Bästa sättet att kyla benen

Spinn off. Vilka kylslangar använder ni i tråden och hur fäster nu dem?

Mina är en lite äldre version av dessa: (min kompis' häst på bilden)
18952659_10209363282414829_4830588484156918033_n.jpg
 
Varför ens fundera på att "kyla" benen? Finns i princip ingen häst utanför travet eller galoppen som behöver det. Undantaget torde vara någon enstaka träning på grand prix nivå dressyr eller 150 hopp. Bara "FÖR ATT" så gör "ELIT" ryttarna duger inte som argument eftersom att Medel Svensson aldrig ens kommer upp i 20% av tränings/itensitetsmängden med sina hästar.

Om någon av Medel Svenssons hästar skulle vara i behov av "kylning" efter ett arbetspass, torde kontakt med veterinär vara första åtgärd för att fastställa orsak till evt värmeutväckling.
 
Varför ens fundera på att "kyla" benen? Finns i princip ingen häst utanför travet eller galoppen som behöver det. Undantaget torde vara någon enstaka träning på grand prix nivå dressyr eller 150 hopp. Bara "FÖR ATT" så gör "ELIT" ryttarna duger inte som argument eftersom att Medel Svensson aldrig ens kommer upp i 20% av träningmängden med sina hästar.

Om någon av Medel Svenssons hästar skulle vara i behov av "kylning" efter ett arbetspass, torde kontakt med veterinär vara första åtgärd för att fastställa orsak till evt värmeutväckling.

Nja, som dressyrryttare har jag aldrig känt behov av att kyla benen på någon häst. Varken på lägre nivå eller på GP-hästar. Dressyr ska gymnasticera och stärka. Det ger ingen sån påverkan på senor rätt utfört att man måste kyla.

Jag fattar faktisk mer vitsen för hopp/ft utöver så klart löp.
Men också rehab. Har en kompis som driver rehabstall och har isbad som del i behandlingarna(vibrationsplatta, vattenband etc).
Finns ju en del som i samrådan med vet kyler på hemmaplan.
 
Varför ens fundera på att "kyla" benen? Finns i princip ingen häst utanför travet eller galoppen som behöver det. Undantaget torde vara någon enstaka träning på grand prix nivå dressyr eller 150 hopp. Bara "FÖR ATT" så gör "ELIT" ryttarna duger inte som argument eftersom att Medel Svensson aldrig ens kommer upp i 20% av tränings/itensitetsmängden med sina hästar.

Om någon av Medel Svenssons hästar skulle vara i behov av "kylning" efter ett arbetspass, torde kontakt med veterinär vara första åtgärd för att fastställa orsak till evt värmeutväckling.

Iom att vi har både travare och hopp-fälttävlanshästar, så vågar jag påstå att en hopp- eller terrängträning är minst lika påfrestande för hästarnas ben som travträning. Vad som är ett belastande pass varierar dessutom från individ till individ och beror främst på hur tränad hästen är för uppgiften.

Utöver det så finnst det ju hur många hobbyhästar som helst som har gamla skador eller problem som kan vara anledning att man vill kyla.
 
Iom att vi har både travare och hopp-fälttävlanshästar, så vågar jag påstå att en hopp- eller terrängträning är minst lika påfrestande för hästarnas ben som travträning. Vad som är ett belastande pass varierar dessutom från individ till individ och beror främst på hur tränad hästen är för uppgiften.

Utöver det så finnst det ju hur många hobbyhästar som helst som har gamla skador eller problem som kan vara anledning att man vill kyla.

Jag säger bara "LOL".
Finns ju för fanden ingen riktig hästmänniska som ser till vad som är bra för hästen idag utan bara hur kändisarna gör och gör sitt bästa att efterapa utan att veta om det är bra för hästen eller inte.
Undrar stort hur vi (och våra hästar) som hoppade 150 cm och tävlade grandprix för 20 år sedan klarade oss utan internet och alla 1010 trender som dykt upp sedan dess utan skador.

På något vis klarade sig våra hästar undan de skador som tydligen är populära i dag, så som varma skenor, varma kotor mmm. Eller så är det bara så att dagens ungdomar/hästägare inte har en jädrans aning om vad som är normaltemperaturer hos en häst efter träning och tror blindt på reklamen som säger det måste kylas om temp överskrider 32 grader. (normal temp i vila på skena ligger tex kring 34-35...)
 
Senast ändrad:
Jag säger bara "LOL".
Finns ju för fanden ingen riktig hästmänniska som ser till vad som är bra för hästen idag utan bara hur kändisarna gör och gör sitt bästa att efterapa utan att veta om det är bra för hästen eller inte.
Undrar stort hur vi (och våra hästar) som hoppade 150 cm och tävlade grandprix för 20 år sedan klarade oss utan internet och alla 1010 trender som dykt upp sedan dess utan skador.

På något vis klarade sig våra hästar undan de skador som tydligen är populära i dag, så som varma skenor, varma kotor mmm. Eller så är det bara så att dagens ungdomar/hästägare inte har en jädrans aning om vad som är normaltemperaturer hos en häst efter träning och tror blindt på reklamen som säger det måste kylas om temp överskrider 32 grader. (normal temp i vila på skena ligger tex kring 34-35...)

Eller så kan det vara så att era hästar var tränade för de uppgifter de fick, medans många av "dagens ungdom" (och vuxna!) har bråttom och pushar sina hästar hårdare än vad dom borde i förhållande till hur bra grundtränade de är.... Vilket leder till större behov av "extravård" förr att bota och förebygga skador.

Lite spinoff-varning nu... :angel: ;)
 
Eller så kan det vara så att era hästar var tränade för de uppgifter de fick, medans många av "dagens ungdom" (och vuxna!) har bråttom och pushar sina hästar hårdare än vad dom borde i förhållande till hur bra grundtränade de är.... Vilket leder till större behov av "extravård" förr att bota och förebygga skador.

Lite spinoff-varning nu... :angel: ;)

Och då är ju frågan vilken sorts hästägare/ryttare som pushar sina hästar utanför "limits".
Torde ju omedelbart leda till anmälan om djurplågeri tycker jag utifrån gällande regler om att hästar inte får utsättas för ansträngning utanför deras kapacitet.
 
Finns ju för fanden ingen riktig hästmänniska som ser till vad som är bra för hästen idag utan bara hur kändisarna gör och gör sitt bästa att efterapa utan att veta om det är bra för hästen eller inte.
Undrar stort hur vi (och våra hästar) som hoppade 150 cm och tävlade grandprix för 20 år sedan klarade oss utan internet och alla 1010 trender som dykt upp sedan dess utan skador.

Ny trend?
Man kylde benen på hästar som gick på högre nivå i ffa fälttävlan men även banhoppning redan på 70-talet. Kyldamasker fanns redan på tidigt 90-tal.
 
Varför ens fundera på att "kyla" benen? Finns i princip ingen häst utanför travet eller galoppen som behöver det. Undantaget torde vara någon enstaka träning på grand prix nivå dressyr eller 150 hopp. Bara "FÖR ATT" så gör "ELIT" ryttarna duger inte som argument eftersom att Medel Svensson aldrig ens kommer upp i 20% av tränings/itensitetsmängden med sina hästar.

Om någon av Medel Svenssons hästar skulle vara i behov av "kylning" efter ett arbetspass, torde kontakt med veterinär vara första åtgärd för att fastställa orsak till evt värmeutväckling.

Jag undrar faktiskt samma sak. Den ökade blodgenomströmningen som värmen ger är ju det som hjälper muskler och senor att återhämta sig. Om man kyler så stryper man blodgenomströmningen eftersom kärlen drar ihop sig och vilken nytta har det?

Nu är jag förvisso bara utbildad personlig tränare på människa och där visar forskning att kyla försämrar återhämtningen medan värme förbättrar den, Vad är det som gör hästar annorlunda?
 
Jag undrar faktiskt samma sak. Den ökade blodgenomströmningen som värmen ger är ju det som hjälper muskler och senor att återhämta sig. Om man kyler så stryper man blodgenomströmningen eftersom kärlen drar ihop sig och vilken nytta har det?

Nu är jag förvisso bara utbildad personlig tränare på människa och där visar forskning att kyla försämrar återhämtningen medan värme förbättrar den, Vad är det som gör hästar annorlunda?

Man brukar säga att det är inflammationsdämpande och att när man hårdtränar hästar får de små, små inflammationer i musklerna. De läker ut med tid. Men på tex travhästar kanske man vill skynda på den tiden.
Vi kylde ju efter snabbjobben på travet tex. De gick ofta 2 snabbjobb/vecka. Då gick de rätt hårt i trav, stora steg på hård bana och det blir rätt stor kraft i nedslag då. De blir också jävligt varma.
Efter bara vanliga jobb kylde vi inte.
 
Jag undrar faktiskt samma sak. Den ökade blodgenomströmningen som värmen ger är ju det som hjälper muskler och senor att återhämta sig. Om man kyler så stryper man blodgenomströmningen eftersom kärlen drar ihop sig och vilken nytta har det?

Nu är jag förvisso bara utbildad personlig tränare på människa och där visar forskning att kyla försämrar återhämtningen medan värme förbättrar den, Vad är det som gör hästar annorlunda?

Kyla nya skador, värma gamla - har jag fått lära mig.

Här finns info och referenser:
---
Genom att kyla hästens ben direkt efter arbete motverkar man inflammationen under dess mest akuta fas genom att blodflödet minskar (B equine Professional Horse Care, N.d.b). Kylan gör det mindre sannolikt att det aktuella området skadas på grund av överhettning eller svullnad och kylan har även en smärtstillande effekt (Hickman, N.d.; University of Rochester, N.d.). Hästar med kroniska problem från en gammal skada kan gynnas av att kylas efter en hårdare träning (Foster & Smith, N.d.).
---

Mål med att kyla:

  • ● Minska inflammation

  • ● Minska svullnad

  • ● Reducera värme

  • ● Lindra smärta

  • ● Bromsa blödning (Hickman, N.d.)
    ---
https://www.svenskgalopp.se/polopoly_fs/1.502357!/menu/standard/file/arnshed_groonvall_steg3.pdf
 
Jag måste kanske förtydliga att jag pratar om friska hästar som tränas hårt, inte skadade hästar.

Människors och hästars muskler fungerar på exakt samma sätt. All form av träning är nedbrytande i sig själv d v s man får mikroskopiska skador i muskelfibrerna. Uppbyggnaden sker efter träningen då kroppen reparerar och överkompenserar genom att göra muskelfibrerna lite starkare för varje gång OM de får rätt förutsättningar däremellan i form av vila och rätt näring.

De näringsämnen och byggstenar som behövs för att bygga upp och reparera musklerna transporteras via blodkärlen och därför är det långt ifrån optimalt att minska blodflödet. Tvärtom så bör man se till att blodflödet fortsätter att strömma på efter träning genom att skritta hästen länge efter ett hårt pass. Man bör dessutom se till att fylla på glykogendepåer ganska snart efter träning för att undvika nedbrytning av muskulaturen. Det är väl ungefär enda tillfället som det faktiskt kan vara bra med socker-och stärkelserik föda eftersom det tas upp snabbt av kroppen.

Det sker mycket mer forskning på människa än på häst och det är väl därför man kommit längre i tänket när det gäller träning och återhämtning hos människor.
Dessutom är det ju förändringsbenägenheten inte speciellt stor i hästbranschen. Man gör som man alltid har gjort. Det finns ju t ex fortfarande många som tror att de ska ge B-vitamin vid pälssättning när det egentligen är protein som behövs.

OBS! När det gäller den genomsnittliga hobbyhästen så behöver man överhuvudtaget inte fundera på ovanstående för det är extremt sällan de kommer ens i närheten av hård träning. Ungefär på samma sätt som att den genomsnittliga mänskliga motionären inte behöver krångla till det mer än att äta vanlig mat vid de vanliga måltiderna.
 
Jag fick en lätt touch av en hästhov i söndags. Eftersom jag har väldigt lätt för att få blåmärken och jag passande nog höll på att kyla hästens ben med kyllera, så la jag på kyllera på min arm också.

Däremot missbedömde jag var hoven tagit, så halva skadan blev utan kylning. Det är stor skillnad på blåmärket idag, den del som blev kyld syns nästan inte, medan den obehandlade delen syns väl.

Som hobbyryttare kyler jag alltid hästens ben efter hoppning (på bana eller i terrängen), eftersom jag vill förebygga om det ev blivit någon mikroblödning.

När jag red distansritt var det däremot vanligt att inte kyla efter tuffare träning, för att man ville se hur hästen reagerat på träning. Däremot kylde de flesta efter tävling, då det var tuffare för hästen än de träningspass de gjort.
 
Jag säger bara "LOL".
Finns ju för fanden ingen riktig hästmänniska som ser till vad som är bra för hästen idag utan bara hur kändisarna gör och gör sitt bästa att efterapa utan att veta om det är bra för hästen eller inte.
Undrar stort hur vi (och våra hästar) som hoppade 150 cm och tävlade grandprix för 20 år sedan klarade oss utan internet och alla 1010 trender som dykt upp sedan dess utan skador.

På något vis klarade sig våra hästar undan de skador som tydligen är populära i dag, så som varma skenor, varma kotor mmm. Eller så är det bara så att dagens ungdomar/hästägare inte har en jädrans aning om vad som är normaltemperaturer hos en häst efter träning och tror blindt på reklamen som säger det måste kylas om temp överskrider 32 grader. (normal temp i vila på skena ligger tex kring 34-35...)

Återigen ett så himla trevlig inlägg :laugh: Så otrevligt att jag inte ens bemötte det när jag såg det första gången men du verkar ju köra denna tonen överallt?

Allt var inte bättre förr och nedsättande generaliseringar är ju alltid underbart att använda som argument på ett diskussionsforum. Du vet inte vem som sitter bakom skärmen på andra sidan :)
 
Återigen ett så himla trevlig inlägg :laugh: Så otrevligt att jag inte ens bemötte det när jag såg det första gången men du verkar ju köra denna tonen överallt?

Allt var inte bättre förr och nedsättande generaliseringar är ju alltid underbart att använda som argument på ett diskussionsforum. Du vet inte vem som sitter bakom skärmen på andra sidan :)

LOL och du letar bara bland mina inlägg för tillfället för att hitta orsak att anmäla och blocka mig. Väldigt vuxent beteende måste jag säga :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 176
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 716
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 174
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 373
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp