Behandla gamla träväggar?

bettysmatte

Trådstartare
Det verkar vara RIKTIGT gamla väggar i mitt nya stall. Jag vill väldigt gärna behålla en gammal stil i stallet, och undrar hur man bäst behandlar väggarna för att lysa upp OCH ändå kunna se träet igenom. Kalk funkar väl inte så bra på hyvlade brädor, om jag fattat rätt? Det är en väldigt hög grund längst ner, bestående av stora stenblock, de skulle man kanske kunna kalka? Men brädorna - vad gör jag bäst med dem? Just nu är det väldigt smutsigt och mörkt i stallet, och jag vill absolut ha vita/ljusa väggar!

Tre små fönster finns, och två av dessa kommer att vara i boxarna och kommer alltså att behöva skyddas av något slags galler... Någon som kan rekommedera något bra som skyddar, men som stjäl så lite ljus som möjligt (som sagt, små fönster...)?
 
Du kan använda vit bets. Jag har det i sadelkammaren, ger ljusa väggar där träet fortfarande syns. :)

Skulle ha det i taket i stallet också men det är fortfarande omålat... Efter 9 år... :p
 
Om det ska vara i boxarna bör man väl ha en färg som inte är skadlig? Vi har stenväggar så jag brukar kalka dem. Men det är inte alltid så bra att kalka den undre delen av väggen. Det kan snabbt bli smutsigt. Det finns ju träolja med färgpigment, vet dock inte om det är lämpligt i stall.
 
Om det ska vara i boxarna bör man väl ha en färg som inte är skadlig? Vi har stenväggar så jag brukar kalka dem. Men det är inte alltid så bra att kalka den undre delen av väggen. Det kan snabbt bli smutsigt. Det finns ju träolja med färgpigment, vet dock inte om det är lämpligt i stall.
Traditionell linoljefärg till träväggarna.

Detta är ogiftigt, och lätt att måla om med ett nytt lager efter en avtvättning.

Det är alltså linolja och pigment, inga konstiga kemikalier som behövs för att göra moderna vattenbaserade färger.

Traditionell linoljefärg kan dock INTE köpas på vanliga byggmarknader (utom i undantagsfall), utan köps hos välsorterade färghandlare eller oftast hos byggandsvårdsbutiker, alternativtr beställs på nätet.
Det finns ett flertal tillverkare i Sverige: Ottossons färg, Engvall & Claesson, Gysinge byggnadsvård, Kulturhantverkarna m.fl.

Läs om målningstips på deras hemsidor...
 
Här är del av vägg:
jag hade lagt panel utanpå väggarna, så hästarna inte äter upp dem :/. och målat väggarna vita.
och sen haft boxväggarna betsade.

sen hade jag nog också velat ta bort foderbordet..

för fönsterna så är nät bäst, men tycker att vanliga galvade standard galler är tillräckligt bra och släpper in lagom med ljus.
du funderar inte på att sätta in fler fönster? eller byta till ngt större som man kan öppna dem och få bättre ventilation i stallet :). gamla små stall är sällan så där jätte bra ventilerade tyvärr.
 
Tack för tips @Buck :) !
Nu när vi har tagit bort innertaket så finns det en stor dörr till fd höskullen (ovanför boxarna) som går att öppna för ljus och ventilation. Stor del av året lär vi ju kunna utnyttja detta. Fönstrena är små, men det finns tre stycken på en ca 25 kvm stor yta, så det känns inte som katastrof.
 
jag hade lagt panel utanpå väggarna, så hästarna inte äter upp dem :/. och målat väggarna vita.
och sen haft boxväggarna betsade.

sen hade jag nog också velat ta bort foderbordet..

för fönsterna så är nät bäst, men tycker att vanliga galvade standard galler är tillräckligt bra och släpper in lagom med ljus.
du funderar inte på att sätta in fler fönster? eller byta till ngt större som man kan öppna dem och få bättre ventilation i stallet :). gamla små stall är sällan så där jätte bra ventilerade tyvärr.
Uppdatering från idag (rivit en del skräp, samt öppnat höskulledörr):
 
Panel kommer jag dock inte att sätta utanpå. Jag vill ju se det gamla träet. Hoppas och tror att hästarna inte tuggar på väggarna...
 
Linoljefärg täcker ju träet helt, precis som vanlig målarfärg.
Jag har det i boxarna och den är 100% täckande.

Är du säker på att takhöjden räcker till? Ser jättelågt ut på bilderna.
 
Linoljefärg täcker ju träet helt, precis som vanlig målarfärg.
Jag har det i boxarna och den är 100% täckande.

Är du säker på att takhöjden räcker till? Ser jättelågt ut på bilderna.
Det blev Teknos stallfärg till slut. Kanske kan man späda den för att få en mer "genomskinlig" effekt?

Nej, taket håller måttet. Det är ju dessutom bara bjälkarna kvar. Innertaket har vi rivit bort, och det är nu öppet upp i nock.
 
Det blev Teknos stallfärg till slut. Kanske kan man späda den för att få en mer "genomskinlig" effekt?

Nej, taket håller måttet. Det är ju dessutom bara bjälkarna kvar. Innertaket har vi rivit bort, och det är nu öppet upp i nock.
har den i mitt stall på både puts och trä, inte genomskinlig öht utan väldigt tjock, ska du ha ngt som man ser träet igenom så får det nog vara ngn form av bets eller linoljefärg.

men väljer du teknos så ska det vara den som heter stallfärg, inte exlusive då den är gulare i färgen och plastigare", dvs där det är mycket fukt i väggen så lossnar den..
 
har den i mitt stall på både puts och trä, inte genomskinlig öht utan väldigt tjock, ska du ha ngt som man ser träet igenom så får det nog vara ngn form av bets eller linoljefärg.

men väljer du teknos så ska det vara den som heter stallfärg, inte exlusive då den är gulare i färgen och plastigare", dvs där det är mycket fukt i väggen så lossnar den..
Det är den som heter stallfärg som jag köpt.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 490
Senast: Ajda
·
Hemmet Jag tänkte höra lite här hur ni hade gjort i min situation, vad ni tycker blir bäst. Kanske någon av er har gjort liknande och har lust...
2
Svar
22
· Visningar
2 276
Gnägg Jag tycker att stallet utöver funktionella lösningar gärna får ha lite detaljer som är enbart snygga också. Hästlivet är ju ganska grovt...
Svar
5
· Visningar
3 341
Senast: nullo-modo
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 328
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp