Beauceronen är fortfarande en ganska liten ras i Sverige så där finns inte så väldigt många uppfödare. @Åsa A kan säkert komma med tips i tråden!

Jag tror de flesta uppfödare är inriktade på hunden som Brukshund och säljer helst till köpare som vill träna och tävla bruks, men även rallylydnad, viltspår etc. Rasen har förbättrats avsevärt på senare år, mentalt inte minst, så där ligger ett ganska bra avelsarbete bakom det hela.

Är du intresserad av en Beauceron?
 
Beauceronen är fortfarande en ganska liten ras i Sverige så där finns inte så väldigt många uppfödare. @Åsa A kan säkert komma med tips i tråden!

Jag tror de flesta uppfödare är inriktade på hunden som Brukshund och säljer helst till köpare som vill träna och tävla bruks, men även rallylydnad, viltspår etc. Rasen har förbättrats avsevärt på senare år, mentalt inte minst, så där ligger ett ganska bra avelsarbete bakom det hela.

Är du intresserad av en Beauceron?

Jag håller med Lena, alla uppfödare vill nog att man jobbar med sin hund, inte tvunget tävlar men åtminstone tränar eftersom det är en brukshund. Och håller även med om att rasen förbättrats avservärt; jag började med rasen 2001 och sedan dess har det skett stora förändringar till det bättre.

På Beauceronklubbens hemsida finns ett bland annat ett rasregister med ganska mycket information, på hemsidan hittar du även tävlingsresultat, MH-statistik, röntgenresultat etc. från ganska många år och där kan man kanske få en hyfsat samlad bild av rasen och de olika uppfödarna.

Om du är intresserad av rasen - åk och hälsa på hos olika uppfödare, försök hitta personer i ditt närområde som har rasen (alltså "privatpersoner", inte uppfödare) och träffa så många beauceroner som du bara kan. Sen gäller (precis som för alla raser) att vara noggrann och kolla upp relevanta tester som görs inom rasen - i det här fallet MH, röntgen etc - på blivande föräldradjur.
 
Välkommen i rasen. Det finns inte så många uppfödare i Sverige så man kan få vänta lite på valp. Men det är ett jättebra råd att träffa många hundar från olika linjer för att bilda dig en uppfattning om vad som passar dig. Vi tre som svarat dig i tråden har hundar från olika uppfödare.

De uppfödare som är aktiva i Sverige nu föder upp med sikte på hundsporterna, någon är lite mer åt vallning.

På Svenska beauceronklubbens sida kan du läsa medlemstidningen online och där se lite statistik vad beauceronerna används till. Det går att beställa papperstidningen om du blir intresserad att läsa mer (finns ju inte så mycket skrivet om beauceronerna på svenska).

Om du vill skriva var i Sverige du finns kanske vi kan tipsa vidare om båssar vi känner nära dig eller om det är någon träff planerad.

Jag tror att både @Åsa A , @Lena Furberg och jag lätt pratar beauceron till öronen faller av på dig, så fråga allt du vill veta bara :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 622
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 198
Senast: Ajda
·
Övr. Katt Vet att det inte finns någon helt allergisäker ras så det behöver inte diskuteras. Däremot vill jag gärna höra om era åsikter och...
Svar
16
· Visningar
996
Senast: DarkInNight
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
14 731
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp