Bästa sättet att kyla benen

Zata

Trådstartare
Vilket är det optimala sättet att kyla hästens ben efter ridning? I dagsläget använder jag slangen om jag vill kyla nån gång men pallar inte stå och spola och dessutom slöseri med vatten. Kyllera går bort också, orkar inte hålla på med klet. Hur gör ni?
 
Effektivast som jag förstår är vatten, sen kyllera.
Tycker inte kylgeler issprayer o dyl hjälper nåt särskilt så jag kör på vatten eller lera om jag ska kyla.
 
Is. Jag har stora ice packs med någon gele inuti som uppbevaras i frysen. Köpte dem i en butik som sålde medicinsk utrustning. Har även såna som är till hästar, men de är alltid för små. Funkar kanske på en liten ponny.

Isbalsam funkar på ett annat sätt, de blir kallt men man får inte samma sorts kyleffekt. Men AMC spray är iaf den bästa.
 
Vilket är det optimala sättet att kyla hästens ben efter ridning? I dagsläget använder jag slangen om jag vill kyla nån gång men pallar inte stå och spola och dessutom slöseri med vatten. Kyllera går bort också, orkar inte hålla på med klet. Hur gör ni?
Kylslangar m. vatten!
 
Enligt undersökningar så är det kallt vatten i 10 minuter som är det mest optimala och det var det du frågade efter.

De andra förslagen är alltså inte lika effektiva utan en ersättning som då inte blir lika optimal. Dock kanske det räcker.
 
Enligt undersökningar så är det kallt vatten i 10 minuter som är det mest optimala och det var det du frågade efter.

De andra förslagen är alltså inte lika effektiva utan en ersättning som då inte blir lika optimal. Dock kanske det räcker.

Hur menar du att kyla med vatten är bättre än kylbandage?
 
Hur menar du att kyla med vatten är bättre än kylbandage?

Alltså, jag menar inget alls.:)
Det fanns med i Tidningen ridsport för ett antal år sedan där de hänvisade till någon undersökning som gjorts.

Min högst ovetenskapliga teori är att ett rinnande kallt vatten alltid är kallt närmast hästen och kyler då benet istället för att hästen värmer upp det kylande närmast hästen.
Samma som med flödande vatten i kylande tankar o.s.v
 
Alltså, jag menar inget alls.:)
Det fanns med i Tidningen ridsport för ett antal år sedan där de hänvisade till någon undersökning som gjorts.

Min högst ovetenskapliga teori är att ett rinnande kallt vatten alltid är kallt närmast hästen och kyler då benet istället för att hästen värmer upp det kylande närmast hästen.
Samma som med flödande vatten i kylande tankar o.s.v

Okej :) Blev lite fundersam för de kylbandagen jag har är fortfarande frysta när de tas av efter 20 minuter. Visst värmer hästen upp dem och de tinar ju så sakta men inte så att de blir varma utan de är fortfarande kalla. Däremot kan jag tänka mig att varianter som inte är frysta kan bli uppvärmda och därmed gör de inte så stor nytta mer än i några minuter då.
 
Okej :) Blev lite fundersam för de kylbandagen jag har är fortfarande frysta när de tas av efter 20 minuter. Visst värmer hästen upp dem och de tinar ju så sakta men inte så att de blir varma utan de är fortfarande kalla. Däremot kan jag tänka mig att varianter som inte är frysta kan bli uppvärmda och därmed gör de inte så stor nytta mer än i några minuter då.

Tydligen ska det även innefatta de frysta. Men, har man inte tid eller ork, för det är fan så jäkla jobbigt att stå där eller vakta hästen så tror jag att det är det bästa alternativet.

Håren på hästen är ju till för att isolera och jag tror att vatten (igen funderingar och försöker komma ihåg energilektionerna) först väter isoleringen och byter ständigt kyla.
 
Tydligen ska det även innefatta de frysta. Men, har man inte tid eller ork, för det är fan så jäkla jobbigt att stå där eller vakta hästen så tror jag att det är det bästa alternativet.

Håren på hästen är ju till för att isolera och jag tror att vatten (igen funderingar och försöker komma ihåg energilektionerna) först väter isoleringen och byter ständigt kyla.

Hm. Så märkligt. Nu har jag inte mätt temperaturen med termometer men nog är benen bra mycket kallare efter mina kylbandage i 20 minuter än dito med kallvatten. När min häst var sjuk förra sommaren (hon hade hög feber efter reaktion på vaccin, känslig häst där ingen vågade sätta in något) rekommenderade veterinären kylbandage för att få ner febern och menade att det var effektivare än att kyla med vatten.

Ibland handlar det ju inte om tid eller ork heller. En fånghäst behöver ju kylas och ska ju inte gå ur boxen. Vissa individer tycker ju inte heller att det är så särskilt okej att spola i 20 minuter/ben och med en hoppjerka blir det inte mycket till kylning.

Dina tankegångar hänger jag med på men samtidigt så kyler ju is mer än vatten som visserligen är kallt men fortfarande rinner. Klurigt det där!
 
Hm. Så märkligt. Nu har jag inte mätt temperaturen med termometer men nog är benen bra mycket kallare efter mina kylbandage i 20 minuter än dito med kallvatten. När min häst var sjuk förra sommaren (hon hade hög feber efter reaktion på vaccin, känslig häst där ingen vågade sätta in något) rekommenderade veterinären kylbandage för att få ner febern och menade att det var effektivare än att kyla med vatten.

Ibland handlar det ju inte om tid eller ork heller. En fånghäst behöver ju kylas och ska ju inte gå ur boxen. Vissa individer tycker ju inte heller att det är så särskilt okej att spola i 20 minuter/ben och med en hoppjerka blir det inte mycket till kylning.

Dina tankegångar hänger jag med på men samtidigt så kyler ju is mer än vatten som visserligen är kallt men fortfarande rinner. Klurigt det där!

Ja, jag kommer ihåg för lite från skolgången för att säga vad det är som gör det.

Jag tycker det låter logiskt i mitt huvud men jag vet liksom inte varför. :o
 
Okej :) Blev lite fundersam för de kylbandagen jag har är fortfarande frysta när de tas av efter 20 minuter. Visst värmer hästen upp dem och de tinar ju så sakta men inte så att de blir varma utan de är fortfarande kalla. Däremot kan jag tänka mig att varianter som inte är frysta kan bli uppvärmda och därmed gör de inte så stor nytta mer än i några minuter då.

Det är mina också.

För att ha effekt av vatten måste man kyla minst 20 minuter på varje ben. Det är 80 minuter av rinnande vatten vilket tömmer de flestas brunnar. Det är dessutom enormt tidsödande. Förstår gott att ts vill använda en annan metod. Kylslangar ger inte samma effekt pga mindre tryck och många hästar tycker de är läskiga. Därför är någon form av is bättre och det blir även betydligt kallare.

Vattenslang är dessutom inte det mest effektiva. Det mest effektiva är att låta hästen stå i hinkar eller kar med isvatten upp till knäna.
 
Ice-vibe har bra kylskydd med vibrerande damasker till för att hålla själva kylpadden på plats.
Jag gillar dem!:) Jag sätter på dessa och så kan jag greja med något annat så länge. Det enda jag kan störa mig på ibland är när de har fryst för hårt eller att de inte legat rakt i frysen, för då ligger de inte an mot hästens ben så bra och jag brukar behöva sätta om efter en stund då.

Annars är jag faktiskt ett stort fan av kyl-lera!
 
.

Vattenslang är dessutom inte det mest effektiva. Det mest effektiva är att låta hästen stå i hinkar eller kar med isvatten upp till knäna.

Inte enligt undersökningarna.

Däremot håller jag med om resten. Har man brunn och detta torra år är det ju vanskligt att slösa vatten.
 
Absolut att det kan vara dumt/slösaktigt att använda rinnande vatten för kylning om man har vattenbrist. Men förutom det så är nog rent vatten bättre för miljön än kemikalierna som finns i många kylbandager, isbalsam osv.

Ang. att de skulle vara läskiga så har alla mina heta och nervösa varmblodiga ridhästar lärt sig acceptera kylslangarna efter bara 2-3 gångers tillvänjing, de ger dessutom fullt tillräckligt med vatten för alla benen utan att jag ens har vattenkranen på fullt tryck. :)

Har även kyldamasker från Finn-tack som jag använder ibland (frysta), men tycker benen blir kallare och mindre svullna nästa dag om jag kylt med vatten.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 175
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 683
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 362
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 965
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp