. läst nationalekonomi och statskunskap i Uppsala, det var dock några år sedan nu. Det är inte mycket lärarledd tid på dessa utbildningar, oftast max 6 h/vecka. Uppsala är en mycket bra studentstad om en är intresserad av kårliv, finns förutom studentkåren även programföreningar och nationer att engagera sig i. Jag älskade att bo i Uppsala men bostadssituationen är rätt så tuff (dvs dyrt och svårt att hitta boende, om du inte har föräldrar som kan köpa en BR till dig.... Det gjorde mina).
 
Jag har gått på UU, dock campus Gotland, och hur mycket föreläsningar har skiljt sig ganska brett från kurs till kurs, men sällan 8-16 dagar, utan någon förrmiddag här och något eftermiddag där blandat med seminarium.
I höst bär det av mot Uppsala och förhoppningsvis får jag positivt besked på torsdag att jag kommit in på utbildningen jag sökt, så då kommer jag bli student på UU igen:p
Egentligen är jag sjukt missnöjd med den utbildningen jag gått tidigare ( föremålsantikvaire) då det varit dåligt upplägg, virriga lärare och jag känner att man knappt fått någon bra grund till vad yrket innebär. Vilket gjort att jag nu hoppat av, och hoppas det blir bättre i Uppsala, då det blir helt annan institution och förhoppningsvis bättre lärare:o

Nackdelen med Uppsala är väl som tidigare nämnt bostadssituationen, verkar vara väldigt svårt att få bostad och galna priser inne i stan! Jag och sambon ( studerar också på UU) har haft turen och lyckats få lägenhet genom ett företag som inte har kösystem, men sen kommer vi också bo en bit utanför staden så blir lite pendling men planerar att använda de 20 -30 minuterna på tåget till plugga, om jag blir antagen:)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Satt just och tittade på antagningsstatistik från Högskoleverket på olika utbildningar. (Även historiska antagningar). Kan börja med...
Svar
6
· Visningar
1 464
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp