Bästa underlaget i fölhage?

eldkyss

Trådstartare
Vi nu innan betessläpp två hagar att välja på för sto och föl. En mindre rasthage där underlaget är helt jämt. (Packat grus) med möjlighet att gå in i ligghall. Den andra hagen är en hage på knappt 1 hektar. Underlaget i den är torrt men knaggligt så som lera kan bli i en hage som använts en del. Är de stor risk att ett föl trampar snett i en sådan hage? Om ca 10 dagar så är de dags för stort sommarbete så det är fram tills dess det handlar om.
 
Har faktiskt aldrig varit med om ett föl som "trampat snett". För stoets skull skulle de få gå i den större hagen, om den har lite gräs i sig.
 
Jag skulle välja hagen med ligghall om det var fara för regn, annars den större hagen. Jag ser det snarare som positivt att hagen inte är helt platt, det bättrar koordination och stärker senor och ligament. (Såvida fölet har någorlunda normal benställning, i annat fall kan det finnas anledning att hålla det på plant underlag)
 
Jag har släppt mina föl i kuperad hade när de varit några veckor gamla, ingen av dem skadade sig.
Den yngsta (idag sex år) släpptes i en väldigt kuperad fårhage och hon är väldigt bra på att lyfta på fötterna och på att ta sig fram i besvärlig terräng. Jag ser bara fördelar med en sådan hade. Jag vill att fölen ska ha möjlighet at springa fritt på stora ytor.
 
Jag har rätt plana hagar den allra allra första tiden men efter sommarbetet när de ska ut i vinterhagarna så är de rejält kuperade. Speciellt den för hingstarna.
Min nuvarande åring kom hit i vintras - föddes på skåne-slätten - och han rasslade runt och slog på sig i början men nu är de tre hingstarna som går där väldigt säkra på fötterna. Jag tror det är superbra i det långa loppet.
 
Första dygnen tills fölet lärt sig följa stoet,bli stadig på benen och vad ett staket är väljer jag en hage som är lätt att överblicka. Så att man ser om något händer. Hur lång tid det tar är olika från föl till föl, vissa är klara över allt redan efter första dagen ute andra behöver längre tid.
När föl och sto har koll får dom i den hage som bäst beroende på saker som väder och tillgång på gräs.

I det här fallet i denna tråden hade jag valt hagen med ligghall om det var dåligt väder annars den som var mest lämplig.
 
hur gammal är fölet? Skillnad på en nyfödd och om den är 2månader.

Kuperad hage är att föredra alla gånger. Enligt all modern forskning inom området ; för att få så hållbar häst som möjligt i det långa loppet.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 792
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Jag bor i en del av Sverige där stora hagytor inte är jätte vanligt. Min dröm är såklart en stor och lerfri hage med skog, backar och...
2
Svar
37
· Visningar
3 223
Senast: Efwa
·
Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
3 921
Senast: ylvalill
·
Anläggning För er som har varmvattenberedare i era stall. Hur stor volym har ni på beredaren ? Hur många hästar är inhysta och hur mycket...
2
Svar
27
· Visningar
9 408
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp