Bebyggd lantbruksenhet?

aprilmaj

Trådstartare
Jag letar vidare efter ett lantligt hus att köpa. Nu har jag fått nys om en bebyggd lantbruksenhet (typkod 120). Hur ska man tänka angående det? Törs man som okunnig ensamstående människa ens fundera på det när det handlar om 4 ha impediment?

Det finns ju inga inkomster i det, antar jag. Vad gör jag då? Och vad händer om jag skulle bli sjukskriven från mitt jobb eller arbetslös? Hur funkar det då?

Ska jag slå det ur hågen på en gång - eller? Någon som vet?
 
Alltså, bara för att det råkar vara en lantbruksfastighet så måste du ju inte bedriva någon näringsverksamhet. Då blir ju kostnaderna inte annnourlunda än om du köpt en vanlig villa på villatomt. Så jag förstår inte riktigt det eventuella problemet hur det är klassat.

Har du råd med hus alls om du blir sjukskriven eller arbetslös är väl den adekvata frågan.
 
Jag letar vidare efter ett lantligt hus att köpa. Nu har jag fått nys om en bebyggd lantbruksenhet (typkod 120). Hur ska man tänka angående det? Törs man som okunnig ensamstående människa ens fundera på det när det handlar om 4 ha impediment?

Vad för typ av fastighet du bor på spelar väl ingen roll? Du ska ju bara bo där. Om det är klassat som fritidshus eller villa eller jordbruksfastighet kvittar väl lika?
Förstår inte riktigt frågan...
 
Så länge du inte har någon inkomst på det tror jag inte det spelar någon roll. Jag arrenderar ut min mark och de första åren gick det bra att deklarera som vanligt men från i år räknas jag som enskild näringsidkare (får in 7000 kr/år i arrende) så skulle jag bli arbetslös får jag inte stämpla om jag har förstått det rätt.
 
Så länge du inte har någon inkomst på det tror jag inte det spelar någon roll. Jag arrenderar ut min mark och de första åren gick det bra att deklarera som vanligt men från i år räknas jag som enskild näringsidkare (får in 7000 kr/år i arrende) så skulle jag bli arbetslös får jag inte stämpla om jag har förstått det rätt.

Just det, det var det jag fick höra. Men också att det var något annat krångel om man blev sjukskriven. (Tror inte att det är någon större risk för varken det ena eller det andra, men man kan ju aldrig veta och jag vill vara förberedd på alla eventualiteter.)

Det var också någon om en gräns som gick vid just fyra hektar.

Tack för att du och ni andra tog er tid att svara! Tar tacksamt emot mer info om någon har.
 
Har du råd med hus alls om du blir sjukskriven eller arbetslös är väl den adekvata frågan.

Ja, det har jag - förutsatt att det inte är något annat som gäller än vid ett "vanligt" hus. Jag fick den uppfattningen att det var andra förutsättningar angående lantbruksfastighet, men jag kan ju som sagt ingenting om detta så jag kan mycket väl ha missförstått.

Även om det är skogsimpediment så ger det väl någon avkastning, även om usel?
 
Ja, det har jag - förutsatt att det inte är något annat som gäller än vid ett "vanligt" hus. Jag fick den uppfattningen att det var andra förutsättningar angående lantbruksfastighet, men jag kan ju som sagt ingenting om detta så jag kan mycket väl ha missförstått.

Även om det är skogsimpediment så ger det väl någon avkastning, även om usel?
Jag har haft lantbruksfastighet i drift och stämplat som arbetslös. inga bekymmer.

Det som är frågan är mer om det är en lantbruksrörelse du har. Har du inte det, och inte har verksamhet och redovisar moms etc. Ja, då är det som att bo i vilken villa som helst.
 
Jag har haft lantbruksfastighet i drift och stämplat som arbetslös. inga bekymmer.

Det som är frågan är mer om det är en lantbruksrörelse du har. Har du inte det, och inte har verksamhet och redovisar moms etc. Ja, då är det som att bo i vilken villa som helst.

Tack tanten för svar! :)

Jag tror alltså att reglerna angående detta ändrats hyfsat nyligen. MEN jag vet inte bombsäkert. Söker efter info hos Skatteverket m fl, men det är f-n så svårt när man inte ens har "grunderna". Därför slängde jag ut frågan här!
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 506
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag fortsatte fundera lite på det där med var känslan av osäkerhet över om jag är omtyckt eller ej kommer ifrån. Och det spann mig...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Under några år nu så är det en man som jag kommit i kontakt med genom arbetet och arbetskollegor på ett högst ytligt plan som har en...
2
Svar
33
· Visningar
6 154
Senast: nexxa
·
Relationer Anonymt nick. Min sambo har en nära släkting med sambo som medvetet, eller omedvetet gång på gång får mig att tända på alla...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 045
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vackraste hundrasen
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp