Bedömning A, Pris?

M

mjauen

Om det är bedömning A i en klass på lokal tävling, 80cm D-ponny. Hur blir det med priset då? Om det är några felfria blir de 1:a allihop och får en första prisrosett? Men hur blir det med de andra som som ex har ngt tidsfel och kommer efter de första placerade?
Tacksam för svar:laugh:
 
Sv: Bedömning A, Pris?

på LD så är det clear round och då om man rider felfritt får man rosett, tror inte det är placering, men är de det så går man efter först alla felfria och sen på tiden :)
 
Sv: Bedömning A, Pris?

I bedömning A så beräknas antalet placerade på samma sätt som i t ex bedömning A:0. Är det t ex 40 startande så blir det 10 placerade. De ekipagen med lägst antal fel blir 1:a placerade. Om det då är 4 st som har 0 fel så blir alla dessa delad 1:a. Om det sedan är någon som kanske har 1 tidsfel så blir den 5:e placerad osv. Hänger du med?
 
Sv: Bedömning A, Pris?

Clearround är en annan typ av bedömning än bedömning A men båda dessa kan användas på LD-nivå.
 
Sv: Bedömning A, Pris?

I bedömning A så beräknas antalet placerade på samma sätt som i t ex bedömning A:0. Är det t ex 40 startande så blir det 10 placerade. De ekipagen med lägst antal fel blir 1:a placerade. Om det då är 4 st som har 0 fel så blir alla dessa delad 1:a. Om det sedan är någon som kanske har 1 tidsfel så blir den 5:e placerad osv. Hänger du med?

Ja, då förstår jag:laugh:
 
Sv: Bedömning A, Pris?

Fast det märkliga är att här i länet iaf, tolkar folk bedömning A som clearround, alla felfria får rosett, dvs lilavit unghästrosett eller nån sån färg. Inte placeringsrosetter.
 
Sv: Bedömning A, Pris?

så har det varit på alla tävlingar jag varit, från lokal till nationell. Avd B har ju bedömning A, då har de felfria blivit placerade etta o fått en vanlig tvåfärgad CR rosett ev en enfägad i ngn käck färg.
 
Sv: Bedömning A, Pris?

*kl*

Hur räknas poäng "ranking poäng" (de som syns på blup) om man rider äldre häst i avd b.
 
Sv: Bedömning A, Pris?

Fast det märkliga är att här i länet iaf, tolkar folk bedömning A som clearround, alla felfria får rosett, dvs lilavit unghästrosett eller nån sån färg. Inte placeringsrosetter.

Jag tror att det beror på okunskap helt enkelt.

I TR står följande när det gäller häst:
"I klass 0,90 och lägre ska bedömningen vara A, clear round eller bed A/A i hoppning i två faser."

Om bedömning A och clear round hade varit exakt samma sak så hade man inte skrivit på detta sättet.
 
Sv: Bedömning A, Pris?

Bed:A innebär att alla felfria eller om det inte finns felfria de med samma antal minsta fel blir 1: med blå/gul rosett. Om antalet 1:a placerade inte täcker antalet startande dvs var fjärde skall bli placerad. 100 startande 25 placerade. Låt oss anta att 10 är felfria, dessa tio skall ha blå/gul rosett. Klassen skall ha 25 placerade alltså återstår 15 rosetter att dela ut. 5 st har 4 fel, de får blå rosett, 20 har 8 fel, de skall då ha gul rosett allihop.
 
Sv: Bedömning A, Pris?

Det stämmer däremot inte.
De första tio får visserligen blå/gulrosett. Men de nästa fem får delad elfte plats och vit rosett. Nästa 20 hamnar på delad 16.de plats och även de vit rosett :p
 
Sv: Bedömning A, Pris?

Det stämmer däremot inte.
De första tio får visserligen blå/gulrosett. Men de nästa fem får delad elfte plats och vit rosett. Nästa 20 hamnar på delad 16.de plats och även de vit rosett :p

Så då får man alltid en rosett, oavsett hur det går?
Hämtar man rosetten i sekritariatet?;)
 
Sv: Bedömning A, Pris?

Nej, det är bara de som blir placerade som får pris. Läs maps och FadeAways svar en gång till. :)
/Lady_S
 
Sv: Bedömning A, Pris?

I bedömning A så beräknas antalet placerade på samma sätt som i t ex bedömning A:0. Är det t ex 40 startande så blir det 10 placerade. De ekipagen med lägst antal fel blir 1:a placerade. Om det då är 4 st som har 0 fel så blir alla dessa delad 1:a. Om det sedan är någon som kanske har 1 tidsfel så blir den 5:e placerad osv. Hänger du med?

Väcker upp en gammal tråd, för jag blir verkligen inte klok på en sak.

Placeringarna sker utifrån antalet starter, men om antalet starter genererar - säg 9 placerade, men antalet fefria rundor uppgår till 13 stycken. Då är det ändå korrekt att frångå det ursprungliga placeringsantalet och tilldela alla förstaplaceringen?
 
Väcker upp en gammal tråd, för jag blir verkligen inte klok på en sak.

Placeringarna sker utifrån antalet starter, men om antalet starter genererar - säg 9 placerade, men antalet fefria rundor uppgår till 13 stycken. Då är det ändå korrekt att frångå det ursprungliga placeringsantalet och tilldela alla förstaplaceringen?
Ja. Alla med samma antal fel räknas som likaplacerade, så alla 13 blir då placerade som etta. Precis som det kan bli "fler" placerade i andra bedömningar om den sista placeringen blir delad mellan flera ryttare (kanske inte så vanligt i hoppning iofs).
 
Väcker upp en gammal tråd, för jag blir verkligen inte klok på en sak.

Placeringarna sker utifrån antalet starter, men om antalet starter genererar - säg 9 placerade, men antalet fefria rundor uppgår till 13 stycken. Då är det ändå korrekt att frångå det ursprungliga placeringsantalet och tilldela alla förstaplaceringen?

Ja, som redan sagts så stämmer det alldeles utmärkt.

Om vi skruvar lite i ditt exempel ovan och säger att det bara var 8 st som var felfria och att det var 20 st som hade 4 fel så kommer alla 12 med 4 fel bli likaplacerade 9: or eftersom man inte har någon tid som särskiljer. Solklart va? :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 078
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 230
Tävling Ska hopptävla för första gången påriktigt snart och jag har lite frågor och funderingar. Min start är ca kl 09.00, det är första...
Svar
2
· Visningar
751
Senast: cewe
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 749
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp