Bästa selet

Singoalla

Trådstartare
Vilket sele använder ni till era hundar? Jag ska köpa nytt till min lillgrabb men vet inte vilket jag ska satsa på. Han HATAR sitt sele. Varje gång vi ska gå på promenad och jag tar fram selet så springer han och gömmer sig :D Tar jag fram halsbandet så vill han hemskt gärna gå ut. Jag tycker att selet sitter toppen på honom, är mjukt och klämmer inte åt någonstans. När man väl fått på det brukar det inte vara någon fara, även om han ruskar på sig lite under promenaden. Jag hade gärna förskonat honom och enbart använt halsbandet men dels använder jag felxikoppel och det funkar inte så bra ihop med halsband, plus att han kan få för sig att kasta sig mot änderna längst vattnet och jag vill inte att han ska skada nacken.

Så, vad köper man för sele till en liten kille som helst vill vara helt naken om han fick välja? :) Jag har två olika selar och har använt dem sedan han var liten men han verkar inte vänja sig. Får se hur det går i vinter när jag tar fram ett täcke :angel:
 
För min ena hunds del så spelar det ingen roll vilken typ av sele jag sätter på - hon avskyr själva momentet att sätta på sele. Hon kan gå och svanka några minuter, men det släpper när vi kommer iväg. Jag har dock oftast halsband på henne, då hon trivs bäst med det men efter en hundattack nyligen så får hon ha sele igen en tid. Det är lättare att fiska upp en hund i sele än i halsband när det är bråttom.

Alltså antingen försöka göra själva påselningen till något positivt (klicker, gott osv i evighet) eller som jag då när det inte hjälpt - att bara sätta på den och låtsas som det regnar :)
Det finns dock selar som man kan knäppa upp runt halsen, så man slipper trä över huvudet - typ Puppiaselar, ifall det skulle underlätta för er.
 
Vilket sele använder ni till era hundar? Jag ska köpa nytt till min lillgrabb men vet inte vilket jag ska satsa på. Han HATAR sitt sele. Varje gång vi ska gå på promenad och jag tar fram selet så springer han och gömmer sig :D Tar jag fram halsbandet så vill han hemskt gärna gå ut. Jag tycker att selet sitter toppen på honom, är mjukt och klämmer inte åt någonstans. När man väl fått på det brukar det inte vara någon fara, även om han ruskar på sig lite under promenaden. Jag hade gärna förskonat honom och enbart använt halsbandet men dels använder jag felxikoppel och det funkar inte så bra ihop med halsband, plus att han kan få för sig att kasta sig mot änderna längst vattnet och jag vill inte att han ska skada nacken.

Så, vad köper man för sele till en liten kille som helst vill vara helt naken om han fick välja? :) Jag har två olika selar och har använt dem sedan han var liten men han verkar inte vänja sig. Får se hur det går i vinter när jag tar fram ett täcke :angel:

Jag såg att mpchino på instagram hade skitkoola selar till sina pinnar, och jag ska försöka lägga vantarna på en.
De heter euro harness eller zero dc harness, och de finns bland annat i dogmanias webbshop. Jag gillade verkligen modellen..!

Jag har alltid bara sele på mina, Ivan var väl inte helt förtjust i början – men sen när är han förtjust i något vid första anblick, som inte är ätbart? ;) De har selar av spårmodell till vardags, alltså är det ingenting som går in mellan frambenen. Den här modellen alltså:

043068_03.jpg


Det är ju typ som ett halsband, men med skärp typ. :angel:
Billy har även en sele från Metizo Design, som vi har ibland när jag kräver att han ska gå fint. Det är inte vår favorit, men jag gillar att stötta svenska entreprenörer :)

För mig är det enkelt att göra om en sele till något positivt, eftersom det roligaste som finns är att gå ut. Och om gå ut innebär att ha sele på, så är det snart inga problem alls.
 
Kan du inte prova att låta honom gå med selen ett tag inomhus? Det kan ju hända att det bara är en ovan känsla för honom och att han behöver vänja sig, ungefär som man kan vänja valpar vid halsband.

Jag använder mest retrieverkoppel men har sele på när vi ska till miljöer där hon kan hetsa upp sig för att skona hennes nacke lite. Då har vi en Hurttas bröstsele, och den trivs hon bra med. Har en y-sele också (samma märke) men den sitter lite knasigt på henne, så vi föredrar den andra. Problemet med bröstselar är väl att de begränsar bogrörelserna lite, men jag upplever inte det som ett problem om man inte har en hund som drar i kopplet.
 
Milla och Spookie rekommenderar Zero DC Short och att man köper den hos doggson.se :) Full rörelsefrihet och superbra passform.

Spookie var lite kinkig med att klä på sig till en början med så jag har klickat in att han själv trär huvudet genom selen.
10492382_10152561728396228_1011380383263264750_n.jpg
 
Nu är jag bara ännu mer övertygad om den selen @Kakis :)
Vad har dina för storlek?

OCH HERREGUD HAR DU BRODYR PÅ!?
*dör av upphetsning*

(Sorry för potentiellt trådkap :D )
 
@Blueberry Båda två har Mini II. (Det har Emelies båda också som du sett på instagram. De är väldigt reglerbara runt midjan) Det är dragselar så de är ju rätt tighta runt halsen men sitter där de ska även när jag springer med dem i tvåspann :)

Och japp de är broderade, visst är det fiiiiiint :D
1908006_10152475990376228_7535841321314436554_n.jpg
 
@Blueberry Båda två har Mini II. (Det har Emelies båda också som du sett på instagram. De är väldigt reglerbara runt midjan) Det är dragselar så de är ju rätt tighta runt halsen men sitter där de ska även när jag springer med dem i tvåspann :)

Och japp de är broderade, visst är det fiiiiiint :D
1908006_10152475990376228_7535841321314436554_n.jpg

Älskar brodyr! :love:
Är väl helt skadad efter att ha haft hur många brodera schabrak som helst till hästen när det begav sig, hehe.

Billy är ju DP i storlek XL medan Ivan är pytteliten... Jag ska till Ransäter i helgen, ska kolla om det finns några hos någon utställare där, annars blir det till att beställa :)
 
Riktigt snygga selar @Kakis! Det Kan vara det där "trä över huvudet" momentet som Bruce inte gillar. Hålet är nämligen lite för litet (också därför jag ska köpa nytt nu) så han fastnar ofta lite när vi ska ta av selet. Dock inte när vi sätter på det.

@Red_Chili Jag har dels ett från Gustaf & Evita som ser ut såhär:

21793643-origpic-c5f29e.jpg


Men jag tycker det sitter när nära bakom frambenen, så jag brukar inte använda det så mycket. Det andra hittar jag ingen bild på, men det trär man över huvudet och tar ner nästan som en haklapp över bogen och mellan frambenen. Och sedan knäpper upp över ryggen. Liknande Kakis selen fast det tar slut precis bakom frambenen och går inte lika långt bak.
 
Jag såg att mpchino på instagram hade skitkoola selar till sina pinnar, och jag ska försöka lägga vantarna på en.
De heter euro harness eller zero dc harness, och de finns bland annat i dogmanias webbshop. Jag gillade verkligen modellen..!

Jag har alltid bara sele på mina, Ivan var väl inte helt förtjust i början – men sen när är han förtjust i något vid första anblick, som inte är ätbart? ;) De har selar av spårmodell till vardags, alltså är det ingenting som går in mellan frambenen. Den här modellen alltså:

043068_03.jpg


Det är ju typ som ett halsband, men med skärp typ. :angel:
Billy har även en sele från Metizo Design, som vi har ibland när jag kräver att han ska gå fint. Det är inte vår favorit, men jag gillar att stötta svenska entreprenörer :)

För mig är det enkelt att göra om en sele till något positivt, eftersom det roligaste som finns är att gå ut. Och om gå ut innebär att ha sele på, så är det snart inga problem alls.

Gillar den modellen! Ska kanske testa på Bruce. Hittills har båda hans selen gått ner mellan benen, den kanske är skönare att det inte gör det? Ska ta med honom till butiken och testa några varianter. Han kommer att ÄLSKA det såklart :D

BTW är det bara jag som reagerat på att spännet nästan alltid sitter precis bakom armbågen på hunden? (Armbåge.. säger man så?) Känns ju så himla dumt när det kunde suttit vart som helst annars. På mitt Gustaf & Evita sele så kommer han åt spännet med frambenet i varje steg. Känns ju inte så bekvämt..
 
Jag tvärt emot @Blueberry gillar Metizo-selen. Den sitter riktigt bra på mina hundar. Stabil och väldigt bra kvalité. Den sitter väldigt rätt på kroppen och den blir lite större för huvet då den inte sitter åt lika tight så långt fram som andra y-selar gör, utan bogremmarna löper lite längre bak och går inte ihop med varandra i nacken.
Jag älskar min sele! :)
 
Milla och Spookie rekommenderar Zero DC Short och att man köper den hos doggson.se :) Full rörelsefrihet och superbra passform.

Går det att spänna den selen så att den inte glider det minsta uppåt när hunden lägger tryck i? Skulle vilja ha en ny spår/cykelsele men alla olika jag prövat glider uppåt och trycker lätt mot halsen. Förutom nomeselar men jag vill ha nåt kortare. Kanske bara är min som har lågt bröstben jag vet inte ...
 
Jag tvärt emot @Blueberry gillar Metizo-selen. Den sitter riktigt bra på mina hundar. Stabil och väldigt bra kvalité. Den sitter väldigt rätt på kroppen och den blir lite större för huvet då den inte sitter åt lika tight så långt fram som andra y-selar gör, utan bogremmarna löper lite längre bak och går inte ihop med varandra i nacken.
Jag älskar min sele! :)

Den sitter jättebra på Billy också, det är bara jag som är lat och tycker att spårselarna är så mycket enklare och snabbare att ta på och av :angel:
 
Går det att spänna den selen så att den inte glider det minsta uppåt när hunden lägger tryck i? Skulle vilja ha en ny spår/cykelsele men alla olika jag prövat glider uppåt och trycker lätt mot halsen. Förutom nomeselar men jag vill ha nåt kortare. Kanske bara är min som har lågt bröstben jag vet inte ...
Hur menar du med uppåt? På anläggningspunkten vid bröstbenet?
 
Hur menar du med uppåt? På anläggningspunkten vid bröstbenet?
När man drar bakåt i koppelringen på en sele så lägger den sig ju oftast lite annorlunda, på en y sele så är det som du sa att anläggningspunkten vid bröstbenet gärna glider uppåt mot halsen och trycker där istället för att ligga kvar där den ska typ
 
VGW-sele är den allra bästa. Man sätter kopplet i mitt fram och sen växlar man att ha kopplet på vänster o höger sida.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 909
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 703
Senast: Lingon
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 206
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp