Begränsat bete, greenguard och protein

Alexandra_W

Trådstartare
Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel del MJ över tabellerna för att hålla hullet.

Så fort gräset börjar spira ändras dock allt. Det säger POFF så fort det finns minsta gräs och vikten ökar. Hon kan inte ens gå halvdygn på sparsamt bete utan att bli tjock. Förra sommaren var första sommaren här och då fick hon 120 MJ hela vintern och var i tunnaste laget. Gräset började spira (inte bete, gröna strån) och hon blev kanonfin. Tre veckor senare var hon tjock. Och inte "bara stor gräsmage" utan hon blir tjock på riktigt. Jag köpte en greenguard. Den begränsar kraftigt hennes gräsintag, mer än jag sett hos andra hästar. Vikten rasade snabbt neråt. Hon gick på gräs 12 - 15 h per dygn med greenguard och stod inne resten. Inne fick hon 6 kg silage och fri halm. Var i full träning och höll sig jättefin i hullet.

I år krävdes det lite mindre mat i vintras men fortfarande rejält över tabell. Första gräset kom och häst tjock. Det har varit sen riktig vår i år och för lite gräs för att ha greenguard än. Hon har gått på magert nedbetat i kombination med stampat jordgolv 12 h per dygn samt knappt halv vinterfoderstat inne. Tjock häst... Gått upp fastän kompisen som är lättfödd ponny legat still.

Nu är dock gräset uppvuxet såpass att det funkar med greenguard. Och den begränsar fortfarande kraftigt. Innan på stampat jordgolv så visst åt hon när hon kom in men inte rabiat hungrig. Nu är hon rejält hungrig när hon kommer in. Dvs hon får i sig mindre med ggn trots längre gräs. Vilket är bra.

Dock är hon inte i full gång och kommer inte vara närmsta månaderna. Så jag törs inte ännu ge såpass mycket som förra året inne. Hon får 3 kg silage och 1.5 kg halm.

Men proteinet, hur ska man göra med det. Då hon begränsas så i sitt gräsintag är det svårt sia i hur väl gräset kan tänkas fylla proteinbehovet. Av det hon får inne får hon ca 30% av sitt proteinbehov täckt.

Jag har funderat på om man ska addera en gnutta proteinkoncentrat inne så hon av det hon får inne får 50% av sitt proteinbehov täckt. Samtidigt är jag lite rädd för kombon gräs och proteinkoncentrat. Att addera icke-koncentrat ger MJ jag i dagsläget inte vill ha, blir lite som att gå över ån efter vatten då.

Så hur resonerar ni andra där betesbegränsare verkligen hör sitt jobb och man tydligt märker att de får i sig väldigt mycket mindre med den? Mina tidigare som behövt begränsas har varit födogenier med annan teknik som inte alls (tyvärr) begränsats lika mycket av greenguard.
 
Jag hade nog prövat potatisprotein och riven morot under förutsättning att hon inte har problem med socker, vilket hon inte verkar ha. Tycker du resonerar rätt att det nog kan vara läge att tillföra protein.
 
Jag hade nog prövat potatisprotein och riven morot under förutsättning att hon inte har problem med socker, vilket hon inte verkar ha. Tycker du resonerar rätt att det nog kan vara läge att tillföra protein.

Hon är rätt kräsen med blöt mat men äter tex Krafft muskel, så är väl det som ligger närmast till hands i koncentratväg.
 
  • Gilla
Reactions: kol
Glöm det jag sa om Krafft muskel. De måste bytt recept vid namnbytet. Hästen tvärvägrar äta det :/
 
Har inte koll på vad du skrivit innan om henne, men är hon testad för tex PPID osv? Tänker att det låter helt extremt hur hon reagerar på tidigt gräs...
 
Har inte koll på vad du skrivit innan om henne, men är hon testad för tex PPID osv? Tänker att det låter helt extremt hur hon reagerar på tidigt gräs...

Nej hon är inte testad för PPID eftersom hon inte har minsta tecken på det, IR eller annat. Hon "bara" föder sig väldigt bra på fritt gräs. Oavsett tidigt eller sent ska kanske tilläggas. Är ju inte så att hon bara reagerat med att bli tjock på första gräset, utan hon blir tjock om hon får äta sent gräs fritt med. Däremot kan uppväxt gräs begränsas lättare än tidigt gräs. Även en helt nedbetad hage innehåller ju en hel del gräs utan att det syns. Märks så fort hästarna tas bort hur mycket gräset faktiskt växer på våren, men hästarna gnager i sig det och det ser slut ut hela tiden.

Såhär såg hagen ut i tisdags.
18559016_1303755389720431_824018056551346782_o.jpg


De bytte hage onsdag morgon till en med bete så jag kan ha greenguard.

Idag fredag ser hagen på bilden ovan betydligt mer grön ut och man i princip ser gräset växa. Har ingen bild men kan ta. Det är ju inte så den började växa efter tisdag utan de har konstant ätit upp det som vuxit innan. Dvs de får i sig en hel del gräs trots att det ser "slut" ut.
 
Bara för att jag skrev det ovan i fredags om inga tecken på PPID och därför inte testad då har hästen - trots greenguard (som begränsar hennes intag massor) och sparsamt bete - från bokstavligt talat dag till annan fått mycket otrevliga depåer :S Regnade i går natt vilket troligen spelat in.

Inklusive en mycket otäck mankamsdepå.

18699601_1313477565414880_3331017606028638468_o.jpg
 
Jag hade testat henne om jag vore du.
Jag har flera extremt lättfödda hästar men ingen av dom reagerar som din.
Dom jag vet som reagerat som din har alla haft ppid. En del har haft andra symptom som hintade om det men jag vet om två som inte hade några andra symptom än dom du just beskriver.
 
Jag hade testat henne om jag vore du.
Jag har flera extremt lättfödda hästar men ingen av dom reagerar som din.
Dom jag vet som reagerat som din har alla haft ppid. En del har haft andra symptom som hintade om det men jag vet om två som inte hade några andra symptom än dom du just beskriver.

Det här är ju första året hon reagerat "off" förutom då lätt gå upp på fritt gräs. Dock inga depåer eller liknande förra året och det hon gick upp på några veckor där på våren gick hon ner på ett par veckor med greenguard. Sen gick hon ner ytterligare så jag fick höja silaget inne. Förra året var hon i full kondition dock vilket är en skillnad.

Men i år är helt klart något ändrat i och med att hon inte direkt tappade med greenguard (haft snart en vecka så borde synts synbar skillnad om hon varit som förra året), och att hon nu verkligen PANG lagt depåer, och läskiga sådana.

Så jo jag har tänkt testa henne iom depåerna nu (utan dem hade jag knappast testat, just då hon varit i jättefint hull bara hon haft greenguard, och inte haft depåer eller andra tecken alls).

Jag kan nada om PPID mer än vad det är och hur det behandlas. Men kan de vara PPID utan mer symptom än depåer, och vara svårfödda (gentemot tabell) under icke-grässäsong?
Att jag undrar är för det känns som depåerna lika gärna skulle kunna bero på IR utan PPID - även om knepigt det kom "poff" med. Men det vet jag kan utvecklas mycket snabbt. (Sen kan hon givetvis vara både och). Även om det borde krupit sig på lite mer ändå (IR kan jag desto mer om tyvärr).

Lilla lättfödda ponnyn som är rena geniet på att dra i sig gräs med greenguard står helt still i vikt. Rund men inga depåer eller annat (det har han iofs aldrig haft, men tänker att om gräset blivit rena raketbränslet allmänt borde han reagerat med att bli tjock tex).

Hon är fortfarande tvärhungrig när hon kommer in så greenguarden BORDE begränsa lika mycket - eller så har hon blivit mer hungrig också?
 
Senast ändrad:
Dom kan ha både ppid och vara IR.

Ja det vet jag, och skrev jag också.
Frågan var om de kan ha PPID (utan IR) med enda tecken depåer och även vara svårfödda "utanför grässäsong"? Provat söka men hittat inget svar.

Om jag får välja tar jag mycket hellre PPID utan IR än inte PPID men IR. Men den chansen känns ganska liten?
 
Ja det vet jag, och skrev jag också.
Frågan var om de kan ha PPID (utan IR) med enda tecken depåer och även vara svårfödda "utanför grässäsong"? Provat söka men hittat inget svar.

Om jag får välja tar jag mycket hellre PPID utan IR än inte PPID men IR. Men den chansen känns ganska liten?
Jag hade valt IR framför PPID alla gånger. Många hästar mår väldigt dåligt i sin PPID trots behandling. Du får heller inte tävla pga av medicinen som för övrigt är svindyr.
IR går att hålla i schack lättare med rätt upplägg även om det helt klart kräver en engagerad ägare.

Jag kan tyvärr inte svara mer på dina frågor mer än jag redan gjort. Jag har inte haft en häst med PPID själv.
 
Jag hade valt IR framför PPID alla gånger. Många hästar mår väldigt dåligt i sin PPID trots behandling. Du får heller inte tävla pga av medicinen som för övrigt är svindyr.
IR går att hålla i schack lättare med rätt upplägg även om det helt klart kräver en engagerad ägare.

Jag kan tyvärr inte svara mer på dina frågor mer än jag redan gjort. Jag har inte haft en häst med PPID själv.

Mja. De hästar jag vet med PPID tycks må utmärkt på medicinering, och ffa har de inga större restriktioner.

En IR innebär halva året ett liv som är mycket kraftigt inskränkt. En häst med svår IR är ett helsike. När man står med 400 kg D-ponny som behöver lika lite MJ som en shettis. Där 5 kilo halm täcker hela behovet. Där man får ligga på minimiTS konstant, ättiden är pissdålig, mars - november innebär liten hage osv. Det är inte kul någonstans för någon inblandad. Särskilt inte när den i en meter snö i februari utan ändring av foderstaten, på extremt sockerfattig och kolhydratsnål kost ändå får fång.

Så med min egen erfarenhet och andras PPID-hästar tar jag hellre PPID än en svårt IR. Tävla är kört oavsett eftersom de svårt IR oftast måste medicineras ändå (men helst tre ggr per dag, med massa tabletter per gång som smakar apa). Den är nog lika dyr med gissar jag?

Så jodå det går att hantera även en svårt IR. Jag levde med det i fyra år. Och han var symptomfri tre av dem. Men livet de får är oftast sämre än den genomsnittliga PPID-hästen kan erbjudas. Sen kan det säkerligen finnas de med mycket svår PPID som är svära att hantera med, men jag har haft tur och inte mött sådana. Däremot så de flesta IR-hästar jag känner lever i grushage och mycket hårt begränsad kost inkl hårt begränsad mängd tyvärr.
 
Vad som är värst, en svår IR eller en svår PPID låter jag vara osagt men min erfarenhet är, gångra IR med en miljon så har du PPID :cry: Jag hade såklart testat henne för både PPID och IR för att veta om det är något av det som är problemet men det kan lika gärna vara att hon inte kan motioneras som vanligt i kombination med regnet som gett problemet. När sockerhalterna skjuter i höjden vid regn kan vilken häst som helst som annars är helt frisk få en sådan reaktion men självklart ska man ta den på allvar. Det är ju en indikation på att fånganfallet är skrämmande nära.

Vad gäller proteinet så hade jag inte gett något extra. Gräset nu innehåller så mycket att även en häst med gg på gräs får i sig behovet utan problem på några timmar.
 
Nej just nu-nu är jag inte oroad för protein. Gräset som är nu lär täcka behovet på typ tre tuggor. Men det sjunker ju ganska snart och gräset minskar med. Så då det ev blir aktuellt. Men känns ändå vanskligt med gräs plus koncentrat. (Förra året fick hon såpass mycket silage inne att det kändes lugnt, då fick hon ju halva behovet inne).

Nyfiken varför PPID hundra ggr värre än IR? Alltså jag säger inte emot utan är nyfiken. Jag kanske haft enorm tur med de PPID jag träffat och därför har felaktig bild - men de har fått sin medicin och några äldre ponnyer (20+) har behövt hjälp med klippning. Men det kan vara idel solskenshistorier.

Jag skulle ju gärna slippa både IR och PPID men jag är klart bekymrad över depåer som kommer så pang på och plötsligt. Om det smugit sig på hade känts bättre. (Eller så har alla hästar ned depåer metaboliska störningar med dagens kunskap? Jag vet inte?)

Att hon inte gått ned trots GG kan ju sitta i motion kontra inte men depåerna skrämmer mig..

Och ja hade tänkt testa för båda. Lika bra om man ändå ska testa. Däremot tänker jag inte göra någon form av belastning.
 
Nej just nu-nu är jag inte oroad för protein. Gräset som är nu lär täcka behovet på typ tre tuggor. Men det sjunker ju ganska snart och gräset minskar med. Så då det ev blir aktuellt. Men känns ändå vanskligt med gräs plus koncentrat. (Förra året fick hon såpass mycket silage inne att det kändes lugnt, då fick hon ju halva behovet inne).

Nyfiken varför PPID hundra ggr värre än IR? Alltså jag säger inte emot utan är nyfiken. Jag kanske haft enorm tur med de PPID jag träffat och därför har felaktig bild - men de har fått sin medicin och några äldre ponnyer (20+) har behövt hjälp med klippning. Men det kan vara idel solskenshistorier.

Jag skulle ju gärna slippa både IR och PPID men jag är klart bekymrad över depåer som kommer så pang på och plötsligt. Om det smugit sig på hade känts bättre. (Eller så har alla hästar ned depåer metaboliska störningar med dagens kunskap? Jag vet inte?)

Att hon inte gått ned trots GG kan ju sitta i motion kontra inte men depåerna skrämmer mig..

Och ja hade tänkt testa för båda. Lika bra om man ändå ska testa. Däremot tänker jag inte göra någon form av belastning.

Eller så är det jag som har haft tur med de som varit IR. Det finns ju så många grader av sjukdomarna. PPID för mig=ständiga infektioner, farliga viktras som är nästan omöjliga att hämta upp trots "tratt i halsen fodring", dvs. hästen går på många gånger den normala foderstaten hen hade som frisk men tar sig inte ändå, fettdepåer trots häst som i övrigt ser ut som ett benrangel och en oförmåga att ens uppnå slimmad (från benrangel sett alltså) utan fånganfall, djupt deprimerad häst med allt vad det innebär, smärtor som verkar finnas överallt, gräs är bara att glömma helt, några strån så är det fångalarm och det går bara åt fel håll. När man tror att nu, nu har vi sjukdomen under kontroll, ja då händer något igen. En häst med PPID är helt enkelt dödsdömd :cry: Har man tur kan man få några år till men det är långt ifrån säkert. Klippning, koll på foderstaten och medicinering ser jag som en bagatell i sammanhanget.

IR för mig=koll på foderstaten dvs. socker och stärkelse, noga koll på depåer och att vikten hålls nere, begränsad gräsätning och det hålls i schack sålänge hästen kan motioneras.

Nej gud nej, inga belastningar! Förstår att depåerna skrämmer dig. Dels ger de dig förmodligen hemska minnen och dels är de verkligen inte något som kan nonchaleras.
 
@TinyWiny Låter som vi sett de "värsta" av det ena och "solskenshistorierna" av det andra, men omvänt. Jag har sett (levt med) det värsta av IR, och du det av PPID. Men ska man då ha värsta sorten så är nog med pistolen mot huvudet IR att föredra.
 
Veterinären tyckte "glatt" på telefon att PPID var inget man behövde oroa sig för i första läget om pälsen såg bra ut men IR var absolut läge att testa för och då med en belastning. Jag protesterade och svarade att jag ser risken som att utlösa ett fånganfall av en glukosbelastning som skyhög. Att jag vet bara ta fasteprovet är trubbigt men om det ligger åt skogen så har man ju svaret ändå. Det ger ju inga falska positiva utan det är falska negativa som är problemet. Fick typ svaret "prova kan man alltid".

Nån annan ska ringa upp dock, då den jag pratade med inte visste om det (vilket det var förr iaf) var okej att hästen ätit lite halm, och det inte var den hästen son skulle ta provet iaf.

Får jag bara ut dem får jag säkert till ett PPID-prov också dock. Och det är ju kanon att de utan omsvep hade koll på IR/EMS. Dvs det har hänt massor sen 2010/2011 då ingen visste vad det var ens. Så får väl förlåta att de har lite väl fyrkantig syn på PPID (de kan ju av vad jag läst ha det med väldigt lite symptom och utan klassiska pälsen).

Varierar påverkan av PPID över året och när är den i så fall värst?
 
@TinyWiny Låter som vi sett de "värsta" av det ena och "solskenshistorierna" av det andra, men omvänt. Jag har sett (levt med) det värsta av IR, och du det av PPID. Men ska man då ha värsta sorten så är nog med pistolen mot huvudet IR att föredra.

Ja jag tror det. IR blir en liten parentes liksom när det kommer till PPID just eftersom det vanligaste är att en häst med PPID har IR dessutom. Då har man båda att ta hänsyn till vilket gör det än svårare. Något jag glömde ovan är att matlusten ofta försvinner vilket gör det hela än värre. Prascend ger ofta en massa biverkningar och i vårt fall förstärkte de sjukdomssymptomen, särskilt depressionen och foderledan så de blev ännu värre. Ofta behöver dosen prascend också höjas allteftersom vilket innebär medicinering flera gånger/dag och det är livsviktigt att hästen får medicinen samma tid varje dag. Några timmars förskjutning kan göra att hästen går in i chock och dör.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 551
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 671
Senast: Mustang
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 685
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp