Bukefalos 28 år!

Behöver hjälp(nybörjare)

L

lill_jarske

Ja såhär är det,jag har alltså köpt en rockard till min travare(inkörd)
Nu behöver jag en sele med o säljaren till rockarden sade att jag helst bör köpta en vanlig bröstsele.har kollat runt lite o nu kommer mina dumma frågor kanske:crazy:1 ska jag ha med baksele..ger de någon speciell effekt..är det klokt att sätta dit en svängel?Säljaren sade att jag kommer nog inte att känna så mycket då jag ska köra med stor häst som tar långa steg..hur ser jag att rockarden sitter rätt på min häst..verkligen tacksam för svar då detta känns som en djungel för mig...hemskt tacksam för svar//nybörjaren
 
Sv: Behöver hjälp(nybörjare)

Travare går i stort sett aldrig med baksele utan vi har "vanliga" selar.
det bästa är att du försöker få hjälp av någon som har erfarenhet då det är svårt att råda över nätet
 
Sv: Behöver hjälp(nybörjare)

Jag kör alla mina hästar med både speedcar, lätt rockard och tung rockard. Vi har både lokselar, bröstselar och travselar.
Jag har använt alla men föredrar travselen. Den gör att rockarden sitter stabilt på hästen och vagnen "svänger" och "skumpar" inte alls efter hästen om man vill trava. Använder man bröstsele eller loksele så sitter vagnen mkt lösare och det blir obehagligt att springa. Ska man bara skritta kvittar det nog vilket sele man har.

Dock så om man har travsele är det bra att även ha långbrösta eftersom vagnen blir lite tung. Med lätt rockard kör jag dock med bred kortbrösta till mitt travsele.

Så ska du köra rockard tycker jag inte alls att du behöver några extra tillbehör så som tex baksele. Det behövs helt enkelt inte.

Om du kan så ta gärna en bild på din rockard och lägg in, då är det lättare att rådgöra :)

Är den lätt eller tung? Dvs bildäck eller moppe/cross-däck. Har den öglor framtill? Är skaklarna helt raka?
Är det öglor och jag har travsele så lägger jag alltid selens skalmläder bakom öglorna, då vet man att den sitter bra. Men det beror ju helt på var dina öglor sitter.
 
Sv: Behöver hjälp(nybörjare)

Jag har kört min kuse med lite olika grejer beroende på tillgång. Tycker att allt funkar rätt bra, travsele och rockard, fyrhjulsvagn med svängel och maratonsele etc. etc.

Travselen upplevde jag fungerade alldeles utmärkt till (i vart fall) en relativt lätt rockard och om man inte ska köra mycket i backar. Visst körde jag en del i backar med den utrustningen och det gick bra - men de tyngsta brantaste backarna upplevde jag att selen inte var optimal för.

Till det passar bröstselen bättre, med baksele och allt.

Jag tror att det beror väldigt mycket på hur ofta du kommer att köra, hur mycket du är beredd att lägga rent ekonomiskt på sele etc., vad du tänker köra på för underlag och i vilka gångarter, vad du har för ambitioner med din körning och så vidare så du måste nog berätta mer om du vill ha råd.

Till en början tycker jag i alla fall absolut att du kan köra med travselen, känna hur det känns och hur hästen reagerar. Så kan du skaffa utrustning som är anpassad till exakt det du vill göra sedan när du vet mer. Så gjorde jag och det kändes bra, billigt blev det också. Det som kändes allra bäst var dock den varianten där man gjorde ett slags draglinor med hjälp av ett rep och trissor som man fäster i bröstan.

Ska du köra med bröstsele ska du ju bygga om vagnen, sätta på svängel och sannolikt förändra lite saker på skacklarna. Då är det ju bra att veta att man verkligen vill göra det först.

Lycka till!
 
Sv: Behöver hjälp(nybörjare)

Glömde en viktig sak. Hästar som inte haft baksele tidigare måste få vänja sig vid det. Min kille var lite rädd för bakselen i början så det gällde att vara försiktig!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag lite snabba råd. Jag har hört av mig på min första annons på hästnet, en islandshäst, och vi har kommit överens om att...
Svar
19
· Visningar
2 336
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 986
Senast: ameo
·
Övr. Hund Jag har två mindre spaniels som är snart 10 år gamla. Ena är skällig i överlag och den andra är problemfri. jag har tappat glädjen med...
Svar
8
· Visningar
2 083
Senast: linnsan
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp