Bedömningssystemet

Silkisif

Trådstartare
Hej! Jag behöver lite hjälp här.. Har blivit väldigt intresserad av en ny ras med "vanligt" bedömningssystem. Rasen är utrotningshotad eller väldigt nära.

Nu har jag hittat ett sto som är bedömd med enbart sjuor. Var innebär det? Jag har förstått att det inte är super men är det dåligt? Den här hästen har också "okänt blod" så jag tänker att med litet urval blir den värdefull. Samtidigt är inte en dålig häst värdefull, oavsett hur nytt blod den har.
 
En sjua ser jag som godkänt/bra. Beroende på domare, dagsform och visare skulle det kunna vara både en sexa och en åtta, framförallt om det gäller gångarter... Men det är ju en individ som är bedömd som rastypiskt korrekt. Om det är en avelsvärdering och inte utställning som hästen blivit bedömd på hade jag inte tvekat att avla på ett sto med genomgående sjuor om jag tyckte det fanns ytterligare kvalitéer som bidrog till ett avelsvärde. Tex stammen.
 
En sjua ser jag som godkänt/bra. Beroende på domare, dagsform och visare skulle det kunna vara både en sexa och en åtta, framförallt om det gäller gångarter... Men det är ju en individ som är bedömd som rastypiskt korrekt. Om det är en avelsvärdering och inte utställning som hästen blivit bedömd på hade jag inte tvekat att avla på ett sto med genomgående sjuor om jag tyckte det fanns ytterligare kvalitéer som bidrog till ett avelsvärde. Tex stammen.

Tusen tack för ditt svar!
Vad går skalan mellan? 5-10?

Jag visste inte att det var skillnad på utställning och avelsvisning (det står riksutställning/breed show).. Suck! Vad är skillnaden? :)
Mycket nytt är det :nailbiting:
 
Tusen tack för ditt svar!
Vad går skalan mellan? 5-10?

Jag visste inte att det var skillnad på utställning och avelsvisning (det står riksutställning/breed show).. Suck! Vad är skillnaden? :)
Mycket nytt är det :nailbiting:

Om det är det "gamla vanliga" svenska bedömningssystemet så är det en 50-poängsskala och fem bedömningsgrupper; typ, huvud/hals, extremiteter, skritt och trav.
På en utställning är det hästen som är snyggast för dagen som vinner, på en avelsvärdering är det inga placeringar på det viset. På den senare kan alla få samma poäng, de värderas individuellt utefter sitt avelsvärde. Här kan man också ta stam och prestationer med i beräkningen, tex.
Om din ras har en avelsförening i Sverige som är godkänd av Jordbruksverket så har den ett sto/hingstreglemente där du kan läsa allt sådant.

Edit: skalan går från 1-10. Min personliga uppfattning är att den övre halvan är mest använd, det är sällan man ser siffror under 5.
 
Just det, riksutställning/breed show. Det kan vara antingen avelsvärdering eller utställning, ofta är det bägge delar. På det viset kan även hästar som inte är berättigade för avelsvärdering, tex pga för ung ålder eller för att de är kastrerade, vara med och visas.
 
Om det är det "gamla vanliga" svenska bedömningssystemet så är det en 50-poängsskala och fem bedömningsgrupper; typ, huvud/hals, extremiteter, skritt och trav.
På en utställning är det hästen som är snyggast för dagen som vinner, på en avelsvärdering är det inga placeringar på det viset. På den senare kan alla få samma poäng, de värderas individuellt utefter sitt avelsvärde. Här kan man också ta stam och prestationer med i beräkningen, tex.
Om din ras har en avelsförening i Sverige som är godkänd av Jordbruksverket så har den ett sto/hingstreglemente där du kan läsa allt sådant.

Edit: skalan går från 1-10. Min personliga uppfattning är att den övre halvan är mest använd, det är sällan man ser siffror under 5.

Jag läser storeglementet men jag tycker inte jag blir nå klokare. Allmän info om vilka som får delta, sen avelsvärden och avkommeprövning. Jag hittar ingen beskrivning av vad som bedöms eller hur, vad som krävs för vilken poäng. Ska inte det stå där?
 
Tusen tack för ditt svar!
Vad går skalan mellan? 5-10?

Jag visste inte att det var skillnad på utställning och avelsvisning (det står riksutställning/breed show).. Suck! Vad är skillnaden? :)
Mycket nytt är det :nailbiting:
Skalan går mellan 0-10, men medel är 7 hur märkligt det än kan låta.
(fick en lektion om bakgrunden till detta av en domare i höstas, det har historiska orsaker)
Lättare är kanske att förstå om man översätter det till totalsumma.
under 30 p räknas som "kasserad"
30-34 p är klass 3
35-37 p är klass 2
38 p och mer är klass 1
Sen går det en lite magisk gräns vid 40p, som ger avelsdiplom till 3-åriga ston och guld på utställning.

På utställning bedöms dagsformen och i viss mån hur hästen står sig i konkurrensen mot övriga den tävlar mot. Utställningen är en skönhetstävling.
Vid avelsvärdering ska domaren kunna se igenom dagsformen för att göra en uppskattning av avelsvärdet. Där kan härstamning vägas in också.

Sen, om det är en ras med väldig få individer, så är den genetiska spridningen minst lika viktig som avelsmaterialets egen kvalité.
Jag vet inte vilken ras du syftar på här, men man kan jämföra med gotlandsrussen där jag har diskuterat frågan med initierade. De är inte direkt utrotningshotade, men det som är viktigt att komma ihåg är att man har den genpool som finns idag, det finns inga russ någon annanstans i världen som man skulle kunna hämta in nya friska russgener från, utan man har det man har.
Så för rasens fortlevnads skull finns det ett värde i att använda ston med lite ovanligare blodslinjer i avel, även om stona själva inte är några toppindivider.
Ju fler blodslinjer som dör ut, desto smalare blir genpoolen och risken för inavelsproblem ökar...
 
Skalan går mellan 0-10, men medel är 7 hur märkligt det än kan låta.
(fick en lektion om bakgrunden till detta av en domare i höstas, det har historiska orsaker)
Lättare är kanske att förstå om man översätter det till totalsumma.
under 30 p räknas som "kasserad"
30-34 p är klass 3
35-37 p är klass 2
38 p och mer är klass 1
Sen går det en lite magisk gräns vid 40p, som ger avelsdiplom till 3-åriga ston och guld på utställning.

På utställning bedöms dagsformen och i viss mån hur hästen står sig i konkurrensen mot övriga den tävlar mot. Utställningen är en skönhetstävling.
Vid avelsvärdering ska domaren kunna se igenom dagsformen för att göra en uppskattning av avelsvärdet. Där kan härstamning vägas in också.

Sen, om det är en ras med väldig få individer, så är den genetiska spridningen minst lika viktig som avelsmaterialets egen kvalité.
Jag vet inte vilken ras du syftar på här, men man kan jämföra med gotlandsrussen där jag har diskuterat frågan med initierade. De är inte direkt utrotningshotade, men det som är viktigt att komma ihåg är att man har den genpool som finns idag, det finns inga russ någon annanstans i världen som man skulle kunna hämta in nya friska russgener från, utan man har det man har.
Så för rasens fortlevnads skull finns det ett värde i att använda ston med lite ovanligare blodslinjer i avel, även om stona själva inte är några toppindivider.
Ju fler blodslinjer som dör ut, desto smalare blir genpoolen och risken för inavelsproblem ökar...
Tack för ditt väldigt utförliga svar!! :)

Rasen är kaspisk häst. De har en genpool som är "äkta", dvs hästarna som upptäcktes av återupptäckaren av rasen. Hon började med ett tjugotal hästar och alla nya rena hästar härstammar från dessa. Eftersom rasen funnits i mer än tvåtusen år (och förmodligen avlat vidare på och korsats in/ut) har jag personligen svårt att se hur man definierar dessa som rena men inga andra med så liten genbas.
Förbundet i Sverige godkänner hästar som uppfyller en godkänd bedömning om jag förstått rätt. Mot vissas vilja då, såklart.

Jag måste själv bestämma mig för var jag står i frågan.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 328
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 891
Senast: Stereo
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 699
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp