Bästa padden?

manhattan_2006

Trådstartare
Har tänkt köpa en ny pad, har nu en Acavallo antislipgelpad.
Jag är intresserad av Akton back pad och även Acavallos gelpad med fårskinnskant.
Akton har ju en lightpad som bara är 3,5 mm tjock, men har bara sett den i storlek 50x50 cm, det låter väldigt stort?, Aktons vanliga pad är 35x50. Har en sadel som är utprovad och ligger bra vill därför inte ha en tjock pad,annars antar jag att en pad i fårskinn är mest stötdämpande och tryckfördelande.
Någon som har Akton pad den vanliga eller den tunna? Den som är 10 mm påverkar den hur sadeln ligger, så inte sadeln blir för smal menar jag. Långt och svamligt detta blev, vill veta vad ni har för pad och vilken som är bäst:p
 
Sv: Bästa padden?

Ursäkta trådkapet,
men din acavallopad, är det den som är fjärilsformad och i genomskinlig 'gele'? Är du nöjd med den? :)

Jag funderar både på den, och den med fårskinnskant och kommer följa tråden med intresse, trots att jag har islandshäst och inte hopphäst :)

Just ja, vart kan man (på nätet alltså) titta på och köpa Aktonpaddar?
Ja länka gärna till bra shopar med Acavallopaddar också, har nog bara sett den på Henrikssons och Agersta hittils.
 
Sv: Bästa padden?

här finns den som jag har: http://www.stablestore.eu/view_product.php?ID=290

den är bra men tycker det är lite jobbigt med så sladdriga paddar, svårt att få den att ligga bra i och med formen alltså, om den ligger snett och man ska rätta till den så klistrar den sig fast i sadeln svårt att förklara, kanske bara jag som tycker det är bökigt. Är inte missnöjd men undrar om Akton paden är bättre. Acavallo paden är väldigt lätt att göra ren bara att skölja av med tvål och vatten.
Akton padden upplever jag som väldigt tung, därför jag funderar på lightversionen. Här kan du hitta Akton padden: http://www.stablestore.eu/view_product.php?ID=294
Här finns alla acavallo paddar och Akton padden: http://osterbo-hastgard.se/shop/ind...e&category_id=23&Itemid=26&vmcchk=1&Itemid=26

Aktonpadden igen: http://www.rideonnet.se/index.php?page_url=/index2.php&show_action=products&cat=106
 
Sv: Bästa padden?

jag har akton bak pad-
den är super bra tycker jag.
men på min 5åring som är rätt tunn över ryggen rider ja med den o sedan en fårskinn över!!
den är verkligen super super bra!
 
Sv: Bästa padden?

Det jag har hört av sadelutprovare/vet. så är det fårskinnspadden som ligger bäst.
 
Sv: Bästa padden?

Det vet jag inte riktigt, men tydligen fördelar den trycket bättre än en gelpadd.
 
Sv: Bästa padden?

Det jag har hört av sadelutprovare/vet. så är det fårskinnspadden som ligger bäst.

Och jag har fått höra tvärtom. :p

Jag tror att det beror lite på hur sadeln ligger samt vad man har för paddar. Jag har både akton och fårskinn, men rider med aktonpadden i stort sätt varje dag. Detta då det för mig är precis som du säger, att min sadel ligger bra som den är och jag upplever att den blir trång med fårskinsspadden under. Med aktonpadden upplever jag inte alls att det blir trängre, då den är lättare att "trycka ihop".

Egentligen behöver inte mina hästar någon padd under, då sadlarna ligger bra som det är, men jag upplever att alla hoppar/jobbar bättre med ryggen när dom har aktonpadden på, så jag antar att dom tycker att det är skönt. Samtliga storhästar jag har haft har dessutom haft problem med ryggen när jag har fått hem dom, för att sedan bli helt problemfria (även om jag snarare tror att det beror på sadlar som ligger bra än på padden).
 
Sv: Bästa padden?

Har du en sadel som ligger bra, ska du inte ha en fårskinnspad. Den tar för stor plats och då blir din sadel för trång. Aktonpadden är så tunn, så den är bättre i detta fallet.
 
Sv: Bästa padden?

Och jag har fått höra tvärtom. :p

Jag tror att det beror lite på hur sadeln ligger samt vad man har för paddar. Jag har både akton och fårskinn, men rider med aktonpadden i stort sätt varje dag. Detta då det för mig är precis som du säger, att min sadel ligger bra som den är och jag upplever att den blir trång med fårskinsspadden under. Med aktonpadden upplever jag inte alls att det blir trängre, då den är lättare att "trycka ihop".

Egentligen behöver inte mina hästar någon padd under, då sadlarna ligger bra som det är, men jag upplever att alla hoppar/jobbar bättre med ryggen när dom har aktonpadden på, så jag antar att dom tycker att det är skönt. Samtliga storhästar jag har haft har dessutom haft problem med ryggen när jag har fått hem dom, för att sedan bli helt problemfria (även om jag snarare tror att det beror på sadlar som ligger bra än på padden).

ok precis så jag har tänkt... Aktonpaden verkar väldigt stötabsorberande och det är ju bra, tycker den väger ganska mycket bara..du har ingen erfarenhet av lightversionen som är 3,5 mm?
 
Sv: Bästa padden?

Nej, det har jag inte.. Jag har två "normaltjocka" paddar och alla jag känner har också dessa. Spontant känns det ju som att ju mer silikon = desto mer stötdämpande?
 
Sv: Bästa padden?

Jag har tunn fråskinnspad med tunnel i mitten, tycker det är jätte bra! har det på alla mina hästar och alla mina sadlar.
Har däremot hört av många (sadelutprovare/vet/laserbehandlare) att gelpad inte är bra, det är bättre med fårskinn/renskinn.. fråga mig inte varför :)..
Men jag känner mer för fårskinnspad! Det tycker jag är toppen! och hästarna gillar det.
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa padden?

Jag tycker också det känns som fårskinnspad är bättre, den känns som luftigare och att den anpassar sig mer, en gelpad är ju som bara en form hela tiden :D

Någon som har en cottage craft fårskinnspad? Funderar på om dom är lika tunna som dom ser ut på bild..hmm
 
Sv: Bästa padden?

Jag tycker också det känns som fårskinnspad är bättre, den känns som luftigare och att den anpassar sig mer, en gelpad är ju som bara en form hela tiden :D

Någon som har en cottage craft fårskinnspad? Funderar på om dom är lika tunna som dom ser ut på bild..hmm

en sån har jag, med tunnel.
Den är ganska tunn! men jag är supernöjd, den håller sig på plats jätte bra!
 
Sv: Bästa padden?

Jag har en Akton, den är inte så tunn som 3,5 men inte så tjock som 10 mm - det är ju en hel centimeter!
 
Sv: Bästa padden?

Ingen aning men den har varit med ett tag. Har aldrig sett en Akton som är 1 cm tjock, hela grejen med dom är ju att de är tunna. 1 cm är ju som en sån där gammal skumpad!
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 728
Senast: lillamy73
·
Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 576
Utrustning Hur obotat dumt är det att försöka få en sadel att ligga tillräckligt bra genom att bara lyfta den fram och bak? Sadeln ligger inte...
Svar
8
· Visningar
1 887
Senast: Buck
·
Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
2 910
Senast: Zandrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp