Beach 2017 del II

Jag har undrat på en sak ett tag men inte riktigt vetat vart jag ska fråga. Om man räknar kalorier med t.ex Lifesum och loggar både mat och träning/motion där, ska man "äta upp" de kalorierna man förbränner genom träning eller ska man hålla sig till den mängden man räknat fram att man ska ligga på oavsett vad mycket man bränner genom träning? T.ex 1700 kalorier i mat trots att man kanske förbränner 500 genom träning och motion den dagen eller ska man i det fallet äta 2200 kalorier den dagen?

Man får prova sig fram. Många appar o dyl räknar lite väl optimistiskt på vad man förbränt på träning, så ska man äta upp de kalorierna kan det vara klokt att börja med hälften och se vad som händer.

Jag har aldrig kunnat ligga på underskott genom kost och sen skapa ytterligare underskott genom träning utan att bli både trött och sliten. Jag behöver äta upp åtminstone merparten av det jag förbränner på träning.
 
Man får prova sig fram. Många appar o dyl räknar lite väl optimistiskt på vad man förbränt på träning, så ska man äta upp de kalorierna kan det vara klokt att börja med hälften och se vad som händer.

Jag har aldrig kunnat ligga på underskott genom kost och sen skapa ytterligare underskott genom träning utan att bli både trött och sliten. Jag behöver äta upp åtminstone merparten av det jag förbränner på träning.

Jag använder ju pulsklocka så den borde vara mer pålitlig än t.ex runkeeper som jag upplever väl optimistisk som du säger.

Efter första barnet använde jag Lifesum och då åt jag upp kalorierna jag förbrände och gick ner i vikt. Enda träningen jag gjorde då var promenader och ridning. Nu har jag inte gjort det på samma sätt (även fast jag ätit mer än lifesum sagt vissa dagar) och står still i vikt trots att jag styrketränar 3 dagar i veckan och förbränner en del genom ridning och promenader flera dagar i veckan. Kanske behöver logga mer noga för att se lite vad som passar mig.

Som du säger så vill jag inte ligga för lågt på kosten eftersom jag rör på mig en del och måste orka med min vardag med allt vad det innebär.
 
@FengurLaugar: om du väljer att äta upp kalorierna eller inte beror väl mest på om/hur snabbt du vill gå ner i vikt och hur mycket muskelmassa du kan gå med på att riskera att förlora.
Ex. du har räknat ut att du vill ligga på 500 kcal underskott för att tappa i snitt 0,5 kg/vecka. Om du då dessutom motionerar och inte kompenserar ditt matintag efter detta kommer du ju gå ner snabbare i vikt eftersom det kommer bli ett större underskott. Du riskerar också att få sämre resultat av din styrketräning och förlora mer muskelmassa om du ligger på ett större underskott.
 
Låter som en kul pyramid @Tassetass! Och grattis till nytt pb :bump:

Är jag helt opepp @zassoo kan jag tycka det är ganska skönt att gå på nåt pass där någon säger åt mig vad jag ska göra :p men du brukar sällan gå på pass va?
Annars typ bänkpress är ganska tacksamt kan jag tycka om man är opepp pga inte jättejobbigt och ganska kul :) Kanske en bänkpress-pyramid inspirerad av Tassetass knäböjpass? :)
 
@Mineur @Trollunge Tack för tipsen! Jag funderade på att gå på pass men jag hann inte in till lunchpassen och hade inte lust att hänga kvar till 16 när nästa började.

Det blev marklyft :D Och vet ni, jag drog 100 kg!! :banana::bump::banana: Så skön känsla! Precis vad jag behövde idag, få känna mig stark!

Sen militärpress och lite chins innan jag slängde ihop en AMRAP, 5 minuter av: 5 kettlebellsvingar, 5 pikplanka på boll och 4 burpee boxjumps. Hann med tre varv. Pulshöjande avslutning för lite endorfiner :D
 
Jag var förresten på ett kort men intensivt crossfit-pass i morse. Normalt är de ju 1 h men de har ett tidigt pass som bara är 30 min så man ska hinna innan jobbet, vilket var det enda jag hann idag :)
3 varv av:
10 handstand push up
20 chins (på låda om man inte klarar utan)
400 m löpning

Kul :up: Avslutade med att köra 3 set med 5 chins i gummiband också :)

Har träningsvärk i trapsen idag, ovanligt :confused: tror det måste vara från frivändningarna igår morse, jobbade lite extra med att få till dragmomentet (efter marklyftet men innan vändningen) så träningsvärken känns lite som ett kvitto på att jag gjorde något rätt där :up: Hoppas det iaf ;)
 
Jag var förresten på ett kort men intensivt crossfit-pass i morse. Normalt är de ju 1 h men de har ett tidigt pass som bara är 30 min så man ska hinna innan jobbet, vilket var det enda jag hann idag :)
3 varv av:
10 handstand push up
20 chins (på låda om man inte klarar utan)
400 m löpning

Kul :up: Avslutade med att köra 3 set med 5 chins i gummiband också :)

Har träningsvärk i trapsen idag, ovanligt :confused: tror det måste vara från frivändningarna igår morse, jobbade lite extra med att få till dragmomentet (efter marklyftet men innan vändningen) så träningsvärken känns lite som ett kvitto på att jag gjorde något rätt där :up: Hoppas det iaf ;)

Superbra att det finns korta pass också! Kan du göra handstand push ups nu eller skalar du på något sätt? Tycker crossfit verkar jäkligt kul, tänker att jag ska testa någon gång när jag har tid och råd och möjlighet och när planeterna står rätt i förhållande till solen osv :laugh:
 
Superbra att det finns korta pass också! Kan du göra handstand push ups nu eller skalar du på något sätt? Tycker crossfit verkar jäkligt kul, tänker att jag ska testa någon gång när jag har tid och råd och möjlighet och när planeterna står rätt i förhållande till solen osv :laugh:

Skalar fortfarande! Fötterna på låda o stå som en trekant o så ner med huvudet på en kudde. Kan kanske filma nån gång som förklaring :D
 
Bra timme på gymmet imorse efter jobb! :D
Sen hem och hann sova ca 2h innan huset höll på att välta, trodde jag.. grannen renoverar tydligen badrummet och började bila vägg i vägg med där jag har min säng.. :cool: knackade på och frågade vad som händer, påpekade att det vore sjysst att informera om sånt här hädanefter så man vet vad som händer, då hade jag redan från början kunnat sova på annan adress! Han bad om ursäkt iaf.
Körde ut till pålle då jag var uppe i varv och iaf inte kunde sova i det oljudet, pålle fixar det mesta! :love:
Körde sen hem till pappa och fick sova knappt 4h, sen iväg till jobb..
Wohoo..
Imorn är det match! :D
 
Tränade på uteplatsen i kvällssolen igår :love:

Körde axellyft åt sidan och framåt i superset, bröstpress, triceps dips och armhävningar i superset, hantelrodd, variant av tassens magövning och avslutade med plankan.

Idag ska jag försöka få till backintervaller. Vet inte om jag vågar springa eftersom sätesmuskeln är lite ledsen fortfarande annars får jag pwa uppför och nerför. Har en brant, jobbig backe i skogen som jag brukar tvinga hästarna att klättra i :p
 
Jag har vinkat av min bror efter supertrevliga dagar med massor av god mat och skojiga äventyr. Tanken var att få till ett träningspass ikväll, men jag har känt mig lite konstig sedan i måndags (diffust illamående, hängig, lätt tryck över bröstet) så jag tänkte lyssna på kroppen och använda min enda lediga kväll denna veckan till att ligga på sofflocket och titta på TV :angel:

Det känns inte alls okej mentalt egentligen, särskilt inte med tanke på hur mycket fika och onyttig mat det blivit nu när vi haft besök, men jag försöker att fokusera på hur mycket träningsvärk jag har efter måndagens pass istället :p Och så vet jag ju att ett pass mer eller mindre inte spelar någon roll alls i det långa loppet!
 
Fullt ös medvetslös. Igår skrittade jag och ponny ut med lilleman och flickan plus mamma i en halvtimme efter jobbet. Idag har jag jobbat först åtta-halv ett på nya jobbet, sen två-halv sex i butiken (för att få ihop timmarna på nya jobbet den här veckan när torsdagen försvinner). Ikväll promenerade jag och ponny 35 minuter.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 927
· Visningar
61 450
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 930
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 907
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 336
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp