Behåller man sin legitimation som pensionär?

TinyWiny

Trådstartare
Om man arbetar inom ett yrke som man är legitimerad inom, behåller man då sin legitimation när man går i pension? Dvs. får en läkare, veterinär och andra som får skriva ut recept fortsätta göra det även som pensionärer?
 
Om man arbetar inom ett yrke som man är legitimerad inom, behåller man då sin legitimation när man går i pension? Dvs. får en läkare, veterinär och andra som får skriva ut recept fortsätta göra det även som pensionärer?
I någon form av yrkesutövning borde de väl få det. Vi har en tant som är en bra bit över pensionsåldern som ibland hoppar in och jobbar extra på timmar. Hon är sjuksköterska och har samma rättigheter som de andra.
 
Ja, det gör man... Finns ju flertalet läkare som fortfarande har förskrivningsrätt fast de gått i pension...
Jag träffade just en sådan pensionerad läkare senast jag var på reumatologen. Han jobbade några dagar/vecka för att hjälpa dem att beta av de långa köerna på hans tidigare arbetsplats.

Men, finns det inte ändå en bortre gräns åldersmässigt för hur länge de får ha kvar sin förskrivningsrätt?
 
Jag träffade just en sådan pensionerad läkare senast jag var på reumatologen. Han jobbade några dagar/vecka för att hjälpa dem att beta av de långa köerna på hans tidigare arbetsplats.

Men, finns det inte ändå en bortre gräns åldersmässigt för hur länge de får ha kvar sin förskrivningsrätt?
Tydligen inte, hörde på radion för ngn vecka sedan om en läkare som hade bett länsstyrelsen dra in hans legitimation för han kunde inte låta bli att jobba trots att han var pensionär sedan länge. :laugh:
 
Var ju någon läkare som var pensionerad och ville inte sluta arbeta förrän någon tog ifrån honom hans legitimation. Så nog antar jag att man får behålla trots pensionering :)
 
Var ju någon läkare som var pensionerad och ville inte sluta arbeta förrän någon tog ifrån honom hans legitimation. Så nog antar jag att man får behålla trots pensionering :)

Precis. Legitimation och föreskrivningsrätt har läkare kvar livet ut.

Många jobbar ju även kvar efter normal pensionsålder. Min sambos pappa fyller snart 74 år och har ingen tanke på att lägga ner sin praktik. :)
 
Vad roligt ändå att de är så okej med sitt jobb att de inte slutar jobba så fort det går.

Så är det väl ändå för ganska många? Jag skulle ha mycket svårt för att spendera så stor del av mitt liv med ett jobb som jag bara allra helst vill bli tillräckligt gammal för att slippa.
 
F
Var ju någon läkare som var pensionerad och ville inte sluta arbeta förrän någon tog ifrån honom hans legitimation. Så nog antar jag att man får behålla trots pensionering :)
a
Precis. Legitimation och föreskrivningsrätt har läkare kvar livet ut.

Många jobbar ju även kvar efter normal pensionsålder. Min sambos pappa fyller snart 74 år och har ingen tanke på att lägga ner sin praktik. :)
Fast det där tycker jag är lite sorgligt på något vis. Alltså att man som pensionär arbetar då och då är ju helt okej och nog bara stimulerande, men att ha sin identitet som yrkesperson så mycket så att man inte kan gå i pension tycker jag är synd. Detta är ju vanligt ffa för män. Nu uttalar jag mig inte specifikt om hyacints anhörig, utan generellt. På mitt jobb har vi också flera pensionerade läkare som jobbar mer än heltid....och jag undrar alltid om de inte har några liv förutom jobbet och i de flesta fall verkar det inte vara så.
 
F

a

Fast det där tycker jag är lite sorgligt på något vis. Alltså att man som pensionär arbetar då och då är ju helt okej och nog bara stimulerande, men att ha sin identitet som yrkesperson så mycket så att man inte kan gå i pension tycker jag är synd. Detta är ju vanligt ffa för män. Nu uttalar jag mig inte specifikt om hyacints anhörig, utan generellt. På mitt jobb har vi också flera pensionerade läkare som jobbar mer än heltid....och jag undrar alltid om de inte har några liv förutom jobbet och i de flesta fall verkar det inte vara så.

Jag tycker inte att det är sorgligt att ha sitt yrke som sitt största intresse, ett intresse som inte känner av pensionsgränsen. Jag tycker att det är en enorm förmån.
 
Så är det väl ändå för ganska många? Jag skulle ha mycket svårt för att spendera så stor del av mitt liv med ett jobb som jag bara allra helst vill bli tillräckligt gammal för att slippa.
Fast jag upplever ändå att många är rätt slitna och trötta vid den åldern idag och då är det väl inte särskilt konstigt att de vill gå hem och roa sig med annat. Kanske olika beroende på¨yrken, hur ambitiös man varit (kan tänka mig att de som jobbat extremt extremt mycket övertid och under stressiga förhållanden kanske känner att det ligger närmare att gå hem så fort de kan?) osv.
 
F

a

Fast det där tycker jag är lite sorgligt på något vis. Alltså att man som pensionär arbetar då och då är ju helt okej och nog bara stimulerande, men att ha sin identitet som yrkesperson så mycket så att man inte kan gå i pension tycker jag är synd. Detta är ju vanligt ffa för män. Nu uttalar jag mig inte specifikt om hyacints anhörig, utan generellt. På mitt jobb har vi också flera pensionerade läkare som jobbar mer än heltid....och jag undrar alltid om de inte har några liv förutom jobbet och i de flesta fall verkar det inte vara så.

Jag ser inget sorgligt med det, tvärtom. Det är ju inget fel att tycka att ens arbete är stimulerande.

Jag jobbar inom ett annat yrke där det är mer regel än undantag att fortsätta arbeta efter det att man får gå i pension. Varför ska man tvingas odla andra intressen bara för att man uppnår en viss ålder? En kollega uppnår pensionsålder i år men sitter som bäst och planerar nya långsiktiga projekt. Och det är ju inte så att man behöver vara utan annan hobby. Min kollega spelar tennis, sjunger i kör och läser mycket skönlitteratur på sin fritid. Min pappas sambo målar och pysslar med datorn när han inte jobbar.
 
Fast jag upplever ändå att många är rätt slitna och trötta vid den åldern idag och då är det väl inte särskilt konstigt att de vill gå hem och roa sig med annat. Kanske olika beroende på¨yrken, hur ambitiös man varit (kan tänka mig att de som jobbat extremt extremt mycket övertid och under stressiga förhållanden kanske känner att det ligger närmare att gå hem så fort de kan?) osv.

Fast den som är sliten och trött behöver ju inte fortsätta.
 
Det beror väl på hur roligt jobb man har? En del har ju jätteroliga jobb.

Jag känner en läkare som ångrar att han inte engagerade sig i MSF tidigare och kunde gjort fler sejourer i tredje världen, innan åldern tog ut sin rätt.

Så visst kan man ångra att man inte jobbade mer.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 914
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Vad gör man då? Kan man bedömas vara för sjuk för att söka arbete och beviljas sjukpenning som arbetssökande? Förlorar man alltid sin...
Svar
11
· Visningar
759
Senast: MiaMia
·
Hemmet Någon jag känner hade översvämning i sin hyresrätt, en olycka. Denne anmälde det hela till värden och förklarade vad som hänt, mått skit...
2
Svar
38
· Visningar
3 504
Senast: Lingon
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp