Bedrägeriförsök vid begagnat köp från privatperson

Råkade ut för något liknande för en tid sedan. Köpte hästprylar via fb som säljaren sa sig ha skickat, men som aldrig kom. Vartefter tiden gick så hittade jag flera inlägg där folk efterlyste prylar som de köpt av denna person men som de aldrig fått. Jag la ut en varning på fb för denna person, då det som sagt inte bara var jag som inte fått mina saker, och då hotade man med att anmäla mig för förtal!
Efter många turer, där jag bla kontaktade säljarens mamma (säljaren var 16 år) så fick jag till slut tillbaka mina pengar. Jag frågade också mamman vad hon hade för koll på sitt barn, och påvisade de andra som också blivit "blåsta", men jag fick bara en massa ursäkter till svar... Fick en känsla av att mamman liksom var med på ett hörn, eftersom hon försvarade sin dotter med näbbar och klor.
 
Råkade ut för något liknande för en tid sedan. Köpte hästprylar via fb som säljaren sa sig ha skickat, men som aldrig kom. Vartefter tiden gick så hittade jag flera inlägg där folk efterlyste prylar som de köpt av denna person men som de aldrig fått. Jag la ut en varning på fb för denna person, då det som sagt inte bara var jag som inte fått mina saker, och då hotade man med att anmäla mig för förtal!
Efter många turer, där jag bla kontaktade säljarens mamma (säljaren var 16 år) så fick jag till slut tillbaka mina pengar. Jag frågade också mamman vad hon hade för koll på sitt barn, och påvisade de andra som också blivit "blåsta", men jag fick bara en massa ursäkter till svar... Fick en känsla av att mamman liksom var med på ett hörn, eftersom hon försvarade sin dotter med näbbar och klor.
Jag tror det är ganska vanligt att föräldrar försvarar sina ungar utåt även om de tar ett snack mellan fyra ögon med dem om saken. Att kritisera deras ungar är att kritisera dem som föräldrar. :meh:
 
Jag tror det är ganska vanligt att föräldrar försvarar sina ungar utåt även om de tar ett snack mellan fyra ögon med dem om saken. Att kritisera deras ungar är att kritisera dem som föräldrar. :meh:
Alldeles rätt. Vissa kan inte ta klagomål på deras barn. Men i detta fall var också mamman en mycket aktiv säljare av div hästprylar... Hon kan ju rimligen inte ha missat hur mycket grejor som dottern "sålde" - då det var till mammans swish som man betalade...
 
Råkade ut för något liknande för en tid sedan. Köpte hästprylar via fb som säljaren sa sig ha skickat, men som aldrig kom. Vartefter tiden gick så hittade jag flera inlägg där folk efterlyste prylar som de köpt av denna person men som de aldrig fått. Jag la ut en varning på fb för denna person, då det som sagt inte bara var jag som inte fått mina saker, och då hotade man med att anmäla mig för förtal!
Efter många turer, där jag bla kontaktade säljarens mamma (säljaren var 16 år) så fick jag till slut tillbaka mina pengar. Jag frågade också mamman vad hon hade för koll på sitt barn, och påvisade de andra som också blivit "blåsta", men jag fick bara en massa ursäkter till svar... Fick en känsla av att mamman liksom var med på ett hörn, eftersom hon försvarade sin dotter med näbbar och klor.

Tyvärr är det så att man inte får skrika mördare efter en dömd mördare i princip, det är förtal.
 
Köpte i helgen ett par veredusskydd begagnade från en tjej på en salusida. Skydden skulle gå på 400 kr, plus spårbar frakt 53 kr. Eftersom det är en mindre summa så valde jag att förskottsbetala och hon skulle återkoppla med frakt/spårningsnummer och/eller inlämningskvittens dagen efter då varan är skickad. Dagen efter skickar hon mail och säger att varan är skickad och bifogar ett foto på en bildskärm med en fraktsedel (en sån man köper via postnords "skicka lätt").

Jag påtalar att jag vill ha fraktnummer/kvittens då fraktsedeln på något sätt inte bekräftar att paketet är inlämnat. Det blir tyst och jag väljer då att skicka sms till hennes nummer eftersom jag har telefonnummer i och med att jag swishat. Får omgående svar "har du inte fått mail från posten?", "har du kollat skräpmailen?" och till slut "mailar dig i eftermiddag". Dagen och eftermiddagen går och det blir kväll och jag drar iväg ett sms och påminner samt ett mail. Inget svar på något av dem. I morse skickar jag ytterligare ett sms och snokar rätt på diverse uppgifter och lägger till henne på FB. Jag förmodar att hon blir lite skrämd och börjar åter igen att svara. Hon säger att hon inte fått något kvitto på posten och ger mig ett fraktnummer som ej är spårbart (existerar ej) och när jag säger det skyller hon på posten och ska genast ringa dit. Jag svarar krasst att "var god swisha tillbaka pengarna så jag slipper ta till ytterligare åtgärder". Pengarna kommer som ett skott. Och jag skriver till henne "Ja, det lär i alla fall inte bli ett problem att skydden dyker upp här eftersom du aldrig skickat dem, eller hur?".

Nu till frågan, jag är inte riktigt beredd att låta detta passera (och jo jag vet att man får skylla sig själv när man förskottsbetalar osv. Men det är dock är ett bedrägeriförsök). Hur går man vidare för att ge henne en riktig tankeställare? Ser dessutom att hon är medlem på diverse begagnatsäljes sidor på FB och man vill inte att någon annan ska bli utsatt. Jag överväger att skicka ett sms till hennes mor som försäljarens nummer står skrivet på (mamman har två nummer efter lite efterforskningar och dottern/försäljaren använder det ena). Det kan ju vara rätt relevant för henne att veta att dottern lurar folk och använder ett nummer skrivit i mammans namn.

Du fick tillbaka dina pengar, släpp det? :)

Det enda du kan göra är att hänga ut henne i diverse säljgrupper :)
 
Varit med om liknande. Skulle köpa ett par Sprenger Bow Balance på Hästnet. Orkade inte åka in till Stockholm och hämta utan hon skulle skicka, för samma pris. Jag swishade i förväg.

Hon mailade när hon "skickat" dem, men ej spårbart antar jag då jag ej fick nummer. Efter några dagar frågade jag vad som hände. Hon skulle prata med ombudet... Hon förhalade och förhalade... Till sist sa jag att hon antingen får visa ett bevis på att hon faktiskt har skickat(men fick inget såklart) eller skicka tillbaka pengarna. Hon var hela tiden väldigt hjälpsam. Men hennes telefon hade gått sönder så hon kunde inte swisha förrän "imorgon", ville jag det eller banköverföring nu? Banköverföring sade jag. Hon skickade en skärmdump på överföring. Blev jag förvånad att den inte kom fram? (På min bank kan jag ej ta tillbaka, men hon kunde visst). Då säger jag att jag får fundera på hur jag går vidare med detta. Då plötsligt kom det en swishbetalning...
Och nej inga stigbyglar dök upp sen. B-)
 
Nu påstår denna säljaren plötsligt att hon inte hunnit till posten. Samtidigt som hon i ett tidigare sms skriver att hon skickat dem och att det är posten som tydligen har strulat till det. Och nu är det jag som är boven i det hela tydligen, men det blir väl lätt så när personen i fråga känner att det brinner i knutarna. Hon ska även anmäla mig, vilket jag hälsa henne att hon är så välkommen att göra det och önskade henne en trevlig helg.

Jag ser det hela som avslutat. Uppenbart att hon känner att det hela blev lite för obekvämt och med lite tur gör hon inte om saken med någon annan som offer.
 
Hahaha! Nä, det skulle man kunna tro. Nä, jag valde Lingon för att det har inte med mig att göra överhuvudtaget någon annanstans. Jag tycker inte ens om lingonsylt. Men jag var ju tvungen att heta något här och lingon dök upp i huvudet av nån anledning, haha!
 
Hahaha! Nä, det skulle man kunna tro. Nä, jag valde Lingon för att det har inte med mig att göra överhuvudtaget någon annanstans. Jag tycker inte ens om lingonsylt. Men jag var ju tvungen att heta något här och lingon dök upp i huvudet av nån anledning, haha!

Haha. I see! (Paranoid efter hela den här valsen) :p
 
Nu påstår denna säljaren plötsligt att hon inte hunnit till posten. Samtidigt som hon i ett tidigare sms skriver att hon skickat dem och att det är posten som tydligen har strulat till det. Och nu är det jag som är boven i det hela tydligen, men det blir väl lätt så när personen i fråga känner att det brinner i knutarna. Hon ska även anmäla mig, vilket jag hälsa henne att hon är så välkommen att göra det och önskade henne en trevlig helg.

Jag ser det hela som avslutat. Uppenbart att hon känner att det hela blev lite för obekvämt och med lite tur gör hon inte om saken med någon annan som offer.

Det är en typ av människa som försvarar sitt bedrägliga beteende med att det "lika gärna kunde varit så". De ljuger, även för sig själva. Mytomaner. Och i sin egen lilla värld är hon ett offer för alla elaka omständigheter och människor. Vi fattar bara inte att det är synd om dem/henne. För även om det inte är så JUST NU, så kunde det ha varit så, och det vet vi ju faktiskt inget om. Otroligt frustrerande att diskutera med den här typen av rövgökar.

Vill man driva lite med personen går det ju att skicka tillbaka meddelandet från tidigare med kommentaren "men du sa ju att du hade skickat?" och vara lite besvärlig. Om man orkar.
 
Jag vill bara inflika att just bedrägeri inte är en särskild lätt grej att få folk åtalade för. Poliser jag talat med säger att det ibland är en väldig gråzon i vad som räknas som bedrägeri (allmänt åtal) och vad som räknas som avtalsbrott (civilrättsligt).

Beror nog lite på. Skulle köpa en sadel från en person. Sadeln dök aldrig upp och inga pengar återbetalades. Klantigt, jo.

Jag polisanmälde och vi gick till rättegång där hon förlorade. Mitt åtal gjorde att två andra personer också fick sitt fall prövat. Domen blev samhällstjänst. Därefter har samma person dömts för ytterligare bedrägeri och har nu, som jag förstått det fått fängelsestraff eftersom det är ett fortsatt beteende.
 
Jag och cirka femton andra anmälde en person för bedrägeri en gång. Utredning nedlagd, brott kan ej styrkas.

Då fanns skärmdumpar, inbetalningar osv som bevis. Hen använde sin mammas uppgifter. Stackars mamman svarade förtvivlat att det inte var första gången men hon inte hade en aning om var vuxna dottern fanns eller hur man fick tag i henne.

Det här var innan facebookgrupper osv, så personen blev avstängd från Tradera och det var det. 5-6 år senare såg jag en varning på FB så hon häll fortfarande på/höll på igen.

Så jag skulle inte anmäla det där. Det ÄR ett bedrägeriförsök men det kommer inte gå att bevisa. Tyvärr.
 

Liknande trådar

Äldre Jag beställde en vara från ett nära land (nästan 2 veckor före jag behövde den) och den skickades som vanligt brev då den är så liten...
Svar
16
· Visningar
2 436
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp