Bästa julkalendern?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Imorgon börjar årets julkalendern, men det är ju långt ifrån den första i raden.
Vilken var din favorit som barn (eller kanske som vuxen)?

Mina absoluta favoriter var Dieselråttor och Sjömansmöss och Allrams Höjdarpaket.
På delad andraplats kommer Håkan Bråkan och Lasse Majas Detektivbyrå.

På senare år har jag sett Historieätarna och Selmas Saga, och gillade båda. Historieätarna kanske inte var det mest lämpliga för mindre barn, men jag som (då) 18 åring tyckte den var väldigt bra - men så är jag ju lite historiefreak också :angel:
Selmas Saga var väldigt mysig och "klassiskt julig", sen är jag väl lite partisk där för att min pappa var statist :p
 
Jag håller med dig om Tusen år till julafton. Det var den första kalender jag sett på måånga år.
Jag gillade Herkules Jonssons storverk som gick när jag var knappt 5 år och Teskedsgumman förstås.
Vi är ju som lite olika generationer. :D
 
Min favorit är Sunes jul. Vi kollar varje år på den parallellt med årets julkalender.
Jag tyckte också om Mysteriet på Greveholm.

Senare åren har kalendrarna generellt varit helt okej. Framförallt Tusen år till julafton.

Sämsta julkalendern är dock En decemberdröm följt av Skägget i brevlådan.
 
Imorgon börjar årets julkalendern, men det är ju långt ifrån den första i raden.
Vilken var din favorit som barn (eller kanske som vuxen)?

Mina absoluta favoriter var Dieselråttor och Sjömansmöss och Allrams Höjdarpaket.
På delad andraplats kommer Håkan Bråkan och Lasse Majas Detektivbyrå.

På senare år har jag sett Historieätarna och Selmas Saga, och gillade båda. Historieätarna kanske inte var det mest lämpliga för mindre barn, men jag som (då) 18 åring tyckte den var väldigt bra - men så är jag ju lite historiefreak också :angel:
Selmas Saga var väldigt mysig och "klassiskt julig", sen är jag väl lite partisk där för att min pappa var statist :p

Vad i kalendern tyckte du var olämpligt för mindre barn? :confused: Min dotter var fyra år då och tyckte att den var väldigt bra.
 
De enda jag kommer ihåg från barndomen är Jul i Kapernaum och Mysteriet på Greveholm. Vet att jag gillade båda två väldigt mycket. De andra har jag antagligen glömt bort för att jag inte var så förtjust i dem.
 
Jul i Kapernaum :love: Har sett den på senare år igen.

Sen gillade jag gamla Mysteriet på Greveholm och Pelle Svanslös
 
Mina favoriter är Mysteriet på Greveholm och Jul i Kapernaum. Var 14-15 när de gick på tv och har sett om dem även i vuxen ålder. Gillade även Tjuvarnas Jul och Selmas saga.

En riktig Jul tycker jag är lite underskattad, såg den igen ifjol och Elfrid är en rätt rolig tomtenissa.
 
Jul i Kapernaum och Pelle Svanslös är mina ”klassiker” och favoriter. Annars ligger Trolltider bra till (vi såg den parallellt på förskolan med det årets julkalender, alltså visades VHSen en gång om året jämt ^^) och så Tusen år till julafton som jag sett i vuxen ålder :)
 
Förstår dock inte hur jag kan minnas jul i kapernaum med tanke på att jag bara var tre år när den visades o.O eller... jag är ju född tidigt på året så nästan fyra år gammal, men ändå
 
Julstrul med Staffan och Bengt :heart
den är inspelad här, med bekanta ansikten.
Annars gillar jag Hedenhös, Greveholm, och förra årets Selma.
De är sällan jag ogillar kalendrarna, men Dieselråttor va för dyster och mörk för mej. Jag vill ha de lite glatt och "tomtigt"

* Jenny *
 
Mysteriet på Greveholm (INTE uppföljaren), När Karusellerna Sover, Trolltider, Kapernaum, Herkules Johnssons Storverk samt Dieselråttor :)
 
Min absoluta favorit är Mysteriet på Greveholm, första kalendern. Sen Albert och Herberts jul och Sunes jul i nämnd ordning :). Sen de sista åren har jag inte alls gillat kalenderarna så jag har istället tittat på ovan nämnda men sen tyckte jag att historieätarna var intressant dom vuxen, inte alls julig ju dock. Men måste säga att jag gillade Selmas saga; så mysig!
 

Liknande trådar

Tjatter Efter att ha pratat med kompisar om just detta och läst i tråden om årets julkalender här på buke undrar jag nu vilken julkalender som...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp