Bedömning A+A

Problematisk

Trådstartare
Någon enstaka gång har jag sett bedömning A+A i LD/90 cm, som alltid annars är CR/bed A.
Jag vet vad bedömningen innebär - men varför väljer man att ha den? Vad tillför omhoppningsfasen? Det är ju inte för att utse en vinnare (även om det förstås KAN bli bara en vinnare) och man behöver inte rida speciellt fort (för jag antar att maxtiden är ganska väl tilltagen även i fas 2?) så vad är poängen? Är det bara för att ge ryttare en chans att "rida omhoppning" på låg nivå? Är det vanligt att man hellre rider A+A än A/CR?

Kom på nu förresten, FÅR det ens vara någon annan bedömning i klasser upp till LD/90? "Riktig omhoppning" får det väl inte vara förrän i LC/100, eller är det ändrat?
 
Det ger möjlighet till att hoppa fler antal hinder, kanske 12-13 istället för 8-9.
Så typ en förberedelse inför lite högre klasser med "riktig" omhoppning? Alltså att träna på att hoppa fler hinder, eller är det vanligt att man försöker rida fort även i omhoppningen med bedömning A?

Och A är clear round. Så a+a är clear round gånger två i samma klass.
Njae, inte riktigt. A:Clear Round ger rosett till felfria ekipage. A är att lika antal fel är likaplacerade, dvs det kan vara flera ryttare som får förstaplacering på 4 fel om ingen är felfri :)
 
Så typ en förberedelse inför lite högre klasser med "riktig" omhoppning? Alltså att träna på att hoppa fler hinder, eller är det vanligt att man försöker rida fort även i omhoppningen med bedömning A?


Njae, inte riktigt. A:Clear Round ger rosett till felfria ekipage. A är att lika antal fel är likaplacerade, dvs det kan vara flera ryttare som får förstaplacering på 4 fel om ingen är felfri :)
Nja, det är inte tanken att rida det som omhoppning, utan det blir mer en längre bana, så tycker jag att det uppfattas i alla fall.

Jaja, i första bedömningen får du en clear round rosett och i andra får alla "vinnare" blågul. Men i mina ögon är det exakt samma sak. Kan räkna in avd b i exakt samma kategori. ;)

Allt är "träna för att tävla" typ.:)
 
Jaja, i första bedömningen får du en clear round rosett och i andra får alla "vinnare" blågul. Men i mina ögon är det exakt samma sak. Kan räkna in avd b i exakt samma kategori. ;)

Det är blågul rosett som gäller även i Clear Round-klasser. Enda klassen du kan välja ha annan färg på rosetten än de standardiserade (blågul,blå,gul,röd,grön och vit )är i avd B
 
Det är blågul rosett som gäller även i Clear Round-klasser. Enda klassen du kan välja ha annan färg på rosetten än de standardiserade (blågul,blå,gul,röd,grön och vit )är i avd B
Jag har nog fått vit någon gång, men det är nog klubbarna som gjort fel, flera år sen jag red någon sån klass, så har inte full koll :D
 
Det är blågul rosett som gäller även i Clear Round-klasser. Enda klassen du kan välja ha annan färg på rosetten än de standardiserade (blågul,blå,gul,röd,grön och vit )är i avd B

Stämmer det verkligen? Jag har ridit ett antal lokala klasser med bedömning A eller CR. Tror jag har fått blågul en gång (i bed. A), annars blåvita, lilavita, orangevita, grönvita, helvita... Har alla de klubbarna gjort fel då?
 
Stämmer det verkligen? Jag har ridit ett antal lokala klasser med bedömning A eller CR. Tror jag har fått blågul en gång (i bed. A), annars blåvita, lilavita, orangevita, grönvita, helvita... Har alla de klubbarna gjort fel då?

Japp, enligt TR ska en tävlande som hamnar på placering 1 (vilket alla felfria i första fasen i en A:Clear Round gör, kolla på en resultatlista) ha en blå/gul rosett

Troligvis har väl ÖD sett genom fingrarna, för de flesta (utom de som bestämmer vad som ska stå i TR tydligen) tycker det är en jättelöjlig regel.
Det urvattnar ju värdet på den blågula rosetten i mitt tyckte

-----
Moment 142 Prisrosetter
Prisrosetter ska delas ut till samtliga placerade och tillfaller hästens ägare och ska ha följande färger: 1:a pris: blå och gul, 2:a pris: blå, 3:e pris: gul, 4:e pris: röd, 5:e pris: grön, 6:e och följande pris: vit. I avdelning B kan särskilda rosetter delas ut.
-----
 
Här omkring lägger klubbarna de klasser som har bed. A som en avd. B. Det kan ju vara förklaringen till att det delas ut andra färger på rosetterna :)
 
Här omkring lägger klubbarna de klasser som har bed. A som en avd. B. Det kan ju vara förklaringen till att det delas ut andra färger på rosetterna :)

Fattar inte riktigt... Menar du att klassen bara består av avd B?
Annars är det väl så att vid bedömning A och CR behövs ingen avd B eftersom alla rider bara grunden?
Häromkring är det iallafall alltid så att om klassen har bed. A så finns bara avd. A. Både på ponny och storhäst :)
 
Fattar inte riktigt... Menar du att klassen bara består av avd B?
Annars är det väl så att vid bedömning A och CR behövs ingen avd B eftersom alla rider bara grunden?
Häromkring är det iallafall alltid så att om klassen har bed. A så finns bara avd. A. Både på ponny och storhäst :)

Ja precis, klassen består bara av avb B.
Brukar te.x vara att det är en 80- och en 90-klass som har bed. A och dom är avd. B. Därefter är det högre klassen (typ 100 och 110 också om det är lokalt) som har både avb. A och B.
Kan vara samma på regionl nivå där det finns 100 och 110 cm med enbart bed A som är i avd. B, därefter 120 och 130 cm med både avd. A och B.
 
Ja precis, klassen består bara av avb B.
Brukar te.x vara att det är en 80- och en 90-klass som har bed. A och dom är avd. B. Därefter är det högre klassen (typ 100 och 110 också om det är lokalt) som har både avb. A och B.
Kan vara samma på regionl nivå där det finns 100 och 110 cm med enbart bed A som är i avd. B, därefter 120 och 130 cm med både avd. A och B.
Kollade mom 304 och jag förstår hur man tolkat reglerna, men jag tror inte det är så Hoppkommitten riktigt tänkt sig :p
§1.1 och §1.2.3 i Mom 304 motsäger sig själva ganska rejält :rofl:
Men det är inte första gången som olika punkter och moment i TR gör så. Ibland funderar jag på om de öht korrekturläser sina texter :cool:
 
Kollade mom 304 och jag förstår hur man tolkat reglerna, men jag tror inte det är så Hoppkommitten riktigt tänkt sig :p
§1.1 och §1.2.3 i Mom 304 motsäger sig själva ganska rejält :rofl:
Men det är inte första gången som olika punkter och moment i TR gör så. Ibland funderar jag på om de öht korrekturläser sina texter :cool:

Det är nog ingen risk att det någonsin hänt. :cool:
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag ska hopptävla på Söndag och ska då hoppa bedömning A plus. Vad jag har förstått så ger varje övervunnit hinder poäng istället...
Svar
2
· Visningar
1 642
Senast: Bella37
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 178
Senast: Ewelina02
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 659
Senast: jemeni
·
Hoppning Hejhej! Ska ut på min första tävling nu! LD+ och LC. behöver hjälp med bedömningarna! Lätt D+Två faser 382.4.6 (A+A:0) med totalfel...
Svar
2
· Visningar
857
Senast: nattrexx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp