Begränsad fri tillgång, äter de för mycket?

jis

Trådstartare
Hej!
Mina hästar går i lösdrift med begränsad fri tillgång (smhn). Det är en d-ponny och ett kallblod.
De har gått här i drygt en vecka.

De äter tillsammans ca 25kg torrt hö/dygn.

Är det normalt eller för mycket?
Hästarna rids (promenadrids) 3-4 ggr/vecka.

Jag får nämligen så mycket kommentarer om att jag måste sluta med fri tillgång för att två hästar borde inte äta så mycket.
Men jag tycker inte att det är så himla mycket.
 
Hej!
Mina hästar går i lösdrift med begränsad fri tillgång (smhn). Det är en d-ponny och ett kallblod.
De har gått här i drygt en vecka.

De äter tillsammans ca 25kg torrt hö/dygn.

Är det normalt eller för mycket?
Hästarna rids (promenadrids) 3-4 ggr/vecka.

Jag får nämligen så mycket kommentarer om att jag måste sluta med fri tillgång för att två hästar borde inte äta så mycket.
Men jag tycker inte att det är så himla mycket.

Man kan ju inte bara se till hur mycket i kg dina hästar får, utan vad de har för behov egentligen och hur det möts med givan de får. Är de feta? Fina i hull? Smala? En analys på höet är ju grunden för att veta hur deras behov ser ut med det höet. Att bara påstå att 25kg/2 hästar är mycket låter väldigt godtyckligt.
 
Min ena d-ponny var i perfekt hull på 12 kg hö, när den andra d-ponnyn var tjock på 8 kg av samma hö.

Så som sagts - hur är hullet. Tål de att äta 25 kg per dygn utan att bli tjocka är det ju perfekt. Blir de tjocka är det för mycket.
 
Frågan är väl hur de är i hullet?
Den ena är normal i hullet, den andra överviktig.
Men eftersom de bäst gått här i drygt en vecka så har det ju inte hunnit ändras pga höet ännu. Den tjocka har gått på alldeles för kraftigt bete hela sommaren.
 
Senast ändrad:
Den ena är normal i hullet, den andra överviktig.
Men eftersom de bäst gått här i drygt en vecka så har det ju inte hunnit ändras pga hört ännu. Den tjocka har gått på alldeles för kraftigt bete hela sommaren.

Risken är den tjocka överäter även av höet. Jag skulle separera eller stalla in 12 h/dygn ett tag, eller 24 om di kan - och mäta vad respektive häst äter. Sen kolla hur mycket den tjocka får i sig av det. (Dvs ta antal kilo gånger analysvärden). Och stämma av mot tabellbehov. Ligger det högt över skulle jag försöka hitta en annan lösning så den tjocka får i sig mindre hö.
 
Vad hade de för fodervanor innan betet då? Det går ju inte att säga någonting efter bara en vecka med det nya, men det låter ju som att i alla fall den tjocka behöver betydligt mer motion i dagsläget för att komma tillbaka till normalt hull.
 
De fick foder portionerat och är alltså inte vana vid fri tillgång. Mängd vet jag inte då jag inte ägde dem då.

Den tjocka behöver motioneras, ja. Men hon har inte varit igång på väldigt länge så hon skrittas samt travas lite än bara.
 
De fick foder portionerat och är alltså inte vana vid fri tillgång. Mängd vet jag inte då jag inte ägde dem då.

Den tjocka behöver motioneras, ja. Men hon har inte varit igång på väldigt länge så hon skrittas samt travas lite än bara.

Måste du ge fri tillgång nu? Tänker att det är bättre portionera nu och banta den tjocka så mycket det går. Sen när smalare och igång prova fritt igen.

Jag har en tjockis ur kondition här. Gått på fritt i SMHN innan, samt bete. Här lite bete och lite silage. Men uppenbart för mycket då hon inte gått ner nämnvärt. Och kan inte direkt motionera bort det heller då hon är för tung för att öka träning direkt mycket (vi gör samma som er, skritt och lite trav. Hon är aktiv i hagen med)

Så nu stryper jag maten. Trodde att "mindre än fritt" skulle räcka - men det är ändå för mycket just nu. Så här och nu skita i vad jag vill och tycker, skillnad mot innan osv. Utan strypa maten tills vikten dalar. Sen när smalare och mer igång öka mat. Och i vinter kanske kan gå på nästan fritt. Men inte nu. Inte alls nu.
 
Nej, självklart måste jag inte det. Men om det går så vill jag ju.
Det är därför jag frågar om det är mycket de äter.
 
Mina två d-ponnyer äter tillsammans 18kg, på fri tillgång skulle de lätt dra i sig mer. 25 kg är inte mycket i sig, men som de andra skriver kan det ju vara FÖR mycket ändå beroende på värden/behov
 
Det är helt omöjligt att säga utan en analys av grovfodret.

Min nuvarande häst är D-ponny (fjordvalack), och överviktig (inkl späcknacke). För honom har jag nu strypt maten så mycket som det går: han får 6kg hö (vilket, med de värden jag har på höet, blir minimumgränsen för att han ska få i sig tillräckligt med torrsubstans/dygn), lite potatisprotein (för att precis fylla upp proteinbehovet), mineralfoder (anpassat till foderstaten i övrigt). Ändå kryper MJ snäppet över hans underhållsbehov. (Bete har han inte gått på i år, mer än någon vecka i början av säsongen, utan han har bara fått hö och gått i en så gott som helt gräsfri hage.) Hästen i fråga har varit skadad och gått på halvfart/lätt motion så gott som hela 2014 - är nu under igångsättning och skrittas enbart. För honom skulle drygt 12kg hö (med de värden som detta hö har) vara på tok för mycket. Men hade MJ varit hälften, i mitt hö, då hade det kanske varit lagom med sisådär 10kg hö/dygn för honom...
Flera av D-ponnyerna på ridskolan åt upp emot 12-13kg grovfoder per dygn. De reds ju dock rätt mycket mer än promenadridning, men de som gick mycket med nybörjargrupperna etc motionerade ju snarare mycket än hårt. De fick ju också en hel del godis av stallets besökare etc..

Något jag märkte den första vintern i nuvarande stallet (då hästarna fick fri tillgång - en rundbal i hagen), var att de första veckorna med fri tillgång (hästarna hade bara fri tillgång under hösilage-säsongen så att säga) överåt de flesta av hästarna en del, de stod konstant vid den där balen. Efter en-två veckor lugnade de ner sig och återgick till att äta mer "normalt".
 
Mina ponnyer satte första vintern i sig nästan 40kg hö på på ett drygt dygn. Fördelat på två Dponnyer som inte var feta. Men det var en ganska kall vinter och båda två var ungponnyer.

Förra vintern åt de fortfarande ungefär 40kg men då var de tre stycken. En tjock och de andra okej i hull.

Den här vintern så måste jag nog dra ner ganska rejält, för nu har jag bara vuxna ponnyer i hagen.

Kort sagt, det är omöjligt att säga ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 016
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
749
Senast: skiesabove
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp