Bättre sits

Problematisk

Trådstartare
Jag är inte nöjd med min sits i hoppningen, så skulle behöva tips på hur jag kan träna den och få en starkare, stabilare sits.

En del grejer vet jag om. Jag är t.ex. inte alltid så bra på att ha blicken långt fram dit jag ska, och "tappar jag" blicken på verkar det sitsen negativt. Här vet jag inte om det finns något knep egentligen, mer än att nöta och nöta på att ha blicken uppe och framme?
Jag har även upptäckt att jag ridit runt med för långa tyglar, vilket har gjort hästen obalanserad och i förlängningen mig också. Kommer jag bara ihåg det och har kortare tyglar och "mindre frihet" till hästen (vilket känns bakvänt för mig, men det är så hon trivs med att bli riden) så blir balansen bättre.
Då är det skänklarna kvar. De åker bak alldeles för mycket över hinder! Antar att det har mycket med trampet i stigbyglarna att göra, hur förbättrar jag det? Det har nog nästan alltid varit mitt största problem i ridningen.

Förutom de mer konkreta problemen tycker jag att min sits (i hoppningen) bara allmänt kunde bli bättre. Vad är era bästa sätt och metoder för att öva upp den?
 
Utöver att be tränaren vara extra noggrann så försök identifiera, ev med hjälp av din tränare eller kanske en sjukgymnast (det finns såna som inriktar sig på ryttare och sits), om det finns någon fysisk svaghet hos dig som påverkar. Är du svag eller ojämnt musklad så blir det svårare för dig att göra rätt.

Jag tror att det är rätt säkert att säga att de flesta av oss behöver stärka upp någonting för att förbättra oss i vår ridning. :D
 
Att skänklarna flaxar kan vara så att din kropp motarbetas av sadeln som inte är optimal för dig.
Mitt liv över hinder blev otroligt mycket bättre när jag hittade en sadel som passade mig.

Annars är nog mitt råd att stå i 2-punktsits längre stunder så du blir stark i den positionen.
 
Rid lätt i arbetstrav utan stigbyglar. Då får du till bukmuskulaturen och skänkeln i ett nafs. Ibland känns det som folk inte rider lätt längre. Och att lägga till momentet att släppa stigbyglarna - då snackar vi skänkelträning.
Känslan när man travat några kilometer i lättridning och skänkeln ligger som slickad i varje steg och sätet bara lämnar sadeln 2-3 centimeter. Det går liksom inte att fladdra då.
Men det är inget för den late.
 
Att skänklarna flaxar kan vara så att din kropp motarbetas av sadeln som inte är optimal för dig.
Mitt liv över hinder blev otroligt mycket bättre när jag hittade en sadel som passade mig.

Annars är nog mitt råd att stå i 2-punktsits längre stunder så du blir stark i den positionen.

Jag tror inte det är sadeln, trivs otroligt bra i den sadel jag har nu. Känner mig hemma i den direkt. Och jag är ganska petig med att känna mig hemma i sadlar :p

Jag brukar stå en del i tvåpunktssits när vi galopperar, både ute och på banan. Men det är JOBBIGT, så ligger kanske nåt i det att jag måste bli starkare där :up:
 
Rid lätt i arbetstrav utan stigbyglar. Då får du till bukmuskulaturen och skänkeln i ett nafs. Ibland känns det som folk inte rider lätt längre. Och att lägga till momentet att släppa stigbyglarna - då snackar vi skänkelträning.
Känslan när man travat några kilometer i lättridning och skänkeln ligger som slickad i varje steg och sätet bara lämnar sadeln 2-3 centimeter. Det går liksom inte att fladdra då.
Men det är inget för den late.

Jag har aldrig fattat det där med att rida lätt utan stigbyglar. Hur GÖR man? Fattar liksom inte hur man ska kunna komma upp utan att knipa med knäna?
Annars så rider jag lätt mycket, fast med stigbyglar då. Jag kan typ inte sitta ner i traven på min häst :o Brukar försöka variera lättridningen också, har fått för mig att det är bra för sitsen överlag.
 
Jag har aldrig fattat det där med att rida lätt utan stigbyglar. Hur GÖR man? Fattar liksom inte hur man ska kunna komma upp utan att knipa med knäna?
Jag förstår inte heller det. För mig har de där övningarna med att rida lätt utan stigbyglar skapat knipande knän och spänningar i ljumskarna. Det har varit ett helvete att arbeta bort framförallt det andra felet. I min värld är det den sämsta sitsövning man kan göra då den stjälper mer än hjälper.
 
Jag förstår inte heller det. För mig har de där övningarna med att rida lätt utan stigbyglar skapat knipande knän och spänningar i ljumskarna. Det har varit ett helvete att arbeta bort framförallt det andra felet. I min värld är det den sämsta sitsövning man kan göra då den stjälper mer än hjälper.

Hoppas det är okej att länka... Hittade det här när jag googlar lite snabbt, och jag fattar inte men nog måste hon knipa med knäna för att rida så utan stigbyglar? Allt annat måste ju vara fysiskt omöjligt? Eller?
https://www.hippson.se/hippson-tv/inspireras-av-hoppryttaren-cornelia-rylens-sitstra.htm
 
Jag tycker ändå att rida utan stigbyglar har ett visst värde, både takt och styrkemässigt. Men det ska inte bli en knipa-övning.
Annars så skaffa en balansboll och börja träna? Även jonglera är bra för att få kolla på koordinationen på händer och att kunna gå omkring samtidigt...
Tränar du något utöver ridningen? Att bara göra ett par övningar vid sidan om kan göra rätt stor skillnad.
 
Jag tycker ändå att rida utan stigbyglar har ett visst värde, både takt och styrkemässigt. Men det ska inte bli en knipa-övning.
Annars så skaffa en balansboll och börja träna? Även jonglera är bra för att få kolla på koordinationen på händer och att kunna gå omkring samtidigt...
Tränar du något utöver ridningen? Att bara göra ett par övningar vid sidan om kan göra rätt stor skillnad.

Men att rida LÄTT utan stigbyglar? Hur?
För rida utan stigbyglar är ju bra, såklart, men just rida lätt fattar jag inte.

Jag tror inte mitt problem egentligen är dålig balans eller koordination på händerna, utan kasst skänkelläge/bristande styrka typ.
Jag tränar (tyvärr) inget utöver ridningen längre. Dansade en del förr men jag tror inte skänkeln var bättre då heller.
 
Men att rida LÄTT utan stigbyglar? Hur?
För rida utan stigbyglar är ju bra, såklart, men just rida lätt fattar jag inte.

Jag tror inte mitt problem egentligen är dålig balans eller koordination på händerna, utan kasst skänkelläge/bristande styrka typ.
Jag tränar (tyvärr) inget utöver ridningen längre. Dansade en del förr men jag tror inte skänkeln var bättre då heller.
Hitta takten och tänkt att du har tyngdpunkten och gångjärnet i knät är mitt bästa tips. Du ska hålla om med hela benet, men inte knipa.

Fast faktum är ju att åker skänkeln fram och tillbaka så påverkas balansen väldigt mycket.
Kan du bli linad och öva på sitsen?
Rida lätt i trav/ sitta ner och köra vindmölla med armarna. Rida lätt med armarna rakt utfrån kroppen. Rida lätt i galopp. Hoppa studs med armarna rakt ut.
Trava och klappa med höger hand på vänster sidan om halsen och vice versa utan att tappa hela sitsen och börja flaxa med benen.
 
Dom flesta försöker för mycket. Sitsen ska bara lämna sadeln 2-3 centimeter, driv som vanligt med underskänkeln, bukmuskulaturen ska jobba.
 
Träna avsuttet ska inte underskattas. Får du bättre bålstyrka blir du även stabilare i sadeln.
Pilates är en utmärkt träningsform för ryttare som tränar både styrka och balans.
 
Det är inte knäna i första hand som ska knipa, det är underbenen som ska krama om. Knät i sig ska inte knipa mer än att det ligger an naturligt och fortfarande är flexibelt.

Okej, nu har jag provat :D
För det första kan jag konstatera att om jag sitter och kramar om med underskänkeln hela tiden kommer lilla damen fara som skjuten ur en kanon. Sen kan jag även konstatera att ja, jag kommer upp-ner-upp-ner, men jag klämmer med delen precis under knät. Försöker jag släppa helt där så kommer jag inte upp. Magmusklerna kan ju inte lyfta mig rakt upp utan något att ta stöd från?

Jaja. Tur jag har en snäll häst som accepterar alla sitsövningar jag provar ute i skogen :D Men just den här vet jag inte om jag kommer göra annat än när min tränare är på det humöret :p
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 679
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag rider nu i min gamla Rössli som jag trivts väldigt bra i men på sistone upplever jag att min sits blivit sämre. Hästen är ung och...
Svar
14
· Visningar
2 541
Senast: mackan
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 669
Senast: jemeni
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp